Learning environments versus meaningful learning: an analysis of practices developed in the training of mathematics teachers in Benguela-Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73871

Abstract

Learning environments are contexts of interaction between the teacher and students and students among themselves, when properly conceived by the teacher. The involvement of students in the realization of tasks marks the essence of learning environments, animated by dialogue, mediated by the teacher, who seeks to explore and develop the skills of students to conjecture, argue, conclude, validate, evaluate, from which it builds and assimilates new meanings, making learning conscious and meaningful. However, their creation depends on how the teacher conceives them, and may favor or disadvantage the development of meaningful learning. However, the teacher's action in the classroom may be a reflection of the learning to stem from the training, in which the experiences of the trainer, especially in the practice phase, influence the professional practices of future teachers. Thus, looking at the training of mathematics teachers, especially in the phase of pedagogical practice, the following question is formulated: do the experiences transmitted to future teachers in the realization of pedagogical practice, ensure the implementation by future professionals of actions that promote meaningful learning in their students? It is intended to understand whether the training practices developed favor the development of meaningful learning and can constitute experiences for future teachers in the performance of professional activity. The study followed a qualitative approach of descriptive and interpretative nature, whose results show the development of a teaching centered on memorization, framed in the traditional model of teaching and learning, to the detriment of meaningful learning.

Author Biography

Alberto Domingos Jacinto Quitembo, Higher Institute of Educational Sciences, Katyavala Bwila University in Benguela

Alberto Domingos Jacinto Quitembo, PhD in Educational Sciences didactics option of Mathematics, professor of the Department of Exact Sciences of the Higher Institute of Educational Sciences, Katyavala Bwila University in Benguela.

http://orcid.org/0000-0002-7724-8886

http://lattes.cnpq.br/6498555760771835

Area of interest: Teacher training, pedagogical practice, didactics of mathematics

References

Alarcão, I. (1994). Ser professor reflexivo. In I. Alarcão (Org). Formação reflexiva de professores. Estratégias de supervisão, (pp. 171-189). Porto: Porto Editora.

Alarcão, I (1989). Para uma revalorização da didáctica. Aprender, 7, 5-8

Alarcão, I e Roldão, M. C. (2008). Supervisão. Um contexto de desenvolvimento profissional dos professores. Portugal: Edições Pedago.

APM (1988). Renovação do Currículo de Matemática. Lisboa: APM

Ausubel, D. P. (1982). A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora

Hewson, P. W. (2001). Ensino para mudança conceptual. In: Revista de Educação, Vol. X, nº 2. Departamento de educação da FCUL. Lisboa

Ferreira, J. S. e Valente, W. R (2020). Miguel Aguayo e as mudanças no saber profissional do professor que ensina aritmética. REVEMAT, v.15, (p. 01-18). https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66753

Libâneo, J. C. (1998). Organização e Gestão das Escolas - Teoria e Prática. Goiânia: Alternativa.

Klausen, L. S. (2003). Aprendizagem significativa: Um desafio. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf. Acesso em 20 de Março 2019.

Mendes, F., Santarosa, M. C. P. e Camargo, M. (2020). Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa sobre a teoria de conjuntos. REVEMAT, v. 15 (n. 1) p. 01-23. doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66040

Moreira, M. A. (2010) O que é afinal aprendizagem significativa? Recuperado de http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf

Moreira, M. A. (2006). A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília

Moreira, M. A. (2012). Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS. Textos de Apoio ao Professor de Física. Recuperado de: http://www.if.ufrgs.br/public/tapf/moreira_v23_n2.pdf

NCTM (1884). Normas profissionais para o ensino da Matemática. Lisboa: APM e IIE (Original em inglês, publicado em 1989)

Oliveira, A. S. (2002). Formação de professores e criatividade. Amazónida, nº 2, (1), (pp. 109 – 121)

Paula, G. M. C. & Bida, G. L. (2008). A importância da aprendizagem significativa. Recuperado de http//diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1779-8.pdf

Ponte, J. P.; Januário, C.; Ferreira, I. C. & Cruz, I (2000). Por uma formação inicial de professores de qualidade. Recuperado de: www.meioclique.com/CRUP/Documentos%20PDF/forminicalqualidade.pff

Ponte, J. P. (1994). Apresentação. In Normas profissionais para o ensino da Matemática. Lisboa: APM e IIE

Ponte, J. P. (1994a). O desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Revista Educação e Matemática, nº 31. (pp 9 – 12). APM

Ponte, J. P.(1986). Investigação, dinamização pedagógica e formação de professores: três tarefas para a renovação da Educação Matemática. In: Actas do Profmat86. pp 15-45. Portalegre.

Ponte, J. P., Boavida, A. M., Graça, M. & Abrantes, P. (1997). Didáctica da Matemática. Ministério da Educação: Departamento do ensino secundário. Lisboa, 2ª Edição

Ponte, J. P. (1999). Didácticas específicas e construção do conhecimento profissional. In Acta do IV Congresso da SPCE. Investigar e formar em educação. pp 59-72. Porto: SPCE

Precatado, A., Lopes, A.V., Baeta, A., Loureiro, C., Ferreira, E., Guimarães, H.M.,…, & Abrantes, P. (1998). Matemática 2001 – Recomendações para o Ensino e Aprendizagem da Matemática. Lisboa: APM & IIE

Quitembo, A. D. J. (2010). A formação de professores de Matemática no Instituto Superior de Ciências de Educação em Benguela – Angola. Um estudo sobre o seu desenvolvimento. Lisboa: APM. Colecção Teses.

Rogers, C. R. (2001). Tornar-se pessoa. 5. Ed São Paulo: Martins

Santos, J. C. F. (2008). Aprendizagem Significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação.

Serrazina, L. (2002). A formação para o ensino da Matemática na educação pré - escolar e no 1º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora

Vale, M. I. P. (2000). Didáctica da Matemática e formação inicial de professores num contexto de resolução de problemas e de Materiais manipuláveis. Lisboa: APM

Valente, W. R. (2017). Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático. Revista Diálogo Educacional, v.17,(51), pp. 207-222.

Published

2020-07-21

Issue

Section

Artigos