Teaching competencies facing mathematical tasks inspired by MathTASK®

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e75005

Abstract

This article aims to analyze the teaching skills necessary for the development of Mathematical tasks (MathTASK®). MathTASK® is a collaborative research program developed between the countries of the United Kingdom, Brazil and Greece that deals with mathematical and pedagogical discourses of mathematics teachers, as well as teachers' transformations and aspirations regarding pedagogical practices. Therefore, the methodology deals with a mathematical task involving GeoGebra, developed by three mathematics teachers who use the software. These teachers were also interviewed and the data produced subjected to content analysis. Working with MathTASK® presupposes contributing to the production of more real data, closer than the teacher really knows and also more aligned with the research objective. Thus, it was noticed that the teachers demonstrated knowledge of mathematical concepts and technology, but at the moment to articulate them and use them in a pedagogical way, in favor of learning, some difficulty is perceived. It was concluded that proposals with MathTASK® are important because they present an overview of teachers' competences in face of specific situations. Also, because it enables the initial and continued formation, fundamental for the use of digital technologies as potentializers of the teaching and learning processes of Mathematics.

Author Biographies

Carla Denize Ott Felcher, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas - UCPel, especialista em Educação Matemática pela mesma Universidade. Especialista em Pedagogia Gestora com ênfase em Administração, Supervisão e Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas da Rede de Ensino Univest - Santa Catarina. Especialista em Mídias na Educação pela UAB/UFPel. Mestra em Políticas e Gestão da Educação, CLAEH, Montevídeo. Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo PPGECM/UFPel. Doutora em Educação em Ciências pela UFRGS. Atua como professora no Departamento de Educação Matemática - DEMAT - IFM/UFPel e também como professora formadora na UAB/UFPel. Pesquisa principalmente sobre ensino de Matemática, Tecnologias Digitais, Educação a Distância e Formação de Professores.

Link do lattes: http://lattes.cnpq.br/8589016214620796

Vanderlei Folmer, Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Paulista (2015), mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) e doutorado em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) pela Universidade Federal de Santa Maria (2004). Atualmente é Professor Associado na Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana. Tem experiência nas áreas de Educação em Ciências e Bioquímica, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação em Saúde, Interdisciplinaridade no Ensino de Ciências, Bioquímica de Produtos Naturais e Diabetes mellitus.

Link do lattes: http://lattes.cnpq.br/8135232309980269

References

Aylwin, P., & Peña, P. (2007). La certificación de los conocimientos disciplinarios y pedagógicos de los egresados de las carreras de pedagogía: elementos para su contextualización. Pensamiento Educativo, Santiago, 41 (2), 13-35.

Amado, N., Sanchez, J., & Pinto, J. (2015). A Utilização do GeoGebra na Demonstração Matemática em Sala de Aula: o estudo da reta de Euler. Bolema, Rio Claro, 29 (52), 637-657.

Assmann, H. (2000). A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, 29 (2), 7-15.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Biza, I., Nardi, E., & Zachariades, T. (2007). Using tasks to explore teacher knowledge in situation-specific contexts. Journal of Mathematics Teacher Education, 10 (4-6), 301-309.

Biza, I., Nardi, E., & Zachariades, T. (2018). Competences of mathematics teachers in diagnosing teaching situations and offering feedback to students: Specificity, consistency and reification of pedagogical and mathematical discourses. In Leuders T., Philipp K., & Leuders J. (Eds.), Diagnostic Competence of Mathematics Teachers. (pp. 55-78). Springer: Cham.

Brasil (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME.

Borba, M. C., Silva, R. S. S., & Gadanidis, G. (2015). Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

Borba, M., & Villarreal. (2005). Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking. New York: Springer.

Delaunay, G. J. (2008). Novas tecnologias, novas competências. Educar, Curitiba, 31, 277-293.

Ferreira, A. B. (2010). Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba, Positivo.

Garcia, M. F. et al. (2011). Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, 14 (1), 79-87.

Instituto GeoGebra. (2014). Geogebra. Recuperado em http://www2.uesb.br/institutogeogebra/?page_id=7

Gravina, M. A. (2015). O potencial semiótico do GeoGebra na aprendizagem da geometria: uma experiência ilustrativa. Vidya, Santa Maria, 35 (2), 237-253.

Hill, H., & Ball, D. (2004). Learning mathematics for teaching: Results from California’s Mathematics Professional Development Institutes. Journal for Research in Mathematics Education, 35 (5), 330–351.

Isotani, S., & Brandão, L. O. (2013). O papel do professor e do aluno frente ao uso de um software de geometria interativa: iGeom. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 27 (45), 165-192.

Jacinto, H., & Carreira, S. (2017). Diferentes Modos de Utilização do GeoGebra na Resolução de Problemas de Matemática para Além da Sala de Aula: evidências de fluência tecno-matemática. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 31 (57), 266-288.

Jaworski, B. (1994). Investigating mathematics teaching: A constructivist enquiry. London: The Falmer Press.

Kaput, J. (1992). Technology and Mathematics Education. University of Massachussetts - Dartmouth. In Douglas A. G. Handbook of Researchon Mathematics Teachingand Learning. National Council of Teachers of Mathematics.

Kenski, V. M. (2013). Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus.

Lévy, P. (2010). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

Lieban, D. E., & Müller, T. J. (2012). Construção de utilitários com o software GeoGebra: uma proposta de divulgação da geometria dinâmica entre professores e alunos. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. 1 (1), 37-50.

Lovis, K. A., & Franco, V. S. (2013). Reflexões sobre o uso do GeoGebra e o ensino de Geometria Euclidiana. Informática na Educação: teoria e prática, Porto Alegre, 16 (1), p.149-160.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical contente knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017-1054.

Nóbriga, J. C. C. (2015). GGBOOK: uma plataforma que integra o software de geometria Dinâmica GeoGebra com editor de texto e equações a fim de permitir a construção de narrativas matemáticas dinâmicas. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília.

Perrenoud, P. (2000). Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed Editora.

Ponte, J. P., Brocardo, J., & Oliveira, H. (2013). Investigações Matemáticas na sala de Aula. Belo Horizonte: Autêntica editora.

Rolkouski, E. (2012). Tecnologias no ensino de matemática. Curitiba: InterSaberes.

Sánches, M. G., Fernández, C., & Linhares, S. (2014). Developing Pre-service teachers’ noticing of students Understanding of the derivative concept. International Journal of Science and Mathematics Education, 13 (6), 1305–1329.

Stylianides, G. J., & Stylianides, A. J. (2010). Mathematics for teaching: A form of applied mathematics. Teaching and Teacher Education, 26(2), 161–172.

Villarreal, M., & Borba, M. (2010). Collectives of humans-with-media in mathematics education: notebooks, blackboards, calculators, computers and... notebooks throughout 100 years of ICMI. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 42 (1), 49-62.

Published

2020-12-10

Issue

Section

Artigos