Theses and Dissertations on the Teaching and Learning of Combinatorics: Investigative Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79022Abstract
This article aims to present the results of a bibliographic survey of theses and dissertations defended in Brazil from 2015 to 2019 in the context of teaching and learning combinatorics to identify the investigative perspectives of these productions. In this way, we sought to expand the understanding of the investigative space on the teaching and learning of combinatorics in basic school and to point out ways for future research on this theme. As this is a bibliographic study, with an inventive and descriptive character, it is included in the list of researches called state of the art. Thus, fifty-five productions were analyzed: two doctoral theses; ten academic master's theses; forty-three professional master's theses, of which thirty-three came from the Professional Master's in Mathematics in the National Network - PROFMAT. The analyzes of these productions led to the identification of five investigative perspectives: teaching proposals and / or didactic sequences for combinatorial analysis; curriculum documents and textbooks in which combinatorial analysis is present; teacher training and combinatorial analysis; resources for teaching combinatorial analysis; combinatorial problem-solving strategies. It is noteworthy that it was decided to consider the dissertations defended in the PROFMAT scope separately, due to their particularities.
References
Almouloud, S. & Silva, M. J. F. (2019) Construção do referencial teórico de uma pesquisa educacional. In: G. P. Oliveira. Pesquisa em Educação Matemática - um olhar sobre a metodologia (pp. 49-79). Curitiba: CRV.
Borba, R. E. S. R. (2016). ANTES QUE SEJA TARDE : aprendendo Combinatória desde o início da escolarização. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana - ISSN: 2177-9309, 7(1), 1–17.
Borba, R. E.S. R., Rocha, C. de A., & Azevedo, J. (2015). Estudos em Raciocínio Combinatório: investigações e práticas de ensino na Educação Básica TT . Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(53), 1348–1368. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2015000301348&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.br/pdf/bolema/v29n53/1980-4415-bolema-29-53-1348.pdf
Duro, M. L., & Becker, F. (2015). Análise Combinatória: do método aleatório à combinatória sistemática. Educação & Realidade, 40(3), 859–882. https://doi.org/10.1590/2175-623641714
English, L. D. (1988). Young children’s competence in solving novel combinatorial problems. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Queensland, Australia.
Espindola, E. B. de M. (2019). Análise combinatória: recursos de um professor em diferentes níveis de sua atividade. Educação Matemática Pesquisa : Revista Do Programa de Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 21(5), 289–299. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i5p289-299
Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte.” Educação & Sociedade, 23(79), 257–272. https://doi.org/10.1590/s0101-73302002000300013
Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Dordrecht, Holland: D. Reidel Pub. Co.
Gea, M. M., Batanero, C., & Venegas, A. (2019). Práxis Práxis. Revista Praxis Eduacional, 15(n. 33), 208–232.
Marim, V., & Souza, A. B. (2015). Os Livros Didáticos De Matemática : Concepção Do Professor Do Ensino Médio Nas Escolas Públicas Textbooks Math : Designing the High School Teacher. Revisda de Educação, Ciências e Matemática, v.5(n.2), 111–124.
Pessoa, C. A. S., & Borba, R. E. S. R. (2010). O Desenvolvimento Do Raciocínio Combinatório Na Escolarização Básica. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana - ISSN: 2177-9309, 1(1), 1–22.
Piaget, J. & Inhelder, B. (1951). A origem da ideia do acaso na criança. Rio de Janeiro: Record.
Placha, K. C., & Moro, M. L. F. (2009). Problemas de produto cartesiano, raciocínio combinatório e intervenção do professor. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25(1), 007–017. https://doi.org/10.1590/S0102-37722009000100002
Rocha, C. D. A., Lima, A. P. B. de, & Borba, R. E. de S. R. (2015). Conhecimentos de Professores para Ensinar Combinatória : Contribuições de Pesquisas. VI Seminário Internacional de Pesquisa Em Educação Matemática, November, 1–13.
Roldán, H., Batanero, C., & Beltrán, P. (2018). El diagrama de árbol: un recurso intuitivo en Probabilidad y Combinatoria. Épsilon: Revista de Educación Matemática, 100 (January 2018), 49–63. https://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/epsilon100_8.pdf
Sabo, R. D. (2010). Saberes Docentes: A análise combinatória no Ensino Médio. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP. São Paulo.
Silva, M. C., & Pessoa, C. A. dos S. (2015). a Combinatória: Estado Da Arte Em Anais De Eventos Científicos Nacionais E Internacionais Ocorridos No Brasil De 2009 a 2013. Educação Matemática Pesquisa, 17(4), 670–693.
Trouche, L., Gueudet, G., & Pepin, B. (2020). A abordagem documental do didático Luc Trouche , Ghislaine Gueudet & Birgit Pepin Adaptção ao português : Cibelle Assis e Katiane Rocha Revisor : Sonia Igliori. Encyclopedia of Mathematics Education. https://hal.archives-ouvertes.fr/DAD- MULTILINGUAL
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).