Proofs and demonstrations and levels of geometric thinking: concepts, epistemological basis and relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66702

Abstract

The ideas presented by Balacheff show the importance of working with mathematical proofs and demonstrations in Basic Education, because in his study he was interested in knowing the nature of the proofs, if it is possible to elucidate a hierarchy of the demonstration genesis and what are their evolution. Balacheff had as an epistemological basis the method of proofs and refutations of Lakatos, which describes Mathematics as a fallible, semi-empirical science that grows through the criticism and correction of theories, thus stimulating the work by means of the search for regularities, testing, formulation, justification, refutation, reformulation, reflection and generalization. Already the ideas defended by van Hiele show the importance of understanding the levels of geometric thinking of the students in order to elaborate materials and use the appropriate language for each level. For this, van Hiele receives some influences from the Gestalt psychology on the concept of insight and the laws of the theory of apperception, but also brings some concepts of the rational mental process of Selz and the ideas of Van Parreren about intentional and autonomous thinking. We also noticed some similarities and differences with Piaget's theory of cognitive development. Therefore, in this article, the authors sought to carry out some reflections on the research advocated by Balacheff and van Hiele, highlighting some important aspects cited by them, briefly highlighting their epistemological bases and establishing some relationships between the levels of geometric thinking and the types of proof and mathematical demonstrations.

Author Biographies

Marcella Luanna da Silva Lima, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Licenciada em Matemática pella Universidade Federal de Campina Grande, em 2012. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática, área Educação Matemática, pela Universidade Estadual da Paraíba, em 2015. Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, em 2020. Atualmente é professora substituta do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Link para currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2266271733110337

Marcelo Câmara dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco.

Possui Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Católica de Pernambuco (1982), Mestrado em Didactique Des Disciplines Scientifiques - Université Claude Bernard- Lyon I (1992) e Doutorado em Sciences de Leducation - Université de Paris X, Nanterre (1995), com Pós-Doutorado pelo Institut Universitaire de Formation de Maîtres de Rennes (2001) e Pós-Doutorado Sênior pela Université Laval (2010). Professor aposentado do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco.

Link para currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4785455419210090

References

Balacheff, N. (2000). Procesos de prueba en los alumnos de matemáticas. Bogotá: Universidad de los Andes. Recuperado de https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00520133/document

Battista, M. T., & Clements, D. H. (1995). Geometry and proof. Mathematics Teacher, 88(1), 48-54. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Douglas_Clements/publication/258932986_Geometry_and_proof/links/5a6ec0c3aca2722c947f3ac5/Geometry-and-proof.pdf.

Dall’Alba, C. S. (2015). Possibilidade de utilização do software GeoGebra no desenvolvimento do pensamento geométrico de um grupo de alunos do sexto ano do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil, Canoas.

Davis, P. J., & Hersh, R. (1989). A experiência matemática. 4. ed. Rio de Janeiro: F. Alves.

De Villiers, M. (2010). Algumas reflexões sobre a Teoria de Van Hiele. Educação Matemática Pesquisa, 12(3), 400-431. Tradução de Celina A. A. P. Abar. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/emp/article/download/5167/3696

Garnica, V. A. M. (1996). Lakatos e a filosofia do Provas e Refutações: contribuições para a educação matemática. Educação & Sociedade, 56, 431-451. Recuperado de http://cev.org.br/biblioteca/lakatos-e-filosofia-provas-refutacoes-contribuicoes-para-educacao-matematica/

Gutiérrez, A., & Jaime, A. (1998). On the assessment of the Van Hiele levels of reasoning. Focus on Learning Problems in Mathematics, 20(2/3), 27-46. Recuperado de https://www.uv.es/angel.gutierrez/archivos1/textospdf/GutJai98.pdf

Herbst, P. G. (epílogo). (2000) ¿A dónde va la investigación sobre la prueba?. In Balacheff (2000), Procesos de prueba en los alumnos de matemáticas. Bogotá: Universidad de los Andes.

Jaime, A., & Gutiérrez, A. (1990). Una propuesta de fundamentación para la enseñanza de la geometría: El modelo de van Hiele. In S. Llinares y M. V. Sánchez (Eds.), Teoría y práctica em educación matemática (pp. 295-384). Sevilla: Alfar. Recuperado de https://www.uv.es/angel.gutierrez/archivos1/textospdf/JaiGut90.pdf

Jaime, A., & Gutiérrez, A. (1994). A model of test design to assess the Van Hiele levels. In Proceedings of the 18th PME Conference (vol. 3, pp. 41-48). Lisboa, Portugal: PME. Recuperado de https://www.uv.es/angel.gutierrez/archivos1/textospdf/JaiGut94a.pdf

Kaleff, A. M. et al. (1994). Desenvolvimento do pensamento geométrico – o modelo de van Hiele. Bolema (Rio Claro), 10, 21-30. Recuperado de http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10671

Lakatos, I. (1978). A lógica do descobrimento matemático: provas e refutações. Rio de Janeiro: Zahar.

Marques, N. L. R. (2015). Teorias da aprendizagem. Recuperado de www.nelsonreyes.com.br/Ensino_Aprendizagem_Aulas_Mest_2015.pdf

Mateya, M. (2008). Using the van Hiele theory to analyse geometrical conceptualisation in grade 12 students: a namiban perspective (Dissertação de Mestre em Educação). Rhodes University, África do Sul.

Nasser. L. (1992). Níveis de Van Hiele: uma explicação definitiva para as dificuldades em Geometria?. Boletim GEPEM, 29, 21-25.

Nasser, L., & Sant’Anna, N. F. P. (2010). Geometria segundo a teoria de van Hiele. 2 Ed. Projeto Fundão. Rio de Janeiro: Editora do IM/UFRJ.

Nasser, L., & Tinoco, L. A. A. (2003). Argumentação e provas no ensino de Matemática. 2 Ed. Projeto Fundão. Rio de Janeiro: Editora do IM/UFRJ.

Pietropaolo, R. C. (2005). (Re) Significar a demonstração nos currículos da educação básica e da formação de professores da educação básica (Tese de Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Senk, S. (1989). Van Hiele levels and achievement in writing geometry proofs. Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 309-321. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/749519?seq=1#page_scan_tab_contents

Silva, G. H. G., & Moura, A. Q. (2015). O falibilismo de Lakatos e o trabalho com investigações matemáticas em sala de aula: possíveis aproximações. Acta Scientiae, Canoas, 17(2), 277-293. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/910

Van Hiele, P. M. (1957). El problema de la comprensión (en conexión con la comprensión de los escolares em el aprendizaje de la geometria). (Tese de Doutorado em Matemática e Ciências Naturais). Tradução Rosa Corberán et al. Universidade de Utrecht: Utrecht, Holanda.

Published

2020-05-14

Issue

Section

Artigos