Teachers discussing the meaning of knowledge at the Mathematics Club
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e77234Abstract
This article aims to discuss mathematical knowledge and its relationship with the initial training of mathematics teachers. To present reflections on a relation of meaning of knowledge and study of historical-logical movement of concepts. Later, we will approach aspects of the methodology developed in the investigation, based on this article. Then, to present some data constructed and analyzed, which gave us clues about the perception that knowledge is a historical logic of human history; from the perspective of knowledge as a major element for the emancipation of subjects; and apprehension of reality by essence and not by appearance, in an appropriate mathematics teaching organization, in the Historical-Cultural Theory.
References
Caraça, B. (1951).Conceitos fundamentais da Matemática. Lisboa: Gradiva.
D’Amore, B., & Radford L. (2017). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. (192 p.).
Dias, A. A. (2007).Da educação como direito humano aos direitos humanos como princípio educativo. In: Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária.
Gladcheff, A. P. M. (2015).Ações de estudo em atividade de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Tese (doutorado) – USP, São Paulo.
Kopnin, P. V. (1961-1978).A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Kosik, K. (1976).Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Leontiev, A. N. (2004). O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro.
Leontiev, A. N. (1983).Selected psychological works. Education, Moscow, USSR, v. 43, n. 1, p. 52-87.
Leontiev, A. N. (1978). Actividad, conciencia y personalidad.Buenos Aires: Ediciones Ciencias del Hombre.
Libâneo, J. C. (2005).Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez.
Lopes, A. R. L. V. (2009).Aprendizagem da docência em matemática: o Clube de Matemática como espaço de formação inicial de professores. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo.
Moretti, V. D.& Moura, M. O. (2007).A Formação Docente na Perspectiva Histórico-Cultural: em busca da superação da competência individual.Psicologia política, v. 10. n. 20. jul–dez,p. 345- 361.
Moura, M. O. (2007).Matemática na Infância.In: M. Migueis & G. Azevedo (Org.), Educação Matemática na Infância. Abordagens e desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro, p. 39-64.
Moura, M. O. (2002).A atividade de ensino como ação formadora. In: A. D.Castro&A. M. P. de Carvalho (Org.),Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thompson.
MOURA, M. O. de. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: UNESP, 2004. p. 257-284.
Moura, M. O. de; Araujo, E. S.; Ribeiro, F. D.; Panossian, M. L.& Moretti, V. D. (2010).A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem.In: M. O.Moura (Org.),A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, p. 81-109.
Panossian, M. L.; Sousa, M. C.& Moura, M. O. (2017).Nexos conceituais do conhecimento algébrico: um estudo a partir do movimento histórico-lógico. In: V. D.Moretti&W. L.Cedro (Org.),Educação Matemática e a Teoria Histórico-Cultural: um olhar sobre as pesquisas. Campinas: Mercado de letras, p. 69-91.
Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2004).Estágio e Docência.São Paulo: Cortez. (Coleção docência em formação. Séries saberes pedagógicos).
Radford, L. (2011).Cognição Matemática: História, Antropologia e Epistemologia. Sociedade Brasileira de História da Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Rubtsov, V. (1996).A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: C.Garnier, et al. (Orgs.). Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista escolas russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas.
Serrazina, L. (2003).A formação para o ensino da Matemática: perspectivas futuras.Educação Matemática em Revista, ano 10, n. 14, p. 67-73.
Serrazina, L. (2002).A formação para o ensino da Matemática: Perspectivas futuras. In: L.Serrazina (Org.), Cadernos de Formação de Professores – A formação para o ensino da matemática na educação pré-escolar e no 1º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora; INAFOP, v. 3.
Silva, M. R. (2019).Conhecimento matemático e suas significações: professores de matemática em formação inicial no Clube de Matemática[manuscrito] / Mayline Regina Silva. CLXXI, 171 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Goiânia.
Vigotski, L. S. (1998).A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (1996). Teoria e Método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (1989).A formação social da mente.São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).