Notion of quadratic function in the transition between basic education and higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70233

Abstract

This article aims to analyze the notion of quadratic function comparing expected and existing institutional relationships and expected personal relationships, represented respectively by the approach developed in three textbooks, one of the final series of Elementary School, one of High School and the discipline of Instrumental Mathematics for Engineering courses. In addition, the institutional expectations analyzed through the macro-assessment SARESP. It is a qualitative research that uses the method of documentary research. Theoretically, research is based on the anthropological theory of Didactics, by Chevallard, The theoretical approaches in terms of Douady's  frames and change of frames, levels of conceptualization and levels of knowledge defined by Robert and points of view according to Rogalski complement the theoretical framework. Thus, a grid with the categories of analysis of the types of tasks on quadratic function that we can find in the transition between Basic Education and Higher Education was defined a priori. This study made it possible to identify which knowledge about the notion of quadratic function can be considered as prior knowledge that can be mobilized or available to the students who begin the engineering course, which can help in proposing new ways of working with these students.

 

Author Biographies

Mariana da Silva Nogueira Ribeiro, UNIAN

Doutorando em Educação Matemática pela UNIAN, Mestra em Educação em Ciências e em Matemática pela UTFPR, Licenciada em Matemática pela UEPG.

Marlene Alves Dias, Unian

Possui graduação em Matemática bacharelado e licenciatura pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1978), graduação em Física bacharelado e licenciatura pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1976), mestrado em DEA Didactique des Disciplines - opçaõa matemática pela Universidade Denis Diderot (1994), mestrado em Educação Matemática pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1992) e doutorado em Matemática - Didática da Matemática pela Universidade Denis Diderot (1998).

Helenara Regina Sampaio Figueiredo, Unopar

É doutora em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM - PR). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL - PR). Possui Licenciatura em Ciências e em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP - PR) e Especialização em Educação Matemática. 

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Published

2020-07-21

Issue

Section

Artigos