Reflections about the Statistics Education in the Math’s Teaching education courses: analysis of the Pedagogical Projects from IFSP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e74640

Abstract

This study aimed to analyze in the Pedagogical Projects of Math’s Teaching education courses from Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) if exists, and in so, how proposals that enable undergraduate students to reflect about the reasons to teach Statistics in Middle and High School are articulated. In this way, was accomplished a documental analysis, using by method the content analysis, with categories that were based in the following types of teacher knowledge: content knowledge, pedagogical content knowledge and curricular knowledge. The analysis was accomplished under a theoretical referential defined according to the categories, relating the curricular components suchlike to the Statistics present in the courses to these theoretical elements. The concepts from the Curriculum Theories were considered according a historical description of this field. In Statistics Education, we considered the statistical reasoning, thinking and literacy. The obtained results were that the elements related to the content knowledge were present, but not fully articulated with the research’s in the area propose. The pedagogical content was observed in generic terms, the theoretical aspects from the Statistics Educations not being recurrent. The curricular knowledge, the emphasis was in Ambiental, ethnic-racial and multicultural aspects, nevertheless, was the scarcest one from the three types of knowledge analyzed. We consider that the results don’t point to a reflexive formation to the teaching of Statistics in Middle and High Schools, but we highlight the potential of construction of a practice in this way.

Author Biographies

Ramon Santana Domingues, Sem afiliação

http://lattes.cnpq.br/0304276609545683

Amari Goulart, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo Campus São Paulo, Departamento de Ciências e Matemática, São Paulo, Brasil

http://lattes.cnpq.br/5006491177521235

References

Borba, M. C. (1988). Etnomatemática: o homem também conhece o mundo de um ponto de vista matemático. Bolema. Recuperado de http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10731

Callahan, R. E., (2010). Education and the cult of efficiency. Chicago: University of Chicago Press.

Campos, C. R., Jacobini, O. R., Wodewotzki, M. L. L. & Ferreira, D. H. L. (2011). Educação Estatística no Contexto da Educação Crítica. Bolema. Recuperado de http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5104/4015

Chaves, S. N. (2013). Por que Ensinar Ciências Para as Novas Gerações? Uma Questão Central Para a Formação Docente. Contexto & Educação. Recuperado de https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1083

D'Ambrosio, U. (1988) Etnomatemática se ensina? Bolema, v. 4(3).

Freire, P. (2013). Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

Gal, I. (2002). Adults' Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x

Garfield, J. & Ben-Zvi, D. (2008) Developing Students’ Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching Practice. Dordrecht: Springer.

Godoy, E. V., Gerab, F. & Santos, V. M. (2018). A educação, a escola e as disciplinas escolares do ponto de vista dos professores de Matemática da Educação Básica. VII Seminário internacional de pesquisa em Educação Matemática. Recuperado de sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/595/501

Godoy, E. V. & Santos, V. M. (2017). O Currículo da Matemática escolar e a centralidade da dimensão cultural. Educação Matemática Pesquisa. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/33304

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus Bragança Paulista (IFSP/BRA). (2019). Projeto Pedagógico do Curso Superior de Licenciatura em Matemática. Bragança Paulista, SP. Recuperado de https://bra.ifsp.edu.br/phocadownload/LicenciaturaEmMatematica/PPC_Lic_Matematica_abr2019.pdf

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São José dos Campos (IFSP/SJC). (2018). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. São José dos Campos, SP. Recuperado de https://sjc.ifsp.edu.br/matematica/index.php/ultimos-textos/17-ultimas-noticias/121-documentos-do-curso

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo (IFSP/SPO). (2018). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. São Paulo, SP. Recuperado de https://novospo.spo.ifsp.edu.br/menu/67-menu-principal-graduacao/1711-licenciatura-em-matem%C3%A1tica-2

Lüdke, M. & André, M. E. D. A. (2014) Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U.

Magalhães, M. N. & Lima, A. C. P. (2015). Noções de Probabilidade e Estatística. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Moraes, R. (1999) Análise de Conteúdo. Revista Educação. Recuperado de http://cliente.argo.com.br/~mgos/analise_de_conteudo_moraes.html

Morgado, A. C., Carvalho, J. B. P., Carvalho, P. C. P. & Fernandez, P. (2016). Análise Combinatória e Probabilidade. Rio de Janeiro: SBM.

Pfannkuch, M. & Wild, C. (2004). Towards an understanding of Statistical thinking. In: D. Ben-Zvi. & J. Garfield. (Eds.), The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking. (pp. 17-46) Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge growth in teaching. Education Researcher. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1175860

Silva, T. T. (2009). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.

Veiga, I. P. A. (1998) Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In I. P. A. Veiga (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. (pp. 11-35). Campinas: Papirus.

Published

2020-12-10

Issue

Section

Artigos