Theory of semiotic representation records and linear systems: contributions of a teaching sequence
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79048Abstract
This article presents partial results of a research carried out with students of a Mathematics Degree course in Rio Grande do Sul, with the objective of investigating the contributions of a didactic sequence for the teaching and learning of Systems of Linear Equations, in the light of Theory of Semiotic Representation Records. For this, a didactic sequence on Linear Equation Systems was applied, divided into four blocks. The first block was intended to familiarize with possible and impossible 2x2 systems, through problems; the second block was composed of problems involving possible 3x3 and 5x4 systems, the third block brought problems referring to impossible 3x3 systems and, finally, the fourth block developed the graphical representation of 2x2 systems. We conclude that most students were able to move at least between two different types of representations of the same mathematical object, however they presented difficulties in the graphical representation of linear systems.
References
Bataglioli, C. S. M.(2008). Sistemas lineares na segunda série do ensino médio: um olhar sobre os livros didáticos (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). PUC-SP. São Paulo.
Boemo, M. S. (2015). Os Registros de Representação Semiótica mobilizados no estudo de Sistemas Lineares no Ensino Médio (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física). Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.
Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.
Dullius, M. M., Eidelwein, G. M., Fick, G. M., Haetinger, C., &. QUARTIERI, M. T. A. (2006, outubro). Recursos Computacionais nas aulas de Matemática. In Anais do III SIPEM (pp. 96). Águas de Lindóia, SP: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIII.pdf
Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. Levy, L. F.; Silveira, M. R. A. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Duval, R. (2013). Registros de Representações Semióticas e Funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: S. Dias Alcântara Machado (Eds.), Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. (pp. 10-20) Campinas: Papirus.
Machado, S. D. A. (2010). Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. Campinas: Papirus Editora.
Onuchic, L. D. L. R, &. Allevato, N. S. G.(2009). Formação de professores urgentes na licenciatura em matemática. In: M.C. Resende Frota, &. L. Nasser. (Eds.). Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM.
Ponte, J. P., Branco, N., &. Matos, A. (2009). Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: DGIDC.
Scortegagna, L.(2015) Informática na Educação. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora. Anotações de aula.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).