Practice as a curricular component in math licentiate degree courses in Federal of Education, Science and Technology Institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73287

Abstract

This study aimed to understand the interpretation given to Practice as a Curricular Component (PCC) by teachers from the Mathematics Licentiate course belonging to the Federal Education, Science and Technology Institutes (IF) and by beginnerteachers practicing in Southeastern Brazil. The relevance of the research lies in the need to understand the different interpretations that have emerged concerning the 400 hours of Practice as a Curricular Component established in the Brazilian National Curriculum Guidelines (Diretrizes Curriculares Nacionais - DCN) for teacher training. The applied theoretical framework focuses on the teacher education conceptions established by Cochran-Smith and Lytle. Under a qualitative research approach, we conducted interviews with 12 teachers during the second semester of 2018: nine IF trainers and three beginner Mathematics Licentiate teachers graduated from these institutes. Bardin's content analysis assumptions were applied to the data analysis. Concerning the research results, we emphasize that the interpretation of Practice as a Curricular Component of the interviewed subjects was directed towards the perspectives of knowledge for practice, knowledge in practice, knowledge of practice and practice as a technical instrumentalization.

Author Biographies

Lucas Diego Antunes Barbosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Professsor do do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais-Campus Salinas. Doutor em Educação Matemática pela PUC-SP.

link do lates:

http://lattes.cnpq.br/3551290663100630

Barbara Lutaif Bianchini, PUC-SP

Professora do programa de Estudos pós-graduados em Educação Matemática

link lates: http://lattes.cnpq.br/2660310999149810

References

Ball, D. L.; Forzani, F. M. (2009). The Work of Teaching and the Challenge for Teacher Education. Journal of Teacher Education, v. 60, n. 5, p. 497-511.

Ball, D. L.; Thames, M. H.; Phelps, G.(2004). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-497.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. (2004). Lisboa: Edições 70.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora.

Borini, R. B. M. C. (2017). A Prática como Componente Curricular em um curso de licenciatura em Matemática da UTFPR: uma análise na perspectiva da teoria da atividade. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Brasil. Resolução CNE/CP 1/2002. 2002.(2017). Disponível em: portal.mec.gov.br. Acesso em: 15 jun.

Campos, M. Z. (2006). A Prática nos cursos de Licenciatura: reestruturação curricular da formação inicial. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Cochran-Smith, M. & Lytle, S. L. (1999). Relationships of knowledge of practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, n. 24, p. 249-305.

Figueiredo, S. A. de. (2015). Formação inicial de professores e a integração da Prática como componente curricular na disciplina de matemática elementar. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de pós-graduação em Educação Matemática Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo.

Gatti, B. A.; Nunes, M. M. R. (2009). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE.

Gatti, B. A. (2010). Formação de professores do Brasil: características e problemas. Revista Educação e Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379.

Gatti, B. A. et al. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO.

Ludke, M. & André. M. E.D.A. (1986) Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Marcatto, F. S. F.(2012). A Prática como componente curricular em projetos pedagógicos de cursos de licenciatura em matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro.

Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32.

Moreira, P. C. (2012). 3+1 (In) Variantes: Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática. Bolema. Rio Claro (Sp), v. 26, n. 44, p.1137-1150, dez.

Neto, S. de S. & Silva, V. P. da. (2014). Prática como Componente Curricular: questões e reflexões. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 14, n. 43, p. 889-909, set./dez.

Nogueira, K. F. P. (2012). A Prática como Componente Curricular nos cursos de Licenciatura em Matemática: entendimentos e alternativas para sua incorporação e desenvolvimento. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Pereira, P. S. (2005). A concepção de prática na visão dos licenciandos em Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2006). Estágio e Docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24.

Pimenta, S. G. (1995). O Estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Caderno pesquisa. São Paulo, n. 94, p.58-73, ago. 1995.

Roldão, M. do C. (2014). Currículo, didáticas e formação de professores: a triangulação esquecida? In: OLIVEIRA, M. R. (org.). Professor: formação, saberes e problemas. Porto: Porto.

Rocha, H. N. B. (2016). A Prática como Componente Curricular na formação inicial do professor de matemática: um olhar na perspectiva da legislação brasileira. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciência e Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Paraná.

Sarro, L. C. de S. (2014). A Prática como componente curricular da licenciatura em matemática: sugestões de professores da Educação Básica. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba.

Silva, M. R. L. da. (2016). A Prática como Componente Curricular via Projeto Integrado de Prática Educativa (PIPE) no ensino de Estatística na universidade: implementação e implicações na formação inicial do professor de Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Unesp, Rio Claro, São Paulo.

Silva, M. R. L. (2011). Formação de professores nos IFETs: a política educacional e a literatura educacional recente. Disponível em: http://connepi.ifal.edu.br/ocs/anais/conteúdo/anais/files/conferences/1/schedConfs/1/papers/108/public/108-4536-1-PB.pdf. Acesso em: 23 mar. 2017.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Havard educational review, v. 57, n. 1, p. 22.

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Published

2020-10-05

Issue

Section

Artigos