Theory of semiotic representation records and linear systems: contributions of a teaching sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79048

Abstract

This article presents partial results of a research carried out with students of a Mathematics Degree course in Rio Grande do Sul, with the objective of investigating the contributions of a didactic sequence for the teaching and learning of Systems of Linear Equations, in the light of Theory of Semiotic Representation Records. For this, a didactic sequence on Linear Equation Systems was applied, divided into four blocks. The first block was intended to familiarize with possible and impossible 2x2 systems, through problems; the second block was composed of problems involving possible 3x3 and 5x4 systems, the third block brought problems referring to impossible 3x3 systems and, finally, the fourth block developed the graphical representation of 2x2 systems. We conclude that most students were able to move at least between two different types of representations of the same mathematical object, however they presented difficulties in the graphical representation of linear systems.

Author Biographies

Carolina Ferreira da Silva, Universidade Franciscana (UFN)

Carolina Ferreira da Silva, Universidade Franciscana, orcid:0000-0003-2416-6403, curriculo lattes: http://lattes.cnpq.br/2745523834709203

Vanilde Bisognin, Universidade Franciscana- UFN

Vanilde Bisgonin, Universidade Franciscana, orcid: 0000-0001-5718-4777, currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/1245060231128858

References

Bataglioli, C. S. M.(2008). Sistemas lineares na segunda série do ensino médio: um olhar sobre os livros didáticos (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). PUC-SP. São Paulo.

Boemo, M. S. (2015). Os Registros de Representação Semiótica mobilizados no estudo de Sistemas Lineares no Ensino Médio (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física). Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.

Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.

Dullius, M. M., Eidelwein, G. M., Fick, G. M., Haetinger, C., &. QUARTIERI, M. T. A. (2006, outubro). Recursos Computacionais nas aulas de Matemática. In Anais do III SIPEM (pp. 96). Águas de Lindóia, SP: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIII.pdf

Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. Levy, L. F.; Silveira, M. R. A. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Duval, R. (2013). Registros de Representações Semióticas e Funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: S. Dias Alcântara Machado (Eds.), Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. (pp. 10-20) Campinas: Papirus.

Machado, S. D. A. (2010). Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. Campinas: Papirus Editora.

Onuchic, L. D. L. R, &. Allevato, N. S. G.(2009). Formação de professores urgentes na licenciatura em matemática. In: M.C. Resende Frota, &. L. Nasser. (Eds.). Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM.

Ponte, J. P., Branco, N., &. Matos, A. (2009). Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: DGIDC.

Scortegagna, L.(2015) Informática na Educação. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora. Anotações de aula.

Published

2021-05-28

Issue

Section

Artigos