An experimentation with active methodology: Flipped classroom as a model for teaching probability
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e76290Abstract
Probability is the branch of science responsible for guiding everyday actions that demand the use of data, as well as its manipulation and interpretation for decision-making. However, a major challenge for their learning effective is to overcome mechanical and repetitive producers. It is then necessary to explore the different teaching strategies that can significantly assist in learning the concepts and processes associated with the theme. In the context, a didactic sequence was developed and applied using Hybrid Teaching as the active methodology, in particular the Flipped Classroom subcategory, to assist in the learning of Probability. Thus, we sought to enrich the pedagogical practice through a methodological approach with the integrated use of digital technologies aimed at the personalizing of teaching. The research is quantitative and qualitative, where the data collected sought to investigate the student’s performance and reactions. The results showed that the Flipped Classroom can, in fact, contribute to the learning of the proposed theme, with the development of autonomy and critical sense as well as the argumentative and socializing ability being highlighted as main contributions.
References
Bacich, L., & Moran, J. (2018). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico Prática. Porto Alegre: Editora Penso.
Bacich, L., Neto, A. T., & Trevisani, F. de M. (2015). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Editora Penso.
Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32 (n. 1), p. 25–40.
Bergman, J., & Sams, A. (2016) Sala de Aula Invertida: Uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora LTC.
Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília, DF.
Brasil. (2002). PCN + Ensino Mo: Orientacões Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF.
Condigital. (2010). Desenvolvimento e produção de recursos educacionais em mídias digitais: Jogo das amebas. Universidade Estadual de Campinas, Autora: Rifo, L.L.R. Recuperado de https://m3.ime.unicamp.br/recursos/1017.
Christensen, C. M., Horn, M. B., & Staker, H. (2013). Ensino híbrido: Uma inovação disruptiva? Recuperado de https://s3.amazonaws.com/porvir/wpcontent/ uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf.
Cohen, E. G., & Lotan, R. A. (2017). Planejando o Trabalho em Grupo, Estratégias para Salas de Aulas Heterogêneas. 3. ed. Porto Alegre: Penso Editora.
Diesel, A., Baldez, A. L. S., & Martins, S. N. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14 (n. 1), p. 268–288.
Equaciona Matemática. (2016). Probabilidade: Conceitos básicos. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=8g571hUvgeo.
Equaciona Matemática. (2016). Cálculo de probabilidades. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=_AaYS_kTvps&t=20s.
Equaciona Matemática. (2016). Probabilidades: Exercícios #1. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=U99Rensi0as&t=484s.
Equaciona Matemática. (2016). Probabilidade da União de dois Eventos. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=QkO3HJgzTrA&t=88s.
Equaciona Matemática. (2016). Probabilidade Condicional. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=uo16XTg2CIQ&t=160s.
Equaciona Matemática. (2016). Produto das Probabilidades. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=VifuLscFmV0&t=571s.
Moran, J. (2000). Mudar a forma de ensinar e de aprender com tecnologias. Revista Interações Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 5, p. 57–72.
Moran, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas, v. 2, p. 15–33.
Munhoz, A. S. Vamos Inverter a Sala de Aula? (2015). São Paulo: Clube de Autores.
Oesterreich, F., & Montoli, F. da S. (2012). Blended lerning como uma proposta metodológica adotada no ensino superior. In Anais do VI Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online (pp. 1-7). Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais. Recuperado de http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.Php /anais_linguagem_tecnologia/article/view/1966.
Preparação Digital. (2019). História da matemática, probabilidade e combinação. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=h_bXJcQgkPM.
Souza, J. P. de V. (2019). Sala de aula invertida: uma proposta para o ensino de probabilidade (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro.
Staker, H.; & Horn, M. B. (2012). Blended learning. Recuperado de https://www.Christenseninstitute.org/wpcontent/uploads/2013/04/ClassifyingK12blendedlearning.pdf.
Valente, J. A. (2018). A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In BACICH, L., & MORAN, J. (2018). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico Prática. (pp. 26-37). Porto Alegre: Editora Penso.
Valente, J. A., & Almeida, M. E. B. de. (2012). Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v.12 (n.3), p. 52–82.
Valente, J. A., Almeida, M. E. B. de, & Geraldini, A. F. S. (2017). Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17 (n. 52), p. 455–478.
Vignochi, C. M., Benetti, C. da S., & Machado, C. L. B. (2009). Considerações sobre aprendizagem baseada em problemas na educação em saúde. Revista HCPA, v. 9 (n. 1), p. 45–50.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).