The use of digital technologies in the initial training of mathematic teachers: compressions, challenges and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70560Abstract
The aim of this paper was to understand the links between pedagogical practice and cyberculture, through the use of digital technologies in mathematics teaching in the context of initial teacher education. This has been discussed through authors studying the concept of cyberculture and others who reflect on the formation of mathematics teachers intertwined with the use of digital technologies. Thus, the methodological path was structured in two stages, the first through the analysis of scientific productions in the Annals of the National Meeting of Mathematical Education, and the second, occurred by the planning and development of a pedagogical practice with the use of digital technologies in a laboratory subject from the Mathematics Degree course of a Federal University. The analysis made it possible to show that the recurrent use of digital technologies can generate possibilities for the teaching of mathematics, as well as realizing the licensee in relation to their learning process, about their difficulties, their challenges, their conscious attention and Your process will come and go to figure out how to do something. Moreover, the pedagogical use of digital technologies in the initial formation of Mathematics teachers needs to be appropriate to the practices, the contexts and the subjects, with the intention of contemplating the interactions to the construction of knowledge. Thus, we can conclude from this work that if the formation of mathematics teachers is anchored in a perspective that operates digital technology as a way to act, live and understand this operate in their professional practice, it may mean the importance and enhance the appropriation of these. technological tools in daily activities, which could also transform cyberculture into the educational space.
References
Alcantara, L. A. G., & Dullius, M. M. (2016, julho). Formação continuada de professores para a utilização das tecnologias nas aulas de matemática: ancorada na prática e apoiada no mentoring. In Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-13). São Paulo. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4958_2305_ID.pdf
Bicudo, M. A. V. (2003). A formação do professor: um olhar fenomenológico. In M. A. V. Bicudo (Ed.) Formação de Professores? Da incerteza a compreensão. (pp. 19-46). Bauru: EDUSC.
Bicudo, M. A. V. (2005). O professor de matemática nas escolas de 1º. e 2º. graus. In M. A. V. Bicudo. (Ed.), Educação Matemática. (pp. 45-57). São Paulo: Centauro.
Castro, A. L. (2016, julho). A formação de professores de matemática para uso das tecnologias digitais e o currículo da era digital. In Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-12). São Paulo. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6796_3527_ID.pdf
Castro Filho, J. A., FREIRE, R. S. & MAIA, D. L. (2016). Formação docente na era da cibercultura. Revista Tecnologias na Educação, (16), 1-21. Recuperado de http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2016/09/Art9-Formação-Docente-na-era-da-Cibercultura-.pdf
Fiorentini, D., & LORENZATO, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados.
Jordane, A., Ribeiro, E., & Badke, W. (2016, julho). Entendimentos de futuros professores de matemática acerca das tecnologias digitais na educação matemática. In Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-12). São Paulo. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6511_2768_ID.pdf
Kawasaki, T. F. (2008). Tecnologias na sala de aula de matemática: resistência e mudanças na formação continuada de professores (Tese de Doutorado em Conhecimento e Inclusão Social). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Kenski, V. M. (2007). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus.
Lefèvre, F., & Lefèvre, A. M. C. (2005). O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: Educs.
Lemos, A. (2010). Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina.
Lemos, A., & Lévy, P. (2010). O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.
Lopes, R. P., & Fürkotter, M. (2016, julho). Ensino com tecnologia em curso de licenciatura em matemática e seu impacto sobre o futuro professor. In Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-12). São Paulo. Recuperado de http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/6620_3153_ID.pdf
Maturana, H. (1993). Uma nova concepção de aprendizagem. Revista Dois Pontos, 2 (15), 28-35. Recuperado de https://philpapers.org/rec/MATUNC
Maturana, H. (2002). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Maturana, H. (2014). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Maturana, H., & Varela, F. (2001). A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena.
Maturana, H., & Verden-Zöller, G. (2004). Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado à democracia. São Paulo: Palas Athena.
Nóvoa, A. (2007). Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. São Paulo: Sinpro-SP.
Pizzato, M. C., & Moreira, M. A. (2011, novembro). A perspectiva epistemológica de Humberto Maturana e suas contribuições para a Didática das Ciências. In Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (pp. 1-13). Florianópolis. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1320-1.pdf
Resolução CNE/CP nº 2/2015, de 1º de julho de 2015. (2015). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=121201-rcp002-15&category_slug=agosto-2019-pdf&Itemid=30192
Silva, A. L. S. (2013, julho). Expectativas sobre a formação de professores com habilidades em tecnologias em um curso de licenciatura. In Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-14). Curitiba. Recuperado de http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/2506_1605_ID.pdf
Silveira, D. S. (2017). Redes de conversação em uma cultura digital: um modo de pensar, agir e compreender o ensino de Matemática na educação superior (Tese de Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde). Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande.
Silveira, D. S., Laurino, D. P., & Novello, T. P. (2017). Experiências do ensinar e do aprender matemática ao operar as tecnologias digitais na educação superior. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 12 (2), 67-81. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2017v12n2p67/36372
Tardif, M. (2007). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.
Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes.
Vieira, E. R., & Costa, N. M.L. (2016, julho). Ensino de geometria com tecnologia digital: experiências possíveis em um processo formativo. In Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-12). São Paulo. Recuperado de http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/5390_3374_ID.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).