How the studies of Piaget and Kamii can be perceived at the knowledge objects presented at BNCC?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e78331

Abstract

The Base Nacional Comum Curricular (BNCC), defines the essential learnings that the students must develop on diferentes phases of the Basic Education. On the text, there’s no specific definition about the methodological line used. Piaget, through the genetic epistemology, dfines how the knowledge is given to a child. Constance Kamii, applied the Piaget’s theory on trials with students and teachers during the research, during the research that he realized for his doctorate degree on 1985. This article seeks, through the bibliography research and documental, to analyze whether there is a relationship between the theories of Jean Piaget (1972; 1975; 2013) and Constance Kamii (1992; 1993; 1995), and BNCC (2017). The objects of knowledge in the area of ??Mathematics of the 1st year of Elementary School were analyzed, as well as the general and specific introductory text in the area of ??Mathematics. From his experiments, Kamii realized that the algorithms hinder the development of children's numerical sense. Based on the objects of knowledge of the thematic unit of Mathematics of the 1st year of Elementary School, there is no recommendation for teaching algorithms, as well as there is no introduction of subtraction. From the analysis carried out, the objects of knowledge of BNCC (2017) converge with the constructivist proposal of Piaget and Kamii with regard to the use of algorithms in the 1st year.

Author Biography

Marcus Eduardo Maciel Ribeiro, IFSul

Professor de Química, Doutor em Educação em Ciências e Matemática

References

Bastos, J. A. (2008). O cérebro e a matemática. São José do Rio Preto – SP. [s.n.].

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Brasil. (2006). Lei nº 11.274, 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases para a educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o Ensino Fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11274.html

Camargo, R. L. & Bronzatto, M. (2018). A reinvenção da aritmética pelas crianças: implicações pedagógicas da teoria piagetiana propostas por Constance Kamii para a aprendizagem de Matemática. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 42, p. 370-394.

Flavell, J. H. (1992). A psicologia do desenvolvimento de Jean Piaget. (MHS Patto, Trad.). 4. ed. São Paulo: Editora Pioneira. (Obra original publicada em 1965).

Furth, H. G. (1982). Piaget em sala de aula. (Donald M. Garschagen, Trad.). 4.ed. Rio de Janeiro: Forense. 231p.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas.

Kamii, C. (1992). Aritmética, novas perspectivas: Implicações da teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus.

Kamii, C. (1995). Desvendando a aritmética: Implicações da teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus.

Kamii, C. & Declark, G. (1993). Reinventando a aritmética: Implicações da teoria de Piaget. 7ª. Ed. São Paulo: Papirus, 308p.

Lefrançois, G. R. (2008). Teorias da aprendizagem. São Paulo: Cengage Earning.

Ministério da Educação. (2007). Secretaria de Educação Básica. Pró-Letramento: programa de formação continuada de professores dos anos/séries iniciais do Ensino Fundamental: Matemática. Fascículo 1: Números Naturais. Brasília. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/fasciculo_mat.pdf

Palhares, O. (2008). O ensino e a aprendizagem da Matemática na perspectiva piagetiana. Revista eletrônica da psicologia e epistemologia genéticas, v. 1.

Piaget, J. (2013). Psicologia da inteligência. Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis, RJ: Vozes.

Piaget, J. (1972). Psicologia e pedagogia. Trad. Dirceu Lindoso e Rosa Silva. Rio de Janeiro: Forense, 2ª Ed. 184p.

Piaget, J. & Inhelder, B. (2013). A Psicologia da criança. Trad. Octavio M. Cajado. Rio de Janeiro: Difel, 7ª Ed. 146p.

Piaget, J. & Szeminska, A. (1975). A gênese do número na criança. Trad. Christiano Monteiro Oiticia. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Zahar. 331p.

Pinto, V. L. L. D. S., Lozano, A. R. G., Siqueira, A. S. & Freitas, A. V. (2014). Reflexões para o ensino da matemática nos anos iniciais da Educação Básica: O pensamento lógico-matemático e o desenvolvimento da abstração. Revista Uniabeu, v. 7, n. 15, p. 227-238.

Silva, E. L. & Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC.

Tracanella, A. T. & Bonanno, A. D. L. (2016). A construção do conceito de números e suas implicações na aprendizagem das operações Matemáticas. Anais do XII Encontro Nacional de Ensino de Matemática - ENEM, São Paulo.

Published

2021-05-31

Issue

Section

Artigos