Proposal for a Potentially Meaningful Teaching Unit about Set Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66040

Abstract

This paper presents the results of the implementation of a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU) in a Forest Engineering course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The PMTU deals with the content of Sets, which is part of the discipline of Calculus I and Analytical Geometry, which is offered to freshmen. This research is a clipping of a larger master's project from the principal researcher. The steps of the didactic sequence proposed by Professor Marco Antonio Moreira, based on the Theory of Meaningful Learning, are detailed and the results obtained in some steps were analyzed. The PMTU presented here was intended to provide learning that generated meanings of content for students, who were able to better assimilate what was worked. The researcher was able to verify evidence of meaningful learning by students, because they were able to externalize and explain, through mathematically accepted concepts, the contents and also apply them to solve proposed problem situations, thus showing that they have captured and understood the concepts developed through of the PMTU.

Author Biographies

Felipe Mendes, Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen

- Graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2008).  Especialista pela UFSM no Curso de Especialização em Ensino de Matemática no Ensino Médio. Mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela UFSM orientado pela Prof.ª Dr.ª Maria Cecília Pereira Santarosa. Atualmente, é Técnico Administrativo em Educação atuando no Campus Frederico Westphalen da UFSM, no cargo de Assistente em Administração. Lotado no Gabinete de Projetos e atuando na gestão administrativa e operacional de projetos de ensino, pesquisa e extensão vinculados à UFSM-FW. 

- Endereço do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3195666712066048

Maria Cecília Pereira Santarosa, Universidade Federal de Santa Maria - Campus Santa Maria / Departamento de Matemática / Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde

- Possui Graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), Mestrado em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) e Doutorado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). É professora Associada do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem interesse em pesquisas na área do Ensino e Aprendizagem em Ciências e Matemática, com ênfase em seus fundamentos teóricos, epistemológicos e metodológicos.

- Endereço do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7310867402763253

Mariza de Camargo, Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen / Departamento de Engenharia e Tecnologia Ambiental

- Possui graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1996), mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Maria/ CESNORS. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: gases rarefeitos, ordenadas discretas, geometria, modelo bgk e temperature-jump.

- Endereço do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4207917790455660

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Published

2020-03-06

Issue

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Artigos