A study about the chapter XXV of "De Divina Proportione" (1509) by Luca Pacioli (1447-1517)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e72328

Abstract

The present study is an excerpt of the master’s research in progress and aims to present the definition of regular bodies adopted by the Italian friar Luca Pacioli (1447-1517) in his treatise entitled De Divina Proportione, published in 1509, listing some cases considered possible and impossible under the conditions described by the author. With the intention of collaborating in the teaching of Spatial Geometry on regular bodies, this study brings some details about the definition used by the friar, listing relevant characteristics and examples of situations brought up in the treatise. Realizing, through this study, that teaching about regular bodies through the properties cited by Luca Pacioli can contribute to the understanding of concepts on this theme, it is idealized to carry out a the following steps are idealized to carry out actions that contribute to the training of mathematics teachers and, consequently, of their students of Basic Education.

Author Biographies

Alison Sousa da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente é professor efetivo de matemática (Ensino Médio) no Governo do Estado do Ceará e membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM UECE). http://lattes.cnpq.br/9401835045883985

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é coordenadora de curso de matemática da Universidade Aberta do Brasil, professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará, líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática e Diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, livros didáticos, história da matemática, educação matemática e história da educação matemática. http://lattes.cnpq.br/1062497580478584

References

Beltran, M. H., Saito, F., & Trindade, L. d. (2014). História da Ciência para formação de professores. São Paulo: Livraria da Física.

Bertato, F. M. (2010). A "De Divina Proportione" de Luca Pacioli: tradução anotada e comentada. Campinas: UNICAMP.

Brasil. (05 de março de 2002). Parecer CNE/CES 13022/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os curoso de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Fonte: Diário Oficial da União: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC.

Euclides. (2009). Os elementos. (I. Bicudo, Trad.) São Paulo: UNESP.

Kripka, R. M., Scheller, M., & Bonotto, D. d. (2015). Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa (pp. 243-247). Aracaju: CIAIQ2015.

Pereira, A. C., & Saito, F. (2019). A reconstrução do Báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de matemática. Cocar, 342-372.

Pereira, A. C., & Saito, F. (2019). Os conceitos de perpendicularidade e de paralelismo mobilizados em uma atividade com o uso do báculo (1636) de Petrus Ramus. Educação Matemática Pesquisa, 405-432.

Saito, F. (2015). História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Livraria da Física.

Saito, F., & Dias, M. d. (2013). Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, 89-11.

Saito, F., & Pereira, A. C. (2019). A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. Fortaleza: SBHMat.

Published

2020-08-28

Issue

Section

Artigos