Didactic transposition in Chevallard: primordial concepts and theorizing for the antropological theory of didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e72961

Abstract

This article aims to explain the didactic transposition and concepts emerged form it as propellants of Chevallard´s Antropological Theory of Didactics (TAD), retroactively complementing the study we published that deals specifically with the early development of TAD.  The texts analyzed in the research presented here are from 1981 to 1992, therefore the author`s first writings about a proposal that would be consolidated later. The methodology of comprehension and interpretation of the studied texts was inspired by the gadamerian phenomenological philosophical hermeneutics that seeks to understand what the text speaks form perspective of the structure constituted by the question and its answer. From this study, we conclude that Chevallard finds in the epistemological analysis of mathematics and in the didactic anthropology of knowledge the guiding thread that articulates and legitimizes the didactic arrangements that weave the transposition of mathematical knowledge to be taught in the mathematical knowledge that underlies the emergence of mathematical didactics and from TAD.   

Author Biographies

Verilda Speridião Kluth, Universidade Federal de São Paulo

Centro de Formação de Educadores e Departamento de Ciêncais Exatas e da Terra

http://lattes.cnpq.br/6294236455477671

Saddo Ag Almouloud, Pontífice Universidade Católica de São - Paulo - PUCSP

Programa de Educação Matemática da Pontífice Universidade Católica de São Paulo

http://lattes.cnpq.br/9168215683139657

References

CChevallard, Y. (1982) Pourquoi la transposition didactique ? Communication au Séminaire de didactique et de pédagogie des mathématiques de l’IMAG, Université scientifique et médicale de Grenoble. Paru dans les Actes de l’année 1981-1982, p.167-194. Recuperado em 18 de julho de 2014 de http://yves.chevallard.free.fr/

Chevallard, Y. (1991 a) La transposition Didactique – du savoir savant au savoir enseigné avec Un exemple de la transposition didatique Chevallard, Y.; Johsua, Marie-Albert. La Pensee Sauvege, Editions.

Chevallard, Y. (1991 b )Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. In: Institut de Recherches bmathématiques de Rennes, 1991, fascicule S6 ¨Viéme école d`été de didactique des mathématiques et de I´informatique¨, p. 160-162.

Chevallard, Y. (1992) Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique, Recherches en Didactique des Mathématiques – Grenoble : La Pensée Sauvage, p.73-111

Chevallard, Y. (1988) Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias 1 (on didactic transposition theory: some introductory notes) Texto apresentado durante o Simpósio Internacional de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática, Bratislava, Tchecoslováquia, 1988. Trad. Cleonice Puggian. In Revista de educação, ciências e Matemática, v.3. n. 2 maio/agosto, 2013. Texto original disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/On_Didactic_Transposition_Theory.pdf

Gadamer, Hans- George. (1997) Verdade e Método – Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. Revisão da trad. Ênio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes.

Gascón, J. (2003) La necessidade de utilizar modelos em didátic de las matemática. In: Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 5, n.2, pp. 11-37.

Kluth V. S. (2017) As estruturas da álgebra – uma investigação fenomenológica. Saarbrücken: Novas edições Acadêmicas.

Kluth V. S. (2007) O Movimento da construção das estruturas da álgebra: uma visada fenomenológica. In: Bolema, Rio Claro (SP), Ano 20, n. 28, p. 95 a 113.

Kluth V. S & Almouloud, S. A. (2018) A teoria antropológica do didático: primórdio de uma trajetória direcionado à prática de ensino de matemática IN. Educação Matemática Pesquisa v.20, n. 3, p. 1-25.

Souza, J. da S. (2014) A abdução em Peirce: um estudo hermenêutico. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/127624.

Published

2020-05-14

Issue

Section

Artigos