Strategies for mathematics teaching for deaf students of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e67667Abstract
This article aims to present strategies for teaching mathematical content (percentage and solving arithmetic problems) for deaf elementary school students, using authentic teaching materials, considering a bilingual teaching-learning perspective - Libras and Written Portuguese language (BRASIL, 2002; 2005). Wallon (1879-1995) and Vygotsky (1896-1934) studies were considered, due to the importance of games and compliance of rules for the development of language and cognition as well as for the learner´s psychological, motor, sensorial and affective maturation. The research was based on the Decree 5.626/2005 related to the teaching in a dialogical, functional and instrumental conception and on studies of Morais and Cruz (2016, 2019), who dedicate to the production of teaching materials for deaf learners, using visual resources and Libras as the language of instruction and first language of these apprentices.
References
Botelho, P. (s.d.). Educação inclusiva para surdos desmistificando pressupostos. https://pt.scribd.com/documet/96550256/educacao-inclusiva.
Campello, A. R. S. (2007). Pedagogia Visual / Sinal na Educação dos Surdos. In Quadros. R. M; Perlin, G. (org.). Estudos Surdos. Petrópolis: Arara Azul.
Cruz, O. M. S. S & alves, C. M. J. (2016). Articulação entre a Literatura Surda e a Libras no Ensino de Língua Portuguesa a aprendizes surdos: uma proposta de material didático bilíngue: Linguagens & Cidadania, Rio de Janeiro, v.18. jan/dez.
Dada, Z. Matemática em Libras. (2009). CAS Campo Grande – MS. http://docplayer.com.br/15097594-Matematica-em-libras-zanubia-dada-professora-surda-de-matematica-em-libras-cas-sed-ms-campo-grande-ms-2009.html
Goldfeld, M. (2002). A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sócio interacionista. 7ª ed. São Paulo: Plexus Editora.
Leitão, V. (1976). Unidade Didática. Rio de Janeiro: Curriculum, p. 19-26.
Libâneo, J. C. (2002). Didática, Velhos e novos temas. São Paulo: Cortez.
Miranda, C. J. A.; miranda, T. L (2011). O Ensino de Matemática para Alunos Surdos: Quais os Desafios que o Professor Enfrenta? Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem. Florianópolis, v. 06, n. 1, p.31-46.
Morais, F. B. C. (2012). O gênero resumo: a compreensão escrita em contexto de sala de aula bilíngue. Arqueiro, Rio de Janeiro, v. 25, p. 28-38.
Morais, F. B. C. & Cruz, O. M. S. S. (2017). Elaboração de material didático de língua portuguesa como L2 para alunos surdos do curso de pedagogia: desafios e possibilidades. VI Congresso Latino-americano de Formação de Professores de Línguas, Londrina, abril vol. 2 num. 2.
Morais, F. B. C. & Cruz, O. M. S. S. Plano de Atividades e Unidade Didática: ferramentas pedagógicas para o desenvolvimento de sentidos em Libras e em LP. Fragmentum, Santa Maria, vol.1, n. 55, 2020.
Piaget, J. (1980). Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense-Universitária.
Santana, X. (2015). Aquisição da língua escrita pelo surdo: um processo a ser questionado. Estudos Linguísticos. São Paulo, 44 (2), p. 491-505.
Vygotsky, L. S. (1984). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1934/2001). Pensamento e linguagem. In Vygotsky, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Wallon, H. (1995). A evolução psicológica da criança. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).