The education of mathematics with young and adults in a school of the field in the Amazônia

Authors

  • Marcos Marques Formigosa Universidade Federal do Pará (UFPA) Universidade do Vale do Taquari (Univates) Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) http://orcid.org/0000-0001-6279-1459
  • Benedita das Graçaçs Sardinha da Silva Secretaria de Estado de Educação do Pará, 3ª Unidade Regional de Educação, Abaetetuba, Brasil Secretaria Municipal de Educação de Abaetetuba, Coordenadoria de Educação do Campo, Abaetetuba, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9604-3512
  • Mara Rita Duarte de Oliveira Universidade Federal da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Redenção, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9808-4684

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e68072

Abstract

The Young and Adult Education is a modality of the basic education, that takes care of people with marginalization histories and the results of the intense processes of exclusion of essentials ways of life, as the education. This essay has for objective to present the challenges and possibilities found in the young and adult education of Mathematics, in a school of the field in the interior of the Amazônia. It is based on the assumption of the qualitative research, with narrative registers during the lessons or informal conversation, recorded in audio and/or vídeo. The analyses had been made from the daily reports constructed by the professors, as well as the written and verbal manifestations done by the students. The experience disclosed that the activities of mathematics developed by the professors, based on the personal histories of the students, is different from the regular practical joined in the lessons of such disciplines, and contributed for the overcoming of the challenges normally found in the schools of the field, as much in the education, that allowed to the professors the search of new possibilities of work, as far as in the learning, that promoted to the students a new way to look at Mathematics discipline.

Author Biographies

Marcos Marques Formigosa, Universidade Federal do Pará (UFPA) Universidade do Vale do Taquari (Univates) Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)

Docente da Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutorando em Ensino (Univates)

Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA)

Especialista em Extensão Rural, Sistemas Agrários e Ações de Desenvolvimento (UFPA)

Licenciado em Matemática (UFPA)

http://lattes.cnpq.br/0734899288695479

Benedita das Graçaçs Sardinha da Silva, Secretaria de Estado de Educação do Pará, 3ª Unidade Regional de Educação, Abaetetuba, Brasil Secretaria Municipal de Educação de Abaetetuba, Coordenadoria de Educação do Campo, Abaetetuba, Brasil

Professora da rede estadual de ensino do Pará

Professora da rede municipal de esnino de Abaetetuba (PA)

Mestra em Educação, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

Especialista em Matemática na Educação Básica (UFPA)

Licenciada em Matemática (UEPA)

Licenciada em Pedagogia, Universidade Federal do Pará (UFPA)

http://lattes.cnpq.br/9016907291365099

Mara Rita Duarte de Oliveira, Universidade Federal da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Redenção, Brasil

Professora Adjunta IV da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab)

Doutora em Educação, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestra em Agriculturas Familiares e Desenvolvimento, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Especialista em Informaática e Educação, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Licenciada em Pedagogia, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

http://lattes.cnpq.br/8038322403743384

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Published

2020-05-14

Issue

Section

Relatos de Experiências