The interface between the logical-historical movement and the teaching organization of the mathematical concept of angles
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62982Abstract
The article results of an investigation developed with students during their final years of Elementary School regarding the logical-historical movement of the angle concept and it is linked to the Supervised Teaching Practice Course II, of the Mathematics Teaching Degree at Goiás State University. It stands out as the main objective: to analyze the possible appropriations of the seventh grade students regarding the mathematical concept of angles from the development of teaching activities organized according to the logical-historical movement. Tied to the development of this concept, we had the idea of movement, and in the search for answers of how this appropriation occurred, a didactic experiment was organized as a research. Dialectical historical materialism presents itself as the method of research that sustained and mediated all the choices and actions of the investigation. We offered the students a text with information about the Solar System, besides that, a handmade protractor was made and used by the students. Such actions - exploration of the text and use of the protractor – allowed the concept of angle to be apprehended as a response to human historical advances. Concerning such choices, the structure of analysis is composed of unity, episodes and flashes. The results show evidence that, the interface between the organization of the teaching of the angle concept, and the logical-historical movement, made the interconnection of the mathematical knowledge with the production of human knowledge possible, conferring to it the formative character of the subject.References
Amorim, M. P. (2007) Apropriação de significações do conceito de números racionais: um enfoque histórico-cultural. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense. (154 f.) Criciúma-SC.
Caraça, B. J. (1958) Conceitos fundamentais da Matemática. Lisboa: Sá da Costa.
Cedro, W. L. Panossian, M. L. (2017) Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas: Mercado das Letras.
D’Ambrosio, U. (1993) Educação Matemática: uma visão do estado da arte. Pró-posições. Vol. 4, nº1 (10) março. p. 7- 17.
Davydov, V. V. (1988) La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Madrid: Progreso.
Davydov, V. V. (1982) Tipos de generalización en la enseñanza. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Havana, 2a. Reimpresión.
Dias, M. S.(2007) Formação da imagem conceitual da reta real: um estudo do desenvolvimento do conceito na perspectiva lógico-histórica. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. (251 f.) São Paulo-SP.
Duarte, N. (1987) A relação entre o lógico e o histórico no ensino da matemática elementar. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos. (185 f.) São Carlos-SP.
Giardinetto, J. R. B. (1996) A relação entre o lógico e o histórico: categoria subsidiadora da investigação histórica para elaboração de procedimentos de ensino da matemática. In: HPM História e Educação Matemática. Actas... Braga: Universidade do Minho, v. 2. p. 265-268.
Karlson, P. (1961) A magia dos números. Tradução de Henrique Carlos Pfeifer, Eugênio Brito e Frederico Porta. Editora Globo – Rio de Janeiro, Porto Alegre – São Paulo. Coleção Tapête Mágico.
Kosik, Karel. (1969) Dialética do concreto. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Kopnin, Pável V. (1978) A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Lanner de Moura, A. R. (1995) Movimento Conceitual em sala de aula. In: M. R. Migueis & M. G. Azevedo (Eds.): Educação Matemática na infância (pp. 65-84). Serzedo, Brasil: Gailivro.
Lanner de Moura, A. R. de; Sousa, M. C. (2005) O lógico-histórico da álgebra não simbólica e da álgebra simbólica: dois olhares diferentes. Zetetiké, Campinas, v. 13, n. 24, p. 11-46.
Leontiev, A. (1978) O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte.
Libâneo, J. C. (1994) Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez.
Lobo da Costa, Nielce M. (2016) A História da Trigonometria. Artigo – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo. Disponível em <http://www.paulofreire.org/Biblioteca/histtrigon.pdf>. Acesso em: 10 de fev. de 2019.
Moisés, R. P. (1999) A resolução de problemas na perspectiva histórico/lógica: o problema em movimento. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. (156 f.) São Paulo-SP.
Moura, M. O. (Org.) (2010) A atividade pedagógica na teoria Histórico-Cultural. Brasília. Liber Livro.
Moura, M. O. (2001) A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Amélia Domingues; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de (Org.). Ensinar a ensinar. São Paulo: Pioneira.
Moura, M. O. & Cedro, W. L. (2012) Possibilidades metodológicas na pesquisa em educação matemática: o experimento didático. Educativa, Goiânia, v. 15, n. 1, jan/jun 2012. p. 25-38.
Pino, Angel. (2005) As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev. S. Vigotski. São Paulo: Cortez.
Rubinstein, Sergey L. (1978). Principios de psicología general. Havana: Pueblo y Educación.
Silva, Maria Marta (2018) A apropriação dos aspectos constituintes da Atividade Pedagógica por professores de Matemática em formação inicial. Tese - Doutorado em Educação Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás. Goiânia.
Silva, Maria Marta & Cedro, Wellington Lima. (2015) Estágio Supervisionado e Planejamento Compartilhado: Possibilidades da Organização do Ensino de Professores de Matemática em Formação. Revista Educação, Matemática e Pesquisa. v.17, n.2, São Paulo. p.190-215.
Silva, Maria Marta (2014) Estágio supervisionado: planejamento compartilhado como organizador da atividade pedagógica. 2014. 244 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
Sousa, M. C. (2004) O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. (285 f.) Campinas-SP.
Sousa, M. C. O (2014) Ensino de Matemática da Educação Básica na Perspectiva Lógico-Histórica. Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, nº 13. UFMS, Mato Grosso do Sul. Disponível em: http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/490
Vigotski, L. (2003) Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10 ed. São Paulo, SP: Ícone.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).