Errors in a student notebook: an unexplored learning opportunity in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70562

Abstract

This article is the result of research that aims to find out what mathematics teachers do with mistakes made by students as a result of solving homework in the notebook. Twenty notebooks of students from the 10th grade of 5 Lichinga Secondary Schools were selected. Five maths teachers from the schools were interviewed. Data analysis following the qualitative approach revealed that homework resolutions have not received teachers' attention. It was found that the mistakes made are related to the incorrect execution of an operation; insufficient conceptual understanding and incorrect application of algorithmic rules. We concluded that formative evaluation has not been frequent practice, which is a loss of opportunity to ensure student learning. We suggest that an error analysis tool capable of being used by teachers and students should be developed.

Author Biographies

Eduardo Pêssuro (In memorian), Universidade Rovuma- Extensão de Niassa

Mestre em Ensino de Matemática

Geraldo Vernijo Deixa, Universidade Licungo

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática

Universidade Licungo, Departamento de Ciências e Tecnologia

Rosalino Subtil Chicote, Universidade Rovuma- Extensão de Cabo Delgado

Mestrando em Educação/ Currículo

Docente do Departamento de Ciências Naturais, Matemática e Estatística

 

References

Abrantes, P. Os “bons velhos tempos” são velhos mas não eram bons. Educação e Matemática. 1996.

Correia, C. E. F. “Os Erros no Processo de Ensino/Aprendizagem em Matemática”. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, São Paulo – v. 20, n. 34, Jan.–Jun. 2010.

Cury, H. N. & Konzen, B. Uma aplicação de jogos na análise de erros em educação matemática. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática. V2.6, p.107-117, UFSC: 2007.

Deixa, G. V.; Chicote, R. S; Sobra, L. Análise crítica dos livros didáticos de matemática de Moçambique à luz da Teoria Antropológico do Didático. Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática | v.15, n. 33, Jan-Jun 2019. p.108-120.

Deixa, G. Um estudo de enunciados de exames de matemática da 10.ª classe do sistema nacional de educação no período de 2000 à 2014, 2015. Actas da II Conferência da Universidade Pedagógica, Quelimane, Moçambique, 2016.

Gerken, C. H. S. & Santos, M. S. A gestão das relações em sala de aula. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação de Professores Autêntica. Volume 02 / n. 03 ago.-dez. 2010.

Gil, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5a edição, São Paulo, Atlas, 1999.

Hadji, C. Avaliação Desmistificada. Porto Alegre, ARTMED, 2001.

INDE. Matemática, Programa da 10ª Classe. Maputo, 2010.

La Taille, Y. “O erro na perspectiva piagetiana”. In: AQUINO, Júlio Groppa (org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo, Summus, 1997, pp. 25-44.

Libâneo, J. C. Didáctica.São Paulo, Editora Cortez, 1994.

Luckesi, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 6ª edição, São Paulo, Cortez, 1997.

Pinto, N. B. O Erro como Estratégia Didáctica. Campinas, Papirus, 2000.

Radatz, H. Students’ Erros in mathematical Learning process: a Survey. For the Learning of Mathematics. 1, 1 (July, 1980). Montreal: FML Publishing Association, 1980.

Ramos, M. L. P. D;. A importância da análise didática dos erros matemáticos como estratégia de revelação das dificuldades dos alunos. REVEMAT. Florianópolis (SC), v.10, n. 1, p. 132‐149, 2015. http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2015v10n1p132

Rosso, A. J. & Berti, N. M. “O Erro e o Ensino-aprendizagem de Matemática na Perspectiva do Desenvolvimento da Autonomia do Aluno”.Bolema. Rio Claro (SP), v. 23, nº 37, p. 1005-1035, dezembro 2010.

Vurande, T. E. C. A Gestão Pedagógica do Erro no Processo de ensino e aprendizagem da Matemática. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação/ Currículo) -Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, em Convênio com a Universidade Pedagógica, São Paulo.

Published

2020-07-21

Issue

Section

Artigos