Patterns and generalizations for algebra education: collaborative actions in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73606Abstract
This article brings reflections on continuing teacher training, part of a qualitative research that aimed to investigate the teaching knowledge (re) constructed by elementary school teachers through the study of patterns and generalizations. Stands out in this research, the role of the knowledges that emerge from practice, for the construction of specifics knowledges of teacher profession. The study based on theories that value a mathematics for teaching, in a colletive and colaborative process. The teachers reports in the colletive discussion revealed that them, in their majority, appropriated of a mathematics culture referring to the content of patterns and generalizations, since concepts related to these contents and the underlying ideas emerged from their teachers practice reflections and from proposed problematizations discussions. To emphasize collaboration and investigation this teacher training process provided, within a historical, social, cultural context, the (re) construction of new mathematics knowledge for teaching Álgebra.
References
Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge For Teaching: What makes it Special? Journal of Teacher Education. v. 59 (5) 389-407.
Barqueiro, G. (2016). Achados sobre generalização de padrões ao garimpar pesquisas brasileiras de educação matemática (2003-2013). Tese de Doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil.
Charlot, B. (2205). Relação com o saber, Formação de Professores e Globalização: questões para a educação hoje. 1ªed. Porto Alegre: ARTMED.
Cochran-Smith, M.; Lytle, S. L. (1999). Relationship of knowledge and practice: Teacher learning in the communities. Review of Research in Education. v. 24, 249-305.
Davis, B. & Simmt, E. (2006). Mathematics-for-teaching: an ongoing investigation of the mathematics that teachers (need to) know. Educational Studies in Mathematics. v. 61 (3) 293-319.
Davis, B. & Renert, M. (2009). Mathematics-for-Teaching as shared dynamic participation. For the Learning of Mathematics (Special Issue, guest edited by J. Adler & D. Ball). v. 29 (3) 37-43.
Davis, B. & Renert, M. (2012). Profound understanding of emergent mathematics: broadening the construct of teachers’ disciplinary knowledge. Educational Studies in Mathematics, v. 82, (2) 245-265.
Davis, B. & Renert, M. (2014). The math teachers know: profound understanding of emergent mathematics. Oxon: Routledge.
Klein, F. (2009). Matemática Elementar de um Ponto de Vista Superior. Volume I, Parte I: Aritmética. Lisboa: SPM, 2009.
Fiorentini, D., Fernandes, F. L. P.& Cristóvão, E. M. (2005). Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In Seminário Luso-Brasileiro de investigações matemáticas no currículo e na formação do professor, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Giraldo, V. & Roque, T. (2014). História e Tecnologia na Construção de um ambiente Problemático para o Ensino de Matemática. In O saber do professor de matemática: ultrapassando a dicotomia entre a didática e conteúdo. Ciência Moderna: Rio de Janeiro, 9-35.
Giraldo, Victor, Rangel, Letícia; Menezes, Fábio & Quintaneiro, Wellerson. (2017). (Re)construindo saberes para o ensino a partir da prática: investigação de conceito e outras ideias. In Anais do VI SHIAM.
Giraldo, V. (2018). Formação de Professores de Matemática: Para uma abordagem problematizada. São Paulo: Ciência e Cultura, vol 70 no.1 Jan./Mar.
Mason, J. (1996). Expressing generality and roots of algebra. In Bednarz, N, Kieran, C & Lee, L. Approaches to Algebra, Perspectives for Research and Teaching. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Miguel, A., Fiorentini, D. & Miorim, M. A. (1993). Contribuição para um repensar...a Educação Algébrica Elementar. Pro-posições, São Paulo, v. 4 (1) 78-91.
Mizukami, M. G. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria. v. 29 (2) 1-11.
Paiva, M. A. V. (2018). Proeja’s Classroom as a Space for Teacher Education. In Ripem. v. 8 (2) 60-71.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth. In teaching.Educational Researcher. v.15 (2) 4-14.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review. v. 57 (1) 1-27.
Sousa, T. (2019). Padrões e generalizações para o ensino de álgebra: ações colaborativas na formação de professores. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática. Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo.
Souza, J & Pataro, P. (2008). Vontade de saber matemática: 7º Ano, Nova Ortografia. 3 ed. Editora FTD: Campinas, São Paulo.
Tardif, M., Lessard, C.& Gauthier, C. (éd) (1998). Formation de maîtres et contextes sociaux. Paris: Puf.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).