In the lines of research in Psychology of Mathematics Education and the initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e65710

Abstract

The article aims to discuss contributions of the research in Psychology of Mathematics Education and its potentialities when it focuses on the initial teacher training of the initial years. Therefore, we will present the actions that are being developed in the research project "Implications of the investigative practice in the change of attitude and belief in self-efficacy in relation to Mathematics in the course of Pedagogy". The first action consists in the mapping of theses and dissertations that correlate the concept of "attitude" with the initial teacher training. The second one intends to understand the extent to which the research of the conclusion of the course (TCC) contributes to the constitution of the identity of teachers in their first years of teaching. Focused on a qualitative approach, the production of data occurred in the context of two work plans of the Institutional Program of Scientific Initiation Grants (PIBIC/CNPq/UFMS). The results of this study provide clues that there are few studies in Educational Psychology focusing on the concept of attitude and teacher training. There is also clues of the contribution of the development of CBT in the area of Mathematics Education to expand the didactic-pedagogical repertoire, as well as to overcome the difficulties arising from the initiation rites.

Author Biographies

Klinger Teodoro Ciríaco, Federal University of São Carlos - UFSCar

Pós-Doutor em Psicologia da Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, Câmpus Bauru. Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP; Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do Instituto de Matemática da UFMS atuando na linha de pesquisa "Formação de Professores e Currículo". 

Ana Carolina Faustino, Federal University of Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora em Educação Matemática pela UNESP, Rio Claro-SP; Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Câmpus Naviraí.

Cíntia Raquel Ferreira Mercado de Almeida, Federal University of Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Instituto de Matemática (INMA), Campo Grande; Licenciada em Pedagogia pela UFMS, Câmpus Naviraí.

Fernando Schlindwein Santino, Paulista State University - UNESP

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - FCT/UNESP, Presidente Prudente-SP. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Câmpus Naviraí.

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Published

2020-03-06

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Artigos