Transition to higher education: a case study on the contributions of semiotic representations
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79016Abstract
This study aimed at investigating the contributions of semiotic representations to the understanding of mathematical concepts necessary for the learning of Differential and Integral Calculus I. Sixteen students enrolled in a Mathematics Course at a public university in Rio Grande do Sul participated in the research. The qualitative approach research, of case study, used the Didactic Engineering as research and teaching methodology. The theoretical contributions are anchored in the Registers of Semiotic Representation Theory. In a preliminary study, a diagnostic evaluation was applied, the result of which showed gaps, originating from Basic Education. After the preliminary analyses, a teaching sequence was elaborated and applied, and the activities address basic math contents.the data analysis was based on the triple analysis suggested by Raymond Duval, and the comparison with the a priori analysis. through the analysis, it can be inferred that the semiotic representations mobilized during the resolution of the activities have contributed to: a greater domain in the establishment of relations between the algebraic and graphical representations of functions, a better resourcefulness in the reading and interpretation of graphs, advances in the factoring and simplification of expressions, advances in the resolution of inequalities, the understanding of the concept of domain and its implications in the graph of function, as well as the understanding of the concept of function and the intuitive notion of limit.
References
ARTIGUE, M. Ingeniéria didática. In: ARTIGUE, M. et al. Ingeniéria didatica en Educacion Matemática. Bogotá: Grupo Editorial Iberoamericano, p. 33-61, 1995.
COLOMBO, J. A. A.; FLORES, C.R.; MORETTI, M. T. Registros de representação semiótica nas pesquisas brasileiras em Educação Matemática: pontuando tendências. ZETETIKÉ, v. 16, n.29, p. 41-72, 2008.
CURY, H. N. Pesquisas em análises de erros no ensino superior: retrospectiva e resultados. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009.
CURY, H. N. Análise de erros: uma possibilidade de trabalho em cursos de formação inicial de professores. In: Encontro Nacional de Educação Matemática. Educação Matemática: Retrospectivas e Perspectivas, 10, 2013, Curitiba (PR). Anais... Curitiba, 2013.
DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. LEVY, L. F.; SILVEIRA, M. R. A. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
DUVAL, R. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.
DUVAL, R. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2013.
FERREIRA, R. A.; SANTOS, C. A. B.; CURI, E. Um cenário sobre pesquisas brasileiras que apresentam como abordagem teórica os Registros de Representação Semiótica. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 4, n. 2, p. 1-14, 2013.
NASSER, L.; FREIRE, J. L.; CARDADOR, D. Preenchendo Lacunas de Aprendizagem em Educação Matemática no Ensino Superior por meio da Educação a Distância. In: VI SPEM Seminário de Pesquisa em Educação Matemática do Estado do Rio de Janeiro/ UNIRIO, 2008, Rio de Janeiro (RJ). Anais... Rio de Janeiro, 2008.
PAIS, L. C. Didática da Matemática: Uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).