Training of teachers who teach mathematics (PEM) from the perspective of inclusive education: what do the stricto sensu research say
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e77797Abstract
In this Literature Review Article (ARL) we discuss the Formation of Teachers who Teach Mathematics (PEM), from the perspective of Inclusive Education. Therefore, we investigate: What are the Stricto sensu researches of the last decade about the formation of teachers who teach Mathematics, from the perspective of Inclusive Education and how do these researches reflect on the professional development of these teachers? To this end, we aim to express the formative intention of Postgraduate courses and the expectation of this training for the professional development of teachers who teach Mathematics from the perspective of Inclusive Education. The production originated from a sample of 81 researches with approaches to Curriculum and Teacher Training (CFD), and Teaching Knowledge and Practices (SPD). Access to research shows a growing movement of studies in the area of ??teacher training that teach mathematics in / for inclusion in postgraduate research at the Master's level. However, the results show the need for new research in specific areas to be carried out, especially at the doctoral level, in which greater insipience is perceived, in order that inclusion is reflected in the academy beyond a discursive theme, but as an object to be studied in a tenuous and consistent way.
References
Alarcão, I. Escola reflexiva e nova racionalidade. (2001). Porto Alegre. Artmed Editora.
Bogdan, R. C. E Biklen, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradutores: Maria João Sara dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. (1994). Portugal. Porto Editora LTDA.
Brasil. Diretrizes nacionais para educação especial na educação básica. (2001). Secretaria de Educação Especial – SEESP/MEC.
Brasil. Declaração de Salamanca: recomendações para a construção de uma escola inclusiva. (2003). Secretaria de Educação Especial - SEESP/MEC.
Brasil. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. (2008). Secretaria de Educação Especial – SEESP/MEC.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, Emendas Constitucionais nº 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. (2016). Senado Federal.
Costa, V. A. Formação de professores e educação inclusiva frente às demandas humanas e sociais: para quê? In: MIRANDA, T. G.; FILHO, T. A. G. (Orgs.). O professor e a Educação Inclusiva. (2012). Salvador: EDUFBA.
Cury, H. N. Formação de professores de matemática: uma visão multi-facetada. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Fiorentini, D. & Passos, C. L. B., LIMA, R. C. R. (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 – 2012. (2016). Campinas/SP. FE/UNICAMP.
García, C. M. Formação de professores: Para uma mudança educativa. 2009). Portugal: Porto Editora.
Gonçalves; T. O. (UFPA) & SILVA, I. M. S. (UFAC). Mapeamento de pesquisas da Região Norte sobre o professor que ensina matemática: principais tendências. In: FIORENTINI, D., PASSOS, C. L. B. & LIMA, R. C. R. (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 – 2012: (2016). Campinas/SP: FE/UNICAMP.
Hohendorff, J. V. Como escrever um artigo de revisão de literatura. In: KOLLER, Silva H.; C, Maria Clara P. de Paula; HOHENDORFF, Jean Von (Orgs.) Manual de produção científica. (2014). Porto Alegre: Penso.
Lave, J., Wenger, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. (1998). Cambridge: Cambridge University Press.
Leal, S. de A. D. & Abad, A. (Orgs.). A formação de professores em educação matemática na perspectiva da educação especial e inclusiva. (2019). Macapá: UNIFAP.
Mantoan, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? (2003). São Paulo: Moderna.
Melo, J. R. Percursos de formação de professores de matemática. (2016). Rio Branco: ENDUFAC.
Nóvoa, A. Imagens do futuro presente. 2009. Lisboa: EDUCA.
Pimenta, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. (1999). São Paulo: Cortez.
Sampaio, M. M. F. Práticas, Saberes e Conhecimento – Escola e Currículo. In: MARIN, A. J. & GIOVANNI, L. M. (Orgs.). Práticas e saberes docentes: os anos iniciais em foco. (2016). 1ª ed. Araraquara/SP: Junqueira & Marin.
Sassaki, R. K. (2005). Inclusão: o paradigma do século 21. INCLUSÃO - Revista da Educação Especial. Recuperado de endereço eletrônico
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).