The integration of technology in math class and your evaluation process: a preliminary study on the perceptions of teachers multipurpose

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e59118

Abstract

The aim of this work is to investigate the perceptions of two teachers from the early years on the insertion of technology into the teaching processes in mathematics classes as well as on the evaluation that make this process. The context is an experiment carried out in a private school in the city of São Paulo, involving the use of a digital technological application. Both the subject and the environment investigated are elements of a research project linked to the training of teachers that intends to provide subsidies for a PhD thesis in Mathematics Education. The theoretical references explore the ideas coming from a proposal known as Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), especially those that propose a conceptual framework for educational technology in integration with its didactic and content equivalents, that is, an integrated conception of these three aspects. The research, with a qualitative approach, in the stage presented here, brings as a questionnaire instrument, from which it was possible to identify, preliminarily, that the teachers still position the knowledge related to technology as disconnected elements in relation to the list of other knowledge necessary to the work, assigning to this component a secondary role, designed to motivate and sharpen students' curiosity. On the other hand, it was possible to envisage that due to a new practice and the evaluative process of the same, new teachers' mediations can constitute the bases discussed here

Keywords: training of teachers who teach mathematics; technologies for teaching mathematics; TPACK; evaluation process; new mediations

Author Biographies

Maria Teresa Merino Ruz Mastroianni, puc -sp

Doutoranda em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - PUC -SP

Gerson Pastre de Oliveira, puc - sp

Gerson Pastre de Oliveira é professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), líder do grupo de pesquisa ?Educação e Tecnologia? (Edutec/UNIP), membro do grupo de pesquisa "Processo de Ensino e Aprendizagem em Matemática" (PEA-MAT), mestre e doutor em Educação (USP). Seus interesses de pesquisa incluem avaliação da aprendizagem em cursos on-line e tecnologias de informação e comunicação na educação matemática. Atua como docente nas áreas de Ciência da Computação, Educação e Educação Matemática, nos níveis de graduação e pós-graduação. É co-autor dos livros na área de educação e computação, além de diversos artigos publicados em periódicos científicos e em anais de congressos, nacionais e internacionais. Atua como coordenador e professor do curso de Ciência da Computação (UNIP/Jundiaí). E-mail: gepasoli@uol.com.br (Texto informado pelo autor)

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Published

2020-03-06

Issue

Section

Artigos