“Solve in your head and check on the calculator": analysis of Middle School textbook activities”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e75128

Abstract

There are many researches that respect the use of the calculator in mathematics classes. However, they are scarce as references to the analysis of textbooks. We believe that the proposed activities with a calculator in investigative situations, have the potential to break and resistance do not use this resource in mathematics classes, encouraging continuing education for teachers who use them. Thus, in this article, we analyze, illuminate the learning environments of Critical Mathematics Education, activities with a calculator in a collection of textbooks from the final years of Elementary School (6th to 9th grade) most distributed by the  National Textbook Program 2017. The learning environment, the research scenario with reference to pure mathematics (type 2), is the one that most explores the potential of the calculator, as it attributes meaning to the use of this resource in situations of investigation and mathematical argumentation. In relation to the activities analyzed, we identified a total of 67 activities with a calculator and observed a predominance in the numbers axis, and reference to pure mathematics in the scope of the list of exercises. Activities related to research scenarios were scarce. These results show limitations for didactic work with a calculator. In the current scenario, it is not enough to use just as a result verification feature. It is necessary, therefore, that textbook authors propose activities with a calculator that assign meaning to its use, contributing to the development of students' skills and critical thinking.

Author Biographies

Luan Costa de Luna, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando e Mestre do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática e Tecnológica da Universidade Federal de Pernambuco. Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2016). Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq, Grupo de Estudo em Educação Matemática e Estatística - GPEME e do - Grupo de Pesquisa em Educação Estatística no Ensino Fundamental - GREF. Foi membro do Projeto de Pesquisa em Rede Observatório da Educação/CAPES Edital 2012 (UFMS/UEPB/UFAL). Intercambista Internacional do Programa Santander na Universidad de Granada/Espanha (2015). Participou do Projeto de Extensão Curso Pró-ENEM como Professor e Coordenador da área de Matemática (2012 -2016) e do Projeto de Extensão UEPB sem Fronteiras (2016). Atua no campo de estudo e pesquisa da Educação Matemática, em especial sobre Educação Matemática Crítica, uso de calculadoras nas aulas de Matemática e Educação Estatística.

Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2008); Formação doutoral em Psicologia da Educação Matemática pela Oxford Brookes University, Inglaterra (2003-2007); Mestrado em Psicologia Cognitiva pela UFPE (1998); Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (1983). Atualmente é Professor Associado II do Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional do Centro de Educação da UFPE, atuando como docente nos Cursos de Licenciaturas; docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, EDUMATEC, e Coordenadora das Licenciaturas Diversas do Centro de Educação. É líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Estatística, GPEME, e desenvolve e orienta estudos que abordam temas relacionados com o ensino e a aprendizagem de conhecimentos de Matemática e Estatística e suas interfaces com a formação de Professores da Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio e Educação de Jovens e Adultos em contextos escolares urbano, do campo e indígena. Seus estudos abordam ainda aspectos da Gestão escolar e planejamento do ensino da Matemática e Gestão dos usos das Tecnologias nos espaços das escolas públicas, analisando suas implicações para a formação de professores. 

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Published

2021-03-09

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Artigos