The integration of technology in math class and your evaluation process: a preliminary study on the perceptions of teachers multipurpose
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e59118Abstract
The aim of this work is to investigate the perceptions of two teachers from the early years on the insertion of technology into the teaching processes in mathematics classes as well as on the evaluation that make this process. The context is an experiment carried out in a private school in the city of São Paulo, involving the use of a digital technological application. Both the subject and the environment investigated are elements of a research project linked to the training of teachers that intends to provide subsidies for a PhD thesis in Mathematics Education. The theoretical references explore the ideas coming from a proposal known as Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), especially those that propose a conceptual framework for educational technology in integration with its didactic and content equivalents, that is, an integrated conception of these three aspects. The research, with a qualitative approach, in the stage presented here, brings as a questionnaire instrument, from which it was possible to identify, preliminarily, that the teachers still position the knowledge related to technology as disconnected elements in relation to the list of other knowledge necessary to the work, assigning to this component a secondary role, designed to motivate and sharpen students' curiosity. On the other hand, it was possible to envisage that due to a new practice and the evaluative process of the same, new teachers' mediations can constitute the bases discussed here
Keywords: training of teachers who teach mathematics; technologies for teaching mathematics; TPACK; evaluation process; new mediations
References
ALVES, J.F. Avaliação Educacional: Da Teoria à Prática. Org. Andrea Ramal. LTC. Rio de Janeiro, 2013.
BELINE, W.; COSTA, N.M.L. (Orgs), Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora da FECILCAM, 2010.
BOGDAN, R.C; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
FILHO L.G. S.; LÜDKE, E. Os erros nas avaliações de Aprendizagem: Construindo Concepções e Conhecimentos; in Vivências: Revista Eletrônica de Extensão da URI –ISSN 1809-1636, Vol.13, n. 24: p.364-376,( Maio/2017).
HADJI C, Avaliação Desmistificada Artmed, Porto Alegre, 2001.
HOFFMANN J, Avaliação Mediadora – Uma prática em construção da pré-escola à universidade. Editora Mediação, 29ª edição, Porto Alegre, 2009.
HOUAISS, Antonio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
KENSKI, V.M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitba, v.4, n.10,p. 47-56, (set/dez. 2003). Recuperado de: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=786&dd99=view&dd98 Acesso em 15 de Nov. 2017.
KENSKI, V.M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. 8 ed. – Campunas, SP; Papirus,2012.
MATIFIC: https://www.matific.com/bra/pt-br
MISHRA, P.; KOEHLER, M. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n.6, (p.1017-1054).
MORAN, J. M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP; Papirus, 2007.
OLIVEIRA, G.P. Avaliação em cursos on-line colaborativos: uma abordagem multidimensional. 2007. 220f Tese (Doutorado) – Faculdade de educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
OLIVEIRA, G.P. Estratégias multidimensionais para a avaliação da aprendizagem em cursos on-line. In: Ensaio: aval. plo. Públ. Educ, Rio de Janeiro, v.18, n 66, p.105-138, (jan/mar. 2010).
OLIVEIRA, G. P. Tecnologias digitais na formação docente: estratégias didáticas com uso do superlogo e do Geogebra. Anais do VII Congresso Ibero-americano de Educação Matemática, Montevidéu. 2013.
PERRENOUD, Philippe (1999). Avaliação da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre. Artes Médicas Sul.
PIRES, C. M. C. Formação inicial e continuada de professores de matemática: possibilidades de mudança. IN: ANAIS DO XV ENCONTRO REGIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – UNISINOS. Porto Alegre, 2003.
PIRES, C. M. C. Educação Matemática: Conversa com professores dos Anos Iniciais. São Paulo: Zapt, 2012. 320 p.
SILVA, E.M.D. A Virtude do erro: uma visão construtivista da avaliação. In: Estudos em Avaliação Educacional. Fundação Carlos Chagas, São Paulo, v.19, n.39, p.91-113, (jan-abr, 2008).
SILVA, L.P. A Utilização dos Recursos Tecnológicos no Ensino Superior. Revista Olhar Científico – Faculdades Associadas Arquimedes – V. 01, n.2, Ago/Dez. 2010. Recuperado de https://www.pucrs.br/famat/viali/tic_literatura/artigos/tics/14-151-1-PB.pdf Acesso em 27 de Novembro de 2017.
SHULMAN, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
TIKHOMIROV, O. K. The psychological consequences of computerization. In: WERTSCH, J.V. The Concept of Activity in Soviet Psychology. M.E. Sharpe Inc.: New York, 1981. pp. 256-278.
VALENTE, J. A. Análise dos diferentes tipos de softwares usados na educação. In: VALENTE, J. A. (Org.). Computadores na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999. p. 71-87.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).