Identification of gap in the learning process of geometry contents in high school through the Van Hiele method
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e74525Abstract
This article aims to classify the level of knowledge on Euclidean geometry through the Van Hiele model. In general it is noticeable that students cannot relate axiomatic systems, thus presenting difficulties in systematizing geometric thinking, as well as establishing graphic connections between mathematics and other areas of knowledge. Consequently, the investigation is characterized as a quali-quantitative approach with a database collected in schools of the state public network, with students of the senior year of high school in the city of Bagé/RS. As a methodological procedure, in order to carry out this investigation, questionnaires were applied with objective and discursive questions directed to a group of 280 students. Based on the results, it was concluded that the material developed in the research made it possible to investigate the level of geometric knowledge of the students and to classify it according to the levels of geometric thinking proposed by Van Hiele, as well as proving to be a relevant tool to support teachers in their pedagogical practices.
References
ALVES, Alda Franciele Gomes; ALMEIDA, Myrlei Rocha; ABREU, Sandra Elaine Aires. Uma nova postura docente–O professor como mediador para o uso das tic’s. 2017. Recuperado de https://cutt.ly/WyCsf0H
ARAÚJO, Mary Daiane Souza de. Utilização do origami na aprendizagem da geometria no 6° ano do ensino fundamental. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
DA SILVA, João Pedro; MEIRELES, Magali R. Gouvêa. Uso de Tecnologias Contemporâneas de Interface com o Usuário na Educação Digital: apoiando o ensino da Geometria. PISTA: Periódico Interdisciplinar [Sociedade Tecnologia Ambiente], v. 1, n. 1, p. 105-122, 2019. Recuperado de https://cutt.ly/byCsEOK
DOMINGOS, J. Um estudo sobre polígonos a partir dos princípios de Van Hiele. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2010.
FUYS, David; GEDDES, Dorothy; TISCHLER, Rosamond. The van Hiele model of thinking in geometry among adolescents. Journal for Research in Mathematics Education. Monograph, v. 3, p. i-196, 1988. Recuperado de https://cutt.ly/WyCdCdk
IPARRAGUIRRE, R. P. A., YARASCA, U. C., HUAMÁN, E. Y., & QUISPE, A. E. R. (2020). Modelo Van Hiele y software Geogebra en el aprendizaje de estudiantes en áreas y perímetros de regiones poligonales. Horizonte de la Ciencia, 10 (18). Recuperado de https://cutt.ly/6yCd8lo
JAIME, Adela. Aportaciones a la interpretación y aplicación del modelo de Van Hiele: La enseñanza de las isometrías del plano. La evaluación del nivel de razonamiento, p. 314, 1993. Recuperado de https://www.uv.es/gutierre/archivos1/textospdf/Jai93.pdf
JÚNIOR, José Roberto Costa; DA SILVA, João Batista Rodrigues. A geometria pela ótica da teoria de Van Hiele: uma análise do nível de desenvolvimento do pensamento geométrico de alunos de um curso de licenciatura em matemática. VIII-epbeM, v. 1, n. 2, p.1-13, 2014. Recuperado de https://cutt.ly/hyCfn3f
LOBATO, Lydia Fernandes. Desafios do ensino de geometria no ensino médio. 2019. 13 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em docência do ensino de Matemática) - Instituto Federal do Piauí - Campus Corrente, Corrente, 2019.
LOPES, Thiago Beirigo et al. Ensinar área de quadriláteros regulares baseado no modelo de Van Hiele. Revista BoEM, v. 5, n. 9, p. 18-39, 2017. Recuperado de: http://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/9483
LORENZATO, Sergio. Por que ensinar geometria. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 1995.
MIQUELETTO, T. A; GÓES, A. R. T. O ensino de matemática por meio do desenho geométrico – uma proposta de pesquisa; IV seminário internacional de representações sociais, subjetividade e educação; Curitiba 2017.
OLIVEIRA, M. de C.; GAZIRE, E. S. Ressignificando a Geometria Plana no Ensino Médio, com o auxílio de van Hiele. Belo Horizonte: Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2012.
RAMOS, Alice Emanuelly Andrade de Sousa. As dificuldades de aprendizagem em matemática: a percepção de um professor e seus alunos. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
USISKIN, Zalman. Van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry. CDASSG Project. 1982. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=ed220288
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. Recuperado de: https://cutt.ly/vyCgw93
VAN HIELE-GELDOF, D. De Didaktiek van de meetkunde in de eerste klas van het VHMO" The didactics of geometry in the lowest class of the secondary school. 1957. Tese de Doutorado.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).