Geometric Bank: documentation genesis and instrumental orchestration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e71545

Abstract

This study was developed within the Institutional Program for Scholarships for Initiation in Teaching (Pibid), the core of which was the work of scholarship holders (Mathematics degree students) on and with the resources for Mathematics teaching. We analysed the process of the design and application of a game focused on polyhedra, called the Geometric Bank. The theoretical framework chosen was the Documentational Approach to Didactics (DAD), the Theory of Instrumental Orchestration and the Mathematics Teacher's Specialized Knowledge (MTSK) model. Data collection took place in the light of reflective investigation, by which various tools are used, namely: class observation, interviews, video recording, among others. Also, the subjects' documentation work in different places (school, laboratory, etc.) were monitored. Among the results, we highlight elements of evolvement of the game on screen, based on the documentation work and instrumental orchestrations (didactic configuration, modes of exploration and didactic performance), besides understanding how those elements were permeated by the development of professional teaching knowledge.

Author Biographies

Matheus Souza de Almeida, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Licenciando em Matemática (UFRPE) e ex-bolsista do PIBID-UFRPE (2018-2020). Membro do grupo de estudo e pesquisa LACAPE - Laboratório Científico de Aprendizagem, Pesquisa e Ensino (UFRPE/CNPq). Endereço para acessar o CV: http://lattes.cnpq.br/9512226706066185

Elisângela Bastos de Mélo Espíndola, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Doutora em Educação (UFPE) e em Sciences de l'Education (UCBL). Professora adjunta vinculada ao Departamento de Educação (DEd) da UFRPE, atudando na formação de professores nos cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências. Endereço para acessar o CV: http://lattes.cnpq.br/0367382856462792

Pedro Rafhael Barbosa Costa, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Licenciando em Matemática (UFRPE) e ex-bolsista do PIBID-UFRPE (2018-2020). Endereço para acessar o CV: http://lattes.cnpq.br/6641406003183437

Tadeu Lira de Mello, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Licenciando em Matemática (UFRPE) e ex-bolsista do PIBID-UFRPE (2018-2020). Endereço para acessar o CV: http://lattes.cnpq.br/5126430882588877

Joseleide da Silva Damascena, Secretaria Estadual de Educação de Pernambuco

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2002). Atualmente é professora da Secretaria Estadual de Educação de Pernambuco. Foi superivisora da área de Matemática no PIBID-UFRPE (2018-2020). Endereço para acessar o CV: http://lattes.cnpq.br/5043548249200657

References

Besnier, S. (2016). Le travail documentaire des professeurs à l’épreuve des ressources technologiques: le cas de l’enseignement du nombre à l’école maternelle. (Thèse de doctorat en Sciences de l'Éducation). Université de Bretagne occidentale, Brest.

Brasil. (2018). Base Nacional Curricular Comum. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. (2020). Ministério da Educação. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Recuperado de: https://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid/pibid.

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C., Montes, M. Á.; Escudero, D. & Medrano, E. F. (2014). Un marco teórico para el Conocimiento especializado del Profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones.

Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologie didactique. Recherches en Didactiques des Mathématiques, Grenoble, 19 (2), 221-266.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Reed, H., & Gravemeijer, K. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 213-234.

Duval, R. (1998). Signe et objet (I): trois grandes étapes dans la problématique des rapports entre représentation et objet. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Strasbourg, v. 6, 139-163.

Escudero-ávila, D. I. (2015). Una caracterización del conocimiento didáctico del contenido como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas de secundaria. (Tese em Didáctica de las Ciencias y Filosofía). Universidad de Huelva, Huelva.

Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D. I., Montes, M., Aguilar, A; Carrillo, J. (2014). Nuestra Modelación del Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas, el MTSK. In Carrillo, J. et al. (Org.). Un Marco teórico para el Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas. pp. 70-92. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones.

Gueudet, G., Trouche, L. (2015). Do trabalho documental dos professores: gênesis, coletivos, comunidades. EM TEIA, v.6 (3), 1-43.

Gueudet, G., Trouche, L. (2010). Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentaires. In Gueudet, G., Trouche, L. Ressources vives: le travail documentaire des professeurs en mathématiques. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 57- 74.

Ignácio, R. S. (2018). Criação de capítulo de livro didático digital no estágio curricular supervisionado: uma análise da documentação na formação inicial do professor de matemática. (Tese de doutorado em Educação Matemática).Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo.

Lima, R. C. R. de. (2018). Conhecimento especializado do professor dos anos iniciais no âmbito da multiplicação: uma metassíntese de teses produzidas entre 2001 e 2012 em diferentes contextos formativos. (Tese de doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

Moriel Junior, J. G., WielewskiI, G. D. (2017). Base de conhecimento de professores de matemática: do genérico ao especializado. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 18(2), 126-133.

Pernambuco (2019). Secretaria de Educação. Currículo de Pernambuco. Ensino Fundamental. Área de Matemática. Recife: Secretaria de Educação.

Pernambuco. (2016). Matriz de Referência de Matemática SAEPE. 3º ano do ensino Médio. Recife: Secretaria Estadual de Educação.

Pernambuco. (2012). Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco. Matemática. Recife: Secretaria de Educação.

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: une approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin.

Rousson, L. (2017). Conception d’un jeu-situation numérique et son appropriation par des professeurs: le cas de l’enseignement de l’énumération à l’école maternelle. (Thèse de doctorat en Sciences de l'Éducation). Université Claude Bernard, Lyon.

Souza, T. J., Oliveira, J. S., Atti, J. P. (2017). Grupo colaborativo contribuindo para a formação dos licenciandos em matemática. Revista de Educação Matemática, 14 (16), 93-101.

Trouche, L. (2004). Environnements informatisés et mathématiques: quels usages pour quels apprentissages? Educational Studies in Mathematics, 55, 181-197.

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, 10 (23), 133-170.

Published

2020-05-14

Issue

Section

Artigos