Concept Maps for text comprehension within postgraduate course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e67861

Abstract

We show the results and reflect on about the use of conceptual maps as a tool for texts reading and understanding from the perspective of postgraduates in class of Learning Theories and Mathematics Education, taught at the academic master's degree in postgraduate course in Mathematics Education and Physics Science. We analyze the answers given by the students to a set of questions designed to obtaining the impressions that emerged during the whole process of texts reading and understanding, conceptual maps drawing and  giving seminars. This is a qualitative study, concurrently subsidized by Duval's work, referring to the diversity of registers of semiotic representation and text reading and understanding in Mathematics and the programmatic principles that facilitate meaningful learning described by Ausubel. The results suggest that is appropriate to use conceptual maps to supporting and favoring the text reading and understanding, dialogue, the exchange of meanings between students and the meaningful learning of the studied concepts.

Author Biographies

Naíma Soltau Ferrão, Bolsista PNPD/CAPES UFSM, Santa Maria,RS

Licenciada em Matemática pela Universidade da Região da Campanha-RS (2006), Especialista em Matemática e Estatístcia pela Universidade Federal de Lavras (2009), Mestre em Educação Matemática pela Pontifícia Católica de São Paulo (2013),  Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (2018) e, atualmente, Bolsista PNPD/CAPES no Programa de Pós-Graduação em Educação Matematica e Ensino de Física na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS)

http://lattes.cnpq.br/6452654747716147

Maria Cecília Pereira Santarosa, Universidades Federal de Santa Maria, UFSM, Santa Maria, RS

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), Mestre em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) e Doutora em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Professora Associada do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física, Santa Maria, RS

http://lattes.cnpq.br/7310867402763253

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Published

2020-05-14

Issue

Section

Artigos