The interface between the logical-historical movement and the teaching organization of the mathematical concept of angles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62982

Abstract

The article results of an investigation developed with students during their final years of Elementary School regarding the logical-historical movement of the angle concept and it is linked to the Supervised Teaching Practice Course II, of the Mathematics Teaching Degree at Goiás State University. It stands out as the main objective: to analyze the possible appropriations of the seventh grade students regarding the mathematical concept of angles from the development of teaching activities organized according to the logical-historical movement. Tied to the development of this concept, we had the idea of movement, and in the search for answers of how this appropriation occurred, a didactic experiment was organized as a research. Dialectical historical materialism presents itself as the method of research that sustained and mediated all the choices and actions of the investigation. We offered the students a text with information about the Solar System, besides that, a handmade protractor was made and used by the students. Such actions - exploration of the text and use of the protractor – allowed the concept of angle to be apprehended as a response to human historical advances. Concerning such choices, the structure of analysis is composed of unity, episodes and flashes. The results show evidence that, the interface between the organization of the teaching of the angle concept, and the logical-historical movement, made the interconnection of the mathematical knowledge with the production of human knowledge possible, conferring to it the formative character of the subject.

Author Biographies

Bruno Silva Silvestre, UFG - Doutorado em Educação em Ciências e Matemática

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática UFG (2018). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2016). Especialista em Educação Matemática UFG (2014). Especialista em Educação Inclusiva com ênfase no Atendimento Educacional Especializado (AEE), FABEC (2013). Concluída graduação, Licenciatura em Matemática - Faculdades Alfredo Nasser (2011). Atualmente está como professor na Secretaria Municipal de Educação (Goiânia), professor no Colégio LASSALE e professor do Ensino Superior (INSTITUTO WALLON)(UNIFAN) . Integrante do GEMat, Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Atividade Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, Teoria Histórico Cultural, Ensino Lúdico e Formação de Professores de Matemática.

Maria Marta da Silva, UEG - Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Educação Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás, Mestre em Educação Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás, Especialização em Matemática Superior pela Universidade Estadual de Goiás, Licenciatura Plena em Ciências - Habilitação em Matemática pela Faculdade de Educação Ciências e Letras de Quirinópolis Professora efetiva da Universidade Estadual de Goiás, atuando especificadamente na licenciatura em Matemática, professora de Matemática dos anos finais do Ensino Fundamental na Rede Municipal (30 anos). Professora de Matemática do Ensino Médio - Rede Estadual- (por 20 anos). Professora das Especializações: Educação, Ciências e Humanidades e Gestão e Docência na Educação Básica, ambas ofertadas pela Universidade Estadual de Goiás. Coordenadora do CluMat (Clube de Matemática) da Universidade Estadual de Goiás. Coordenadora de Área do Sub Projeto Pibid de Matemática da UEG (Bolsista CAPES). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Atividade Matemática (GeMAT- UFG). Linhas de Pesquisa: Formação de professores de Matemática, Organização do Ensino e da aprendizagem de conceitos Matemática, sendo ambos na perspectiva da Teoria Histórico Cultural e Teoria da Atividade.

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Published

2019-12-20

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Artigos