Reflections on the learning of elementary arithmetic operations by elementary school students in light of the conceptual field theory of Gérard Vergnaud
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e65454Abstract
In this article we present reflections on difficulties revealed by students of the 5th year of elementary school in calculations involving addition, subtraction, multiplication and division operations. These difficulties were identified through the analysis of students' errors in solving activities (involving accounts and problems) that were analyzed in light of the conceptual fields of Gérard Verganaud. Student resolutions reveal that there are procedural and conceptual errors arising from concepts used in the resolution. And that there are errors that compromise the understanding of structuring elements of mathematical thinking and that affect the difficulty in solving conventional algorithms.These results reveal that the mathematical learning presented by students at the end of the initial years is fragile and worrying demanding actions directed to the learning of concepts and theorems present in the structure of the numbering system and in operations.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Matrizes de Matemática do 5º ano do Ensino Fundamental. (2015). Brasília: MEC, SEB, Inep, 2008. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/saeb/matrizes-de- referencia-professor>. Acesso em: 15 mar.
CURY, H. M. (2007). Professora, eu só errei um sinal: como a aprendizagem de erros pode esclarecer problemas de aprendizagem. In: Disciplinas matemáticas em cursos superiores: Reflexões, relatos, propostas. Porto Alegre: EDIPUCRS. CURY, H. M. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica.
GATTI, B. A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1.355-1.379.
GATTI, B. A. (2013). Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista. Curitiba, n 50. P. 51-67.
GUÉRIOS, E.; DANIEL, J.E.S. (2015). Entre erros e acertos: revelações sobre a aprendizagem das operações aritméticas elementares de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. Natal: REMATEC, n*20, p. 6-20.
GUÉRIOS, E. (2002). Espaços oficiais e intersticiais da formação docente: história de um grupo de professores na área de ciências e Matemática. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – UNICAMP. Campinas.
KILPATRICK, J. (1996). Fincando estacas: Uma tentativa de demarcar a Educação Matemática como campo profissional e científico. In: ZETETIKÉ/UNICAMP, Faculdade de Educação, Revista do Círculo de Estudo, Memória e Pesquisa em Educação Matemática. v.4, n. 5, p. 99-120.
MINDAL, C.; GUÉRIOS, E. (2013). Formação de professores em instituições públicas de ensino superior no Brasil: diversidade de problemas, impasses, dilemas e pontos de tensão. In: Mindal e Guérios (Org.). Educar em Revista, Curitiba, Ed. UFPR, n. 50, p. 21-33.
MUNIZ, Cristiano A. B. & BITTAR, Marilena. (2009). A aprendizagem matemática na perspectiva da teoria dos campos conceituais. 1. Ed. Curitiba: Editora CRV.
PINTO, N. B. (2000). O erro como estratégia didática: estudo do erro no ensino da matemática elementar. 2. ed. Campinas: Papiru.
VERGNAUD, G. (1990), Gérard. La théorie des champs conceptuels. Recherches em didactique de mathématiques, v. 10, n. 23, 1990, p.133-170.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).