The possibility of the constitution of the mathematical being in communicative acting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e71039

Abstract

In the form of a philosophical reflection, our goal in this article is to make a comparison between two hypothetical situations in a math class, in the face of a supposed math problem proposed to students. The first hypothetical situation is the most common and widespread among us; it presents traces of a traditional class, in which solutions are given predominantly by the teacher, who perhaps disregards the mathematical work of most students. It is a legacy of a pedagogical model that has predominated in the teaching of mathematics for a long time and that still presents some of its traits. The second hypothetical situation represents another possibility, a class centered on communicative action where students interact with each other and, cooperatively, seek a solution to a problem; a situation opposed to the first, where the acts of speech are no longer predominantly those of the teacher, but all the actors in the surroundings of communication are considered; therefore, a meeting distinct from the traditional one where students acquire the possibility of constituting themselves into a mathematical being, for each other, students for other students, students for their teacher. The two situations compared in this text, although in a hypothetical, idealized and exemplary way, reflect different representations of our pedagogical doing and allow a reflection on our established interpersonal relationships. We are in agreement with the second situation, because we understand that the constitution of the mathematical being acquires great possibility if approached to the communicative action.

Author Biographies

Fernando Siqueira da Silva, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Doutorando em Educação em Ciências (Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA). Mestre em Educação (Universidade de Caxias do Sul - UCS). Licenciado em Matemática (Universidade de Caxias do Sul - UCS).

E-mail: fernandosiqueiradasilva@gmail.com

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9038722474686103

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2634-2247

Gabriel Sausen Feil, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Professor Associado da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), atuando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Indústria Criativa (PPGCIC) e no Curso de Comunicação Social - Publicidade e Propaganda.

E-mail: gabriel.sausen.feil@gmail.com

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9538837034658614

ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-3546-6874

References

Aragão, L. M. C. (1997). Razão comunicativa e teoria social crítica em Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Bannell, R. I. (2006). Habermas & a Educação. Coleção Pensadores & a Educação. Belo Horizonte: Autentica.

Brasil. Ministério da Educação. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf

Chevallard, Y., Bosch, M. & Gascón, J. (2001). Estudar Matemáticas: O elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed.

Chevallard, Y. (2005). La transposición didática: Del Saber Sábio Al Saber Enseñado. Buenos Aires: Aique.

Devlin, K. (2006). O gene da matemática. Rio de Janeiro: Record.

Echeverría, M. D. P. P. (1998). A solução de problemas em matemática. In: J. I. Pozo. (org). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. (pp.44-65). Porto Alegre: Artemed.

Habermas, J. (1988). La lógica de las Ciencias sociales. Madrid: Tecnos.

Habermas, J. (1990a). O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote.

Habermas, J. (1990b). Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Houaiss, A. & Villar, M. S. (2009). Dicionário Houaiss de Língua Portuguesa. Elaborado pelo Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa S/C Ltda. Rio de Janeiro: Objetiva.

Knijnik, G. (1996). Exclusão e Resistência: Educação Matemática e Legitimidade Cultural. Porto Alegre: Artes Médicas.

Macedo, E. F. (1993). Pensando a escola e o currículo à luz da teoria de J. Habermas. Em Aberto. Recuperado de http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/1889

Pinent, C. E. C. (2000). O descrédito da razão universal: alternativa de Habermas. Caxias do Sul: EDUCS.

Pinent, C. E. C. (2004). Sobre os mundos de Habermas e sua ação comunicativa. Revista da ADPPUCRS. Recuperado de https://www.yumpu.com/pt/document/read/14784730/sobre-os-mundos-de-habermas-e-sua-acao-comunicativa

Polya, G. (1978). A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência.

Saviani, D. (2008). Educação e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze tese sobre educação política. São Paulo: Editores Associados.

Silva, V. E. V. (2005). O pensamento lógico-matemático, 30 anos após o debate entre Piaget e Chomsky. Anped. Recuperado de http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_28/pensamento.pdf

Simão, L. M. (2000). Desequilíbrio e co-regulação em situação de ensino-aprendizagem: Analise segundo conceito de ação comunicativa. Psicologia: Reflexão e Crítica. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79722000000100005&script=sci_abstract&tlng=pt

Published

2020-08-28

Issue

Section

Artigos