Learning environments versus meaningful learning: an analysis of practices developed in the training of mathematics teachers in Benguela-Angola
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73871Abstract
Learning environments are contexts of interaction between the teacher and students and students among themselves, when properly conceived by the teacher. The involvement of students in the realization of tasks marks the essence of learning environments, animated by dialogue, mediated by the teacher, who seeks to explore and develop the skills of students to conjecture, argue, conclude, validate, evaluate, from which it builds and assimilates new meanings, making learning conscious and meaningful. However, their creation depends on how the teacher conceives them, and may favor or disadvantage the development of meaningful learning. However, the teacher's action in the classroom may be a reflection of the learning to stem from the training, in which the experiences of the trainer, especially in the practice phase, influence the professional practices of future teachers. Thus, looking at the training of mathematics teachers, especially in the phase of pedagogical practice, the following question is formulated: do the experiences transmitted to future teachers in the realization of pedagogical practice, ensure the implementation by future professionals of actions that promote meaningful learning in their students? It is intended to understand whether the training practices developed favor the development of meaningful learning and can constitute experiences for future teachers in the performance of professional activity. The study followed a qualitative approach of descriptive and interpretative nature, whose results show the development of a teaching centered on memorization, framed in the traditional model of teaching and learning, to the detriment of meaningful learning.
References
Alarcão, I. (1994). Ser professor reflexivo. In I. Alarcão (Org). Formação reflexiva de professores. Estratégias de supervisão, (pp. 171-189). Porto: Porto Editora.
Alarcão, I (1989). Para uma revalorização da didáctica. Aprender, 7, 5-8
Alarcão, I e Roldão, M. C. (2008). Supervisão. Um contexto de desenvolvimento profissional dos professores. Portugal: Edições Pedago.
APM (1988). Renovação do Currículo de Matemática. Lisboa: APM
Ausubel, D. P. (1982). A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes.
Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora
Hewson, P. W. (2001). Ensino para mudança conceptual. In: Revista de Educação, Vol. X, nº 2. Departamento de educação da FCUL. Lisboa
Ferreira, J. S. e Valente, W. R (2020). Miguel Aguayo e as mudanças no saber profissional do professor que ensina aritmética. REVEMAT, v.15, (p. 01-18). https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66753
Libâneo, J. C. (1998). Organização e Gestão das Escolas - Teoria e Prática. Goiânia: Alternativa.
Klausen, L. S. (2003). Aprendizagem significativa: Um desafio. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf. Acesso em 20 de Março 2019.
Mendes, F., Santarosa, M. C. P. e Camargo, M. (2020). Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa sobre a teoria de conjuntos. REVEMAT, v. 15 (n. 1) p. 01-23. doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66040
Moreira, M. A. (2010) O que é afinal aprendizagem significativa? Recuperado de http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf
Moreira, M. A. (2006). A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília
Moreira, M. A. (2012). Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS. Textos de Apoio ao Professor de Física. Recuperado de: http://www.if.ufrgs.br/public/tapf/moreira_v23_n2.pdf
NCTM (1884). Normas profissionais para o ensino da Matemática. Lisboa: APM e IIE (Original em inglês, publicado em 1989)
Oliveira, A. S. (2002). Formação de professores e criatividade. Amazónida, nº 2, (1), (pp. 109 – 121)
Paula, G. M. C. & Bida, G. L. (2008). A importância da aprendizagem significativa. Recuperado de http//diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1779-8.pdf
Ponte, J. P.; Januário, C.; Ferreira, I. C. & Cruz, I (2000). Por uma formação inicial de professores de qualidade. Recuperado de: www.meioclique.com/CRUP/Documentos%20PDF/forminicalqualidade.pff
Ponte, J. P. (1994). Apresentação. In Normas profissionais para o ensino da Matemática. Lisboa: APM e IIE
Ponte, J. P. (1994a). O desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Revista Educação e Matemática, nº 31. (pp 9 – 12). APM
Ponte, J. P.(1986). Investigação, dinamização pedagógica e formação de professores: três tarefas para a renovação da Educação Matemática. In: Actas do Profmat86. pp 15-45. Portalegre.
Ponte, J. P., Boavida, A. M., Graça, M. & Abrantes, P. (1997). Didáctica da Matemática. Ministério da Educação: Departamento do ensino secundário. Lisboa, 2ª Edição
Ponte, J. P. (1999). Didácticas específicas e construção do conhecimento profissional. In Acta do IV Congresso da SPCE. Investigar e formar em educação. pp 59-72. Porto: SPCE
Precatado, A., Lopes, A.V., Baeta, A., Loureiro, C., Ferreira, E., Guimarães, H.M.,…, & Abrantes, P. (1998). Matemática 2001 – Recomendações para o Ensino e Aprendizagem da Matemática. Lisboa: APM & IIE
Quitembo, A. D. J. (2010). A formação de professores de Matemática no Instituto Superior de Ciências de Educação em Benguela – Angola. Um estudo sobre o seu desenvolvimento. Lisboa: APM. Colecção Teses.
Rogers, C. R. (2001). Tornar-se pessoa. 5. Ed São Paulo: Martins
Santos, J. C. F. (2008). Aprendizagem Significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação.
Serrazina, L. (2002). A formação para o ensino da Matemática na educação pré - escolar e no 1º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora
Vale, M. I. P. (2000). Didáctica da Matemática e formação inicial de professores num contexto de resolução de problemas e de Materiais manipuláveis. Lisboa: APM
Valente, W. R. (2017). Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático. Revista Diálogo Educacional, v.17,(51), pp. 207-222.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).