The first years of teaching of the math teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73218

Abstract

This article results from a master's degree research and aims to identify the main difficulties experienced by math teachers in the early years of their teaching career. We conducted an investigation using a qualitative approach. To collect data, we used a semi-structured interview conducted with 6 math teachers from three public schools, who experience the first three years of the profession. The selected data allow us to reflect on the issues that characterize the main difficulties faced by the math teacher at the beginning of his career. Among the most recurring difficulties are the formal aspect of (in) discipline in the classroom, the relationship with other teachers and school management and the surprise at the school reality found, since the idealized school is quite different from reality found.

Author Biographies

Daiana Estrela Ferreira Barbosa, UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA

Possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2012) e Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2018). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Matemática e Formação de Professor. Link para currículo lattes:  http://lattes.cnpq.br/8533267292498956

Pedro Lucio Barboza, Universidade Estadual da Paraíba

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (1978), Especialização em Metodologia das Ciências Pela UEPB (1994), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (1995) e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA (2011). Professor concursado da UEPB, atualmente é professor Associado D. Pesquisa principalmente os seguintes temas: discurso do professor, linguagem, interações discursivas e aprendizagem na sala de aula de matemática. Tem experiência em formação de professores e gestão escolar. Link para currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/1399033210518957

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Published

2020-07-21

Issue

Section

Artigos