The perception of egressed teachers about the mathematics training itself at undergraduate degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e68019

Abstract

This research investigated the perception about the mathematical formation of teachers graduating from an undergraduate course for the early years of elementary school. The methodology consisted of document analysis of the Pedagogical Course Project (PPC), with its menus that were confronted with data from questionnaires answered by graduates of the regular period of the course, between the years 2010 and 2014. The analyzes evidenced a curricular proposal partially translated at in the classroom, considering the lack of specific mathematical contents and their development in practical situations, as well as the perception in the general subjects of mathematics that do not impact on the deepening and broadening of subjects over the course of their training and limiting a better perception of mathematical. It was concluded that there is a need to expand mathematical subjects and reformulate the approaches of their practices to strengthen the mathematical formation of the teacher in the investigated course.

Author Biographies

Elizabeth Cardoso Gerhardt Manfredo, UFPA/IEMCI

Doutora em Educação em Ciências e Matemática, professora de graduação da faculdade de Educação Matemática e Científica e e do Programa de Pós-graduação em Docências em Educação em Ciências e Matemática (PPGDOC)do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI)da Universdidade Federal do Pará(UFPA).

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Marcelo Marques de Araújo, UFPA/IEMCI

Graduado em Letras pela Universidade Federal do Pará e em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará, Mestrado em Psicologia É doutor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) e PPGDOC-IEMCI. Tem experiência nas disciplinas: Psicologia da Educação, Fundamentos da Educação e Estudos de Deficiência Intelectual, Desenvolvimento da Linguagem, Prática de Ensino e Estágio Docente.

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Published

2020-05-28

Issue

Section

Currículo e Educação Matemática