Theses and Dissertations on the Teaching and Learning of Combinatorics: Investigative Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79022

Abstract

This article aims to present the results of a bibliographic survey of theses and dissertations defended in Brazil from 2015 to 2019 in the context of teaching and learning combinatorics to identify the investigative perspectives of these productions. In this way, we sought to expand the understanding of the investigative space on the teaching and learning of combinatorics in basic school and to point out ways for future research on this theme. As this is a bibliographic study, with an inventive and descriptive character, it is included in the list of researches called state of the art. Thus, fifty-five productions were analyzed: two doctoral theses; ten academic master's theses; forty-three professional master's theses, of which thirty-three came from the Professional Master's in Mathematics in the National Network - PROFMAT. The analyzes of these productions led to the identification of five investigative perspectives: teaching proposals and / or didactic sequences for combinatorial analysis; curriculum documents and textbooks in which combinatorial analysis is present; teacher training and combinatorial analysis; resources for teaching combinatorial analysis; combinatorial problem-solving strategies. It is noteworthy that it was decided to consider the dissertations defended in the PROFMAT scope separately, due to their particularities.

Author Biographies

Carlos Eduardo de Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Sonia Barbosa Camargo Igliori, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

References

Almouloud, S. & Silva, M. J. F. (2019) Construção do referencial teórico de uma pesquisa educacional. In: G. P. Oliveira. Pesquisa em Educação Matemática - um olhar sobre a metodologia (pp. 49-79). Curitiba: CRV.

Borba, R. E. S. R. (2016). ANTES QUE SEJA TARDE : aprendendo Combinatória desde o início da escolarização. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana - ISSN: 2177-9309, 7(1), 1–17.

Borba, R. E.S. R., Rocha, C. de A., & Azevedo, J. (2015). Estudos em Raciocínio Combinatório: investigações e práticas de ensino na Educação Básica TT . Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(53), 1348–1368. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2015000301348&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.br/pdf/bolema/v29n53/1980-4415-bolema-29-53-1348.pdf

Duro, M. L., & Becker, F. (2015). Análise Combinatória: do método aleatório à combinatória sistemática. Educação & Realidade, 40(3), 859–882. https://doi.org/10.1590/2175-623641714

English, L. D. (1988). Young children’s competence in solving novel combinatorial problems. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Queensland, Australia.

Espindola, E. B. de M. (2019). Análise combinatória: recursos de um professor em diferentes níveis de sua atividade. Educação Matemática Pesquisa : Revista Do Programa de Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 21(5), 289–299. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i5p289-299

Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte.” Educação & Sociedade, 23(79), 257–272. https://doi.org/10.1590/s0101-73302002000300013

Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Dordrecht, Holland: D. Reidel Pub. Co.

Gea, M. M., Batanero, C., & Venegas, A. (2019). Práxis Práxis. Revista Praxis Eduacional, 15(n. 33), 208–232.

Marim, V., & Souza, A. B. (2015). Os Livros Didáticos De Matemática : Concepção Do Professor Do Ensino Médio Nas Escolas Públicas Textbooks Math : Designing the High School Teacher. Revisda de Educação, Ciências e Matemática, v.5(n.2), 111–124.

Pessoa, C. A. S., & Borba, R. E. S. R. (2010). O Desenvolvimento Do Raciocínio Combinatório Na Escolarização Básica. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana - ISSN: 2177-9309, 1(1), 1–22.

Piaget, J. & Inhelder, B. (1951). A origem da ideia do acaso na criança. Rio de Janeiro: Record.

Placha, K. C., & Moro, M. L. F. (2009). Problemas de produto cartesiano, raciocínio combinatório e intervenção do professor. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25(1), 007–017. https://doi.org/10.1590/S0102-37722009000100002

Rocha, C. D. A., Lima, A. P. B. de, & Borba, R. E. de S. R. (2015). Conhecimentos de Professores para Ensinar Combinatória : Contribuições de Pesquisas. VI Seminário Internacional de Pesquisa Em Educação Matemática, November, 1–13.

Roldán, H., Batanero, C., & Beltrán, P. (2018). El diagrama de árbol: un recurso intuitivo en Probabilidad y Combinatoria. Épsilon: Revista de Educación Matemática, 100 (January 2018), 49–63. https://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/epsilon100_8.pdf

Sabo, R. D. (2010). Saberes Docentes: A análise combinatória no Ensino Médio. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP. São Paulo.

Silva, M. C., & Pessoa, C. A. dos S. (2015). a Combinatória: Estado Da Arte Em Anais De Eventos Científicos Nacionais E Internacionais Ocorridos No Brasil De 2009 a 2013. Educação Matemática Pesquisa, 17(4), 670–693.

Trouche, L., Gueudet, G., & Pepin, B. (2020). A abordagem documental do didático Luc Trouche , Ghislaine Gueudet & Birgit Pepin Adaptção ao português : Cibelle Assis e Katiane Rocha Revisor : Sonia Igliori. Encyclopedia of Mathematics Education. https://hal.archives-ouvertes.fr/DAD- MULTILINGUAL

Published

2021-03-09

Issue

Section

Artigos