The education of mathematics with young and adults in a school of the field in the Amazônia
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e68072Abstract
The Young and Adult Education is a modality of the basic education, that takes care of people with marginalization histories and the results of the intense processes of exclusion of essentials ways of life, as the education. This essay has for objective to present the challenges and possibilities found in the young and adult education of Mathematics, in a school of the field in the interior of the Amazônia. It is based on the assumption of the qualitative research, with narrative registers during the lessons or informal conversation, recorded in audio and/or vídeo. The analyses had been made from the daily reports constructed by the professors, as well as the written and verbal manifestations done by the students. The experience disclosed that the activities of mathematics developed by the professors, based on the personal histories of the students, is different from the regular practical joined in the lessons of such disciplines, and contributed for the overcoming of the challenges normally found in the schools of the field, as much in the education, that allowed to the professors the search of new possibilities of work, as far as in the learning, that promoted to the students a new way to look at Mathematics discipline.
References
Alberti, V. (1990). História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas.
Anadon, M. (2005). Formação, Pesquisa e Desenvolvimento em Educação. Salvador: UNEB/UQAC, 2005.
Brasil (2002). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental. Brasília (DF), Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/propostacurricular/segundosegmento/vol3_matematica.pdf
D´Ambrosio, U. (1996). Educação matemática: da teoria à prática. Campinas, SP: Papirus.
D´Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática, elo entre tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.
D’Ambrosio, U. (2005). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa. 31, (1), 99-120.
Delgado, L. A. N. (2003). História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. História Oral. 6, (1), 9-25.
Emenda Constitucional nº 59 de 11 de novembro de 2009. (2009, 11 de novembro). Da nova redação aos incisos I e VII do art. 208 da Constituição Federal. Diário Oficial da União, seção 1.
Fonseca, M. C. F. R. (2002). Educação Matemática de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica.
Fonseca, M. C. F. R.. Adelino, P. R. (2014) Matemática e texto: práticas de numeramento num livro didático da educação de pessoas jovens e adultas. Revista Brasileira de Educação, 19 (56), 181-257.
FREIRE, P. (2001). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42ª. ed. São Paulo: Cortez.
Furtado, E. D. P (2003). A educação de jovens e adultos no campo: uma análise à luz do PRONERA. In: Matos, K. S. L. (Org.). Movimentos sociais, educação popular e escola: a favor da diversidade. Fortaleza (CE): Editora UFC, 2003.
Gadotti, M. (2011). Educação de jovens e adultos: correntes e tendências. In: Gadotti, Moacir, Romão, José E. (Org.). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. 12ª Ed. – São Paulo: Cortez.
Gimonet, C. J. (2007). Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs – tradução de Thierry Burghgrave – Petrópolis, RJ: Vozes, Paris: AIMFR – Associação Internacional dos Movimentos familiares de Formação Rural.
Haddad, S., Di Pierro, M. C. (2000). Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação,14, (1), 108-130.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
Oliveira, R. L. (2004). O ensino de matemática na Educação de Jovens e Adultos (EJA): estratégias de ensino e a formação do trabalhador. In: Mendes, I. A. (Org.). Educação (Etno)Matemática: pesquisas e experiências. Natal: Flecha do tempo.
Raher, D. W.; Schliemann, A. D.; Carraher, T. N. (1989). Na Vida Dez na Escola Zero. 3ª ed. São Paulo: Cortez Editora.
Romão, J. E. (2011) Educação de jovens e adultos: problemas e perspectivas. Gadotti, M, Romão, J. E. (Org.). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. 12ª Ed. – São Paulo: Cortez.
Verdejo, M. E. (2006). Diagnóstico Rural Participativo: Um guia prático. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário / Secretaria de Agricultura Familiar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).