The model of semantic fields in order to think about multiplication in the classroom

Authors

  • Rejane Siqueira Julio Professora adjunta da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Instituto de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação. https://orcid.org/0000-0002-3248-800X
  • Guilherme Francisco Ferreira Mestre e doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Geociência e Ciências Exatas, Rio Claro/SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7292-2405

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70688

Abstract

This paper uses the Model of Semantic Fields as a theoretical framework and aims to present and discuss different meanings for multiplication, to distinguish between street and school multiplication and bring some didactical aspects that can be taken into account when teachers are preparing yourselves to address classroom multiplication. For this purpose, were used the National Curriculum Parameters, the National Common Curricular Base, theorizations based on MSF and exemples of different situations envolving multiplication. From what is presented and discussed, it is expected to contribute to a broadening in the ways of meaning production of teachers when faced with the teaching of the theme of multiplication in Basic Education.

Author Biographies

Rejane Siqueira Julio, Professora adjunta da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Instituto de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação.

Docente do departamento de Matemática, do Instituto de ciências exatas, e do programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federqal de Alfenas (UNIFAL-MG). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" de Rio Claro.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/1798884495942862

Guilherme Francisco Ferreira, Mestre e doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Geociência e Ciências Exatas, Rio Claro/SP, Brasil.

Mestre e doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" e um dos coordenadores do Curso de GeoGebra, cujas informações podem ser acessadas em ogeogebra.com.br.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6650430764851555

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Published

2020-07-21

Issue

Section

Artigos