The use of digital technologies in the initial training of mathematic teachers: compressions, challenges and possibilities

Authors

  • Daniele Amaral Fonseca Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande – FURG.
  • Daniel da Silva Silveira Universidade Federal do Rio Grande - FURG Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, na área de Educação Matemática e Cálculo Diferencial e Integral no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF, Rio Grande, RS, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-1195-2117
  • Celiane Costa Machado Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, lotada no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF, Rio Grande, RS, Brasil.
  • Elaine Corrêa Pereira Pós-Doutora pela Universidade Eduardo Mondlane (UEM), Moçambique. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, na área de Álgebra, Análise e Matemática Discreta no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF https://orcid.org/0000-0002-3779-1403

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70560

Abstract

The aim of this paper was to understand the links between pedagogical practice and cyberculture, through the use of digital technologies in mathematics teaching in the context of initial teacher education. This has been discussed through authors studying the concept of cyberculture and others who reflect on the formation of mathematics teachers intertwined with the use of digital technologies. Thus, the methodological path was structured in two stages, the first through the analysis of scientific productions in the Annals of the National Meeting of Mathematical Education, and the second, occurred by the planning and development of a pedagogical practice with the use of digital technologies in a laboratory subject from the Mathematics Degree course of a Federal University. The analysis made it possible to show that the recurrent use of digital technologies can generate possibilities for the teaching of mathematics, as well as realizing the licensee in relation to their learning process, about their difficulties, their challenges, their conscious attention and Your process will come and go to figure out how to do something. Moreover, the pedagogical use of digital technologies in the initial formation of Mathematics teachers needs to be appropriate to the practices, the contexts and the subjects, with the intention of contemplating the interactions to the construction of knowledge. Thus, we can conclude from this work that if the formation of mathematics teachers is anchored in a perspective that operates digital technology as a way to act, live and understand this operate in their professional practice, it may mean the importance and enhance the appropriation of these. technological tools in daily activities, which could also transform cyberculture into the educational space.

Author Biographies

Daniele Amaral Fonseca, Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande – FURG.

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Licenciada em Matemática pela FURG.

Daniel da Silva Silveira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, na área de Educação Matemática e Cálculo Diferencial e Integral no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF, Rio Grande, RS, Brasil.

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde

Professor do Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF

Celiane Costa Machado, Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, lotada no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF, Rio Grande, RS, Brasil.

Doutora em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, lotada no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF

Elaine Corrêa Pereira, Pós-Doutora pela Universidade Eduardo Mondlane (UEM), Moçambique. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, na área de Álgebra, Análise e Matemática Discreta no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF

Pós-Doutora pela Universidade Eduardo Mondlane (UEM), Moçambique. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande – FURG, na área de Álgebra, Análise e Matemática Discreta no Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF

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Published

2020-08-28

Issue

Section

Artigos