REVEMAT's profile of knowledge dissemination: an analysis through co-authorship networks
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e76162Abstract
The analysis of co-authoring networks has been widely used to describe the interactions between authors, the exchange of experiences, the flow of information and the diffusion of knowledge on a given topic. Considering the importance that REVEMAT has for the research scenario that involves mathematics, both nationally and internationally, this article aims to analyze the productions published in this magazine considering the perspective of co-authorship networks. To carry out this research, we opted for a qualitative exploratory study with data collected in REVEMAT (388 articles and 629 authors). As a result, the authors that contribute most to the publications of this journal are presented, the co-authorship groups that stand out in this collaboration network, as well as the topics most discussed in these publications and the conjuncture on the dissemination of knowledge provided by this journal.
References
Alejandro, V. A. O., & Norman, A. G. (2005). Manual introdutório à análise de redes sociais: medidas de centralidade. Universidade Autônoma Del Estado de México, Centro de Capacitacion y Evaluacion para El desarrollo Rural SC.
Alves, B. H., Pavanelli, M. A., & Oliveira, E. F. T. D. (2014). Rede de coautoria institucional em Ciência da Informação: uma comparação entre indicadores de rede e os conceitos CAPES. Em Questão, 73-87. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/114937/ISSN18085245-2014-20-03-73-87.pdf?sequence=1
Brocardo, Joana; Da Ponte, João Pedro; Oliveira, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. Autêntica Editora, 2003.
Bufrem, Leilah Santiago; Gabriel Junior, Rene Faustino; Sorribas, Tidra Viana. Redes sociais na pesquisa científica da área de ciência da informação. DataGramaZero-Revista de Informação, v. 12, n. 3, 2011. Disponível em: http://www.academia.edu/download/48605972/03.01.05_-_2011_-_DataGramaZero_v.12_n.3.pdf.
De Matos, Eloiza Aparecida Silva Ávila; De Souza, Rodrigo Diego. Os coletivos de pensamento na formação de professores de Biologia. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 241-260, 2018. Recuperado de http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8158
Dias, P. S. M., Mattos, A. C. G., & Cunha, L. (2010). Redes como espaços de interação: convergência de mídias e tecnologias na constituição de grupos de pesquisa. Encontro Nacional de Didática e Pratica de Ensino, 15, 1-12. Recuperado de http://www.ufjf.br/grupar/files/2011/05/REDES-COMO-ESPAÇO-DE-INTERAÇÃO-convergência-de-m%C3%ADdias-e-tecnologias-na-constituiçãode-grupos-de-pesquisa.pdf
Engel, T., & Tolfo, D. (2009). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Fiorentini, Dario et al. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. 1994. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253750.
Fleck, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum. 2010.
Glänzel, W.; Schubert, A. (2003). Analyzing scientific networks through co-authorship. Nordic Journal of Psychiatry, v. 57, n. 5, p. 393-394.
Gonçalves, V. (2011). Colaboração científica em rede: caracterização dos pesquisadores integrantes do grupo de elite para formação da área de ciência da informação do Brasil. 2011. Recuperado de http://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/25552
Koseoglu, M. A. (2016). Growth and structure of authorship and co-authorship network in the strategic management realm: Evidence from the Strategic Management Journal. Business Research Quarterly. Ankara, p. 153-170. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2340943616300019
Lorenzetti, Leonir; Muenchen, Cristiane; Slongo, Iône Inês Pinsson. A epistemologia de Fleck como referência para a pesquisa em educação em ciências no Brasil. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, v. 11, p. 1-9, 2017. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0314-1.pdf
Minayo, M. C. D. S., Deslandes, S. F., Cruz Neto, O., & Gomes, R. (2001). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. In Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Recuperado de http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf
Newman, M. E. (2004). Coauthorship networks and patterns of scientific collaboration. Proceedings of the national academy of sciences, 101(suppl 1), 5200-5205. Recuperado de https://www.pnas.org/content/pnas/101/suppl 1/5200.full.pdf
Olmeda-Gómez, C., Perianes-Rodríguez, A., & Ovalle-Perandones, M. A. (2008). Estructura de las redes de colaboración científica entre las universidades españolas. Recuperado de http://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/10053/estructura olmeda RSID 2008.pdf?sequence=1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).