The use of GeoGebra in mathematical activities: an experience with students in the 2nd year of high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e74234

Abstract

This experience report integrates the actions of the first author under the guidance of the second one to the Research Project in Mathematics Education in Teacher Education. In addition, the actions resulting from these activities led to the completion of a Mathematics Course. On the occasion, workshops were developed with high school students in order to explain GeoGebra dynamic mathematics software. As a result of this work, the students participating in the workshops set up an exhibition room where they presented GeoGebra to visiting students from other schools, teaching some basic functions of the program when a math fair was held at the school itself. The results indicated that the use of computer technologies in mathematics classes can contribute to the teaching and learning process of students, in the sense that they enable the articulation between the multiple semiotic representations of mathematical objects and, in addition, have a motivational character making the class more dynamic and interactive.

Author Biographies

Helington Franzotti Araújo de Souza, Institute Federal of Education/Professor

Production Engineering Specialist, Professor EBTT. Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá, Department of Agriculture, Porto Grande, Brazil.

Alan Gonçalves Lacerda, University Federal of the State of Pará, Brazil/Professor

PhD in Science and Mathematics Education, Adjunct Professor. University Federal of the State of Pará, Faculty of Mathematics, Breves, Brazil

References

Bicudo, M. A. V (2006). Pesquisa Qualitativa e a Pesquisa qualitativa Segundo a Abordagem Fenomenológica. In: J. ARAÚJO, & M. BORBA (Eds.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. (pp. 101 – 114). Belo Horizonte: Autêntica.

Borba, M. C., & Penteado, M. G. (2010) Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

Brito, G. S, & Purificação, I (2011). Educação e novas tecnologias: um (re)pensar. Curitiba: IBPEX.

Colombo, J. A. A. (2008). Representações Semióticas no Ensino: Contribuições para Reflexões Acerca dos Currículos de Matemática Escolar. (Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Damm, R. F (2008). Registros de Representação. In: S. MACHADO (Ed.), Educação Matemática: uma (nova) introdução. (pp.167-188). São Paulo: Educ.

Duval, R. (2009) Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Livraria da Física.

Duval, R (2003). Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: S. MACHADO (Ed), Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus.

Duval, R., & Moretti, T. (2017). Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 11(2), 01-78. doi:https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p1

Lacerda, A. (2018). O diálogo e o GeoGebra na educação básica: implicações para os jovens futuros professores e sua formação. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. ISSN 2237-9657, 7(2), 29-44. Recuperado de http://revistas.pucsp.br/IGISP/article/view/34315/26491

Lévy, P. (1993). As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da Informática. Rio de Janeiro: Editora 34.

Melo, L. A. S. (2013). Dois Jogos de Linguagem: a Informática e a Matemática na Aprendizagem de Função quadrática. (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Belém.

Silva, M. J. (2013, novembro). Contribuições do uso de Representações Semióticas no Ensino de Sistemas de Equações no Ensino Fundamental. In Anais do XVII Encontro Nacional de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Recuperado de https://ocs.ifes.edu.br/index.php/ebrapem/xvii_ebrapem/paper/view/422

Silva, M. G. P (1997). O computador na perspectiva do desenvolvimento profissional do professor. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Silva, M. J. (2014). Registros de Representações Semióticas no Estudo de Sistemas de Equações de 1º Grau com Duas Variáveis Usando o Software Geogebra. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Souza, H. F. A. (2015). O uso do GeoGebra em atividades matemáticas com alunos do 2º ano do ensino médio: Uma Abordagem a Partir da Teoria dos Registros de Representação Semiótica. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Pará, Breves.

Sousa, A. C. G (2009). Os registros de representação semiótica e o trabalho com números e operações nos anos iniciais da escolaridade: uma experiência de formação. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.

Weigand, H.G. & Weth, T. (2002). Computer im Mathematikunterricht: Neue Wege zu alten Zielen. Spektrum, Akademischer Verlag, Heidelberg, Berlin.

Published

2020-12-10

Issue

Section

Relatos de Experiências