Objects and processes: complementary aspects in multiplying negative integers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70984

Abstract

This text is a short excerpt from ongoing theoretical research on the theme: Semiotics and Thought Experiments in Mathematics Teaching and Learning. Our goal is to present a discussion of the distinction that can be made between processes and objects in the field of mathematics, respectively in their teaching. This is research that sought, through studies in textbooks and articles, to support the idea that there may be an action in the teaching of mathematics, especially in the teaching of negative number multiplication, which transforms objects into processes and vice versa. -verse. Part of this endeavor was developed through thought experiments that are ways in which the subject has to put his own thoughts as object of consideration, through a representation, anchored in the dynamics of diagrammatic reasoning and based on a system of consistent representation.

Author Biography

Willian José da Cruz, Professor da Universidade Federal de Juiz de Fora. Departamento de Matemática

Professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora, atuo no programa de pós-graduação em Educação Matemática na mesma instituição. Sou doutor em Educação Matemática pela UNIAN e mestre em Educação Matemática pela UFJF.

References

Costa. N. C. A. (2008) Introdução aos fundamentos da matemática. São Paulo:Hucitec.

Cruz, W. J. (2018). Experimentos Mentais na Educação Matemática: uma analogia com provas matemáticas formais. Curitiba: Appris.

Cruz, W. J. (2019). O raciocínio diagramático e os experimentos mentais numa perspectiva semiótica. Brasília: Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 62, p. 6-28.

D’ Ambrosio. (2008). Educação Matemática: da teoria a prática. Campinas-SP: Papirus. 16ª ed.

Einstein, A. Infeld, L. (1879 – 1955). A evolução da física. Trad: REBUÁ, Giasone. Rio de Janeiro (2008): Zahar.

Frege, J. G. (1884). Fundamentos da aritmética: Uma investigação lógico-matemática sobre o conceito de número. Traduzido do original alemão Die Grundlagen der Arithmetik — Eine logisch mathematische Untersuchung über den Begriff der Zahl, Breslau.

Freire, P. (2019). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra. 59ª ed.

Hersh, R. (1997). What is mathematics, really? Oxford: University Press, Inc.

Otte, M. (1991). Construtivismo e os objetos da Teoria Matemática. Rio Claro – SP: Bolema, v. 6, n. 7.

Peirce, C. S. (1979). CP = Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Volumes I-VI, ed. by Charles Hartshorne and Paul Weiß, Cambridge, Mass. (Harvard UP) 1931-1935, Volumes VII-VIII, ed. by Arthur W. Burks, Cambridge, Mass. (Harvard UP) 1958 (quoted by no. of volume and paragraph). NEM = New Elements of Mathematics. Harvard UP.

Putnam, W. H. (1975). What is mathematical truth? Havard University: Historia Mathematica 2.

Silva, J. J. (2007). Filosofia Matemática. São Paulo: Editora UNESP.

Silva, M. R. (1972). A evolução do pensamento científico. São Paulo: HUCITEC.

Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus.

Published

2020-07-21

Issue

Section

Artigos