Khan Academy: a possibility for Mathematics classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e65814

Abstract

This article intends to report an investigation and analysis of the use of educational platforms within a school with pedagogical activities / situations mediated by the Digital Technologies of Communication and Information used by the main educational agents - the teachers. We intend to present the use of the Khan Academy teaching platform as a pedagogical support tool for mathematics classes, but specifically for the teaching of the content of Fractions, in order for the student to be able to improve his studies in an autonomous and effective way. For that, a descriptive case study of a qualitative nature was carried out with students of the sixth year of a public school. The data collection was through the observations and also the records of the students and finally the application of a test. The results indicate that the Khan Academy has enhanced mathematics classes. Finally, we believe in the relevance of the substantial contribution that this research can trigger in the area of gamification applied to school education.

Author Biographies

Luana Pagano Peres Molina, UNOPAR - Universidade Norte do Paraná

Eliza Adriana Sheuer Nantes, Unopar

Doutora em Estudos da Linguagem.

References

Bacich, L. & Moran, J. (2015). Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, n. 25, p. 45-47. Recuperado de http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2015/07/hibrida.pdf

Bicudo, M. A. V. (1993). Pesquisa em Educação Matemática. Pro-Posições, Campinas, v.4. p. 18-23.

Brasil (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Brasília: MEC. Recuperado de http:// http://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Brasil (2018). Inep. Relatório Brasil no Pisa – Versão preliminar. Recuperado de http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf

Falkembach, G. A. M. (2002). O lúdico e os jogos educacionais. Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação. UFRGS.

Gasparin, J. L. (2007). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas.

Kenski, V. M. (2003). Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus.

Khan Academy. https://pt.khanacademy.org/. Acesso em: 20 jul. 2017.

Khan, S. (2013). Um mundo, uma escola: a educação reinventada. Rio de Janeiro: Intrínseca.

Kishimoto, T. M. (2011). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14ª ed. São Paulo: Cortez.

Mattar, J. (2010). Games em educação: com os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Menegais, D. A. F. N. (2015) A formação continuada de professores de matemática: uma inserção tecnológica da plataforma Khan Academy na prática docente. (Tese de doutorado em Informática na Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Minayo, M. C. S. (2002). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes.

Moran, J. M. (2013). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Blog Educação Transformadora. Recuperado de http://www2.eca.usp.br/moran/wpontent/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf

Moran, J. M. (2015). Educação híbrida: um conceito-chave para a educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso.

Muniz, I. B. (2010). Os jogos cooperativos e os processos de interação social. (Dissertação de mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

Prensky, M. (2001). Nativos digitais, imigrantes digitais. Trad. Roberta de Moraes Jesus de Souza. Califórnia: NBC University Press.

Saviani, D. (2008). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10 ed. rev. Campinas: Autores Associados.

Vygotsky, L. S. (1998). A formação social da mente. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes.

Burke, B. (2015). Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. São Paulo: DVS Editora.

Published

2020-03-06

Issue

Section

Artigos