Continuing teacher education: an analysis of the adequacy of didactic resources for the teaching of rational numbers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e65570

Abstract

This study discusses partial results of a qualitative research that aimed to investigate how a formative program mobilizes didactic-mathematical knowledge of teachers regarding the adequate and pertinent use of didactic resources to teach rational numbers in the final years of Elementary School. This analysis was done through the mediational dimension of the Didactic-Mathematical Knowledge System (CDM), described by Pino-Fan and Godino. The data were obtained through the teachers' written records, the video recording of the meetings and the teacher's observations recorded in her diary. The results point to a limited understanding of teachers regarding the use of didactic resources in the classroom, as well as evidenced few infrastructure conditions of the schools for the use of digital resources.

 

 

Author Biographies

Patricia Pujol Goulart Carpes, Universidade Federal do Pampa

Licenciada em Matemática. Mestre em Matemática Aplicada. Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática. Professora Assistente da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) - Campus Itaqui.

http://lattes.cnpq.br/7646090474831649

Eleni Bisognin, Universidade Franciscana

http://lattes.cnpq.br/0872986001066865

References

Behr, M., Lesh, R., Post, T.;Silver, E. (1983). Rational number concepts. In Lesh, R; Landau, M. (Eds.). Acquisition of Mathematics Concepts and Processes. (pp. 91-125) New York: Academic Press.

Bogdan, R.C. & Biklen, S. K. (1994) Investigação Qualitativa em Educação Matemática: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora.

Duval, R. (2003) Registros de Representação Semiótica e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: Machado, S. D. A. (org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. (pp. 11-33) São Paulo: Papirus.

Godno, J. D.; Batanero, C. & Font, V. Recurso para el Estudio de las Matemáticas. (out 2004) In: Godino, J. D. (Dirección). Didáctica de La Matemática para Maestros. Manual para el Estudiante. Universidad de Granada. Disponível em: http: //www.ugr.es//local/jgodino/edumat.maestros/. Acesso em 22 mar. 2019.

Grando, R.C. (2000). O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.

Kieren, T. (1975) On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers. In LESH, R. (Ed.) Number and measurement: Paper from a research workshop. (pp.101-144) Columbus, Ohio: ERIC/MEAC.

Kieren, T. (1980). Personal Knowledge of rational numbers: its intutive and formal development .In: Hiebert, J and Behr, M. ( eds.) Number Concepts and Operations in the Middle Grades. (pp. 162-180) Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.

Lamon, S. J. (2006). Teaching fractions and ratios for understanding: essential content knowledge and instructional strategies for teachers.2 ed. Mahwah: Lawrence Erlbaum Association.

Llinares, S. & Sánchez, M. V. (2000) Fracciones. España: Editorial Síntesis.

Magina, S. & Campos, T. (2008). A fração na perspectiva do professor e do aluno dos dois primeiros ciclos do Ensino Fundamental. Boletim de Educação Matemática: Rio Claro, 21(31), 23-40.

Martinie, S. (2007). Middle school of rational numbers knowledge – Abstract of dissertation. Manhattan, Kansas: Kansas State University.

Pino-Fan, L.R. & Godino, J. (2015). Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del professor. Paradigma, XXXVI(1), 87– 109.

Silva, M.J.F. (2005). Investigando saberes de professores do ensino fundamental com enfoque em números fracionários para a quinta série. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Ventura, H.M.G.L. (2013). A aprendizagem dos números racionais através das conexões entre as suas representações: uma experiência de ensino no 2º ciclo do ensino básico. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Lisboa, Lisboa.

Wheeldon, D. A. (2008). Developing mathematical practices in a social context: an instructional sequence to support prospective elementary teachers learning of fractions. Tese (Doutorado em Educação) University of Central Florida, Florida.

Published

2020-03-06

Issue

Section

Artigos