The use of thought experiment as a possible methodology for teaching mathematics: an epistemological vision

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79205

Abstract

This article is part of the results of the theoretical research Semiotics and the Thought Experiments in teaching and learning in mathematics. The objective of this text is to present the characteristics of the Thought Experiments, in order to externalize them as a possible methodology for the teaching of Mathematics. In order to achieve this objective, we have undertaken a methodological path that has sought to analyze textbooks, articles and other sources, which have allowed us to interpret the epistemological aspects of mathematical knowledge and its resonance in teaching. These interpretations led us to understand how important it is to apply thought experiments in the development of a given activity or mathematical proof in the process of teaching and learning this science. Thought Experiments are ways in which the subject has to place his own thoughts, anchored to a well-defined context, through a representation, as the object of consideration in a given mathematical proof and/or activity.

Author Biography

Willian José Cruz, Professor da Universidade Federal de Juiz de Fora. Departamento de Matemática

Professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora, atuo no programa de pós-graduação em Educação Matemática na mesma instituição. Sou doutor em Educação Matemática pela UNIAN e mestre em Educação Matemática pela UFJF.

References

Cassirer, E. (1994). Ensaio Sobre o Homem. Uma Introdução a uma Filosofia da Cultura Humana. Ed: Martins Fontes, São Paulo.

Cruz, W. J. (2013). Uma analogia entre experimentos mentais e provas matemáticas formais. Montevideo Uruguay: VII Congresso Iberoamericano de Educação Matemática (CIBEM).

Cruz, W. J. (2018). Experimentos Mentais na Educação Matemática: uma analogia com provas matemática formais. Curitiba: Editora Aprris.

Cruz, W. J. (2019). O raciocínio diagramático e os experimentos mentais numa perspectiva semiótica. Brasília: Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 62, p. 6-28.

Cruz, W. J. (2020). Matemática é criação ou descoberta? A importância dos Experimentos Mentais. Union: Revista Iberoamericana de Educação Matemática.

D’Ambrosio, U. (1986). Da realidade à ação: reflexões sobre educação matemática. Campinas: Ed. da Universidade Estadual de Campinas.

Defoe. D. (2000). Robinson Crusoé. Brasil: Editora Virtual Books Online M&M Editores Ltda.

Euclides. (2009). Os Elementos. Tradução: BICUDO, I. Rio Claro: UNESP.

Hilbert, D. (2003). Fundamentos da Geometria. Trad: OLIVEIRA, A. J. Franco. Lisboa: Gradiva.

Hoffmann, H. G. M. (2006). Seeing problems, seeing solutions. Abduction and diagrammatic reasoning in a theory of scientific discovery. Georgia Institute of Technology : School of Public Policy.

Kant, I. (2013). Crítica da razão pura. Tradução e notas de Fernando Costa Mattos, 3 ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

Kuhn, T. S. (2011). A tensão essencial. São Paulo: Editora UNESP, 257 – 282 pp.

Lucke, J. (1999). Ensaio a cerca do Entendimento Humano. São Paulo: Editora Nova Cultural LTDA.

Manfredi, S. M. (1993). Metodologia de Ensino-diferentes concepções (versão preliminar). Campinas: F.E./UNICAMP.

Mora, J. F. (1978). dicionário de filosofia. Traduzido do espanhol por Antônio José Massano e Manuel Palmeirim. Lisboa: Dom Quixote.

Mueller, I. (1969). Euclid's Elements and the Axiomatic Method. Brit. F. Phil. Sci. 20 (1969), Printed in Great Britain, 289-309 pp.

Otte, M. F. (2001). Mathematical Epistemology from a Peircean Semiotic Point of View. Paper presented at PME in Utrecht.

Otte, M. F. (2003). Análise de prova e o desenvolvimento do pensamento geométrico. São Paulo: Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, n.1, pp. 13 – 55.

Otte, M. F. (2012). A realidade das Idéias: Uma perspectiva epistemológica para a Educação Matemática. Cuiabá: EDUFMT.

Otte, M. F., Mendonça, T. M., Gonzaga, L., & de Barros, L. (2015). Generalizing is necessary or even unavoidable. PNA, 9(3), 143-164.

Peirce, C. S. (1958). CP = Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Volumes I-VI, ed. by Charles Hartshorne and Paul Weiß, Cambridge, Mass. (Harvard UP) 1931-1935, Volumes VII-VIII, ed. by Arthur W. Burks, Cambridge, Mass. (Harvard UP) 1958 (quoted by no. of volume and paragraph). NEM = New Elements of Mathematics. Harvard U.P.

Peirce, C. S. (CP). (2010). Semiótica. Trad. Jose Teixeira Coelho Neto. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva.

Roque, T. (2012). História da Matemática: Uma visão crítica desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar.

Unguru, S. (2004). Words, Diagrams, and Symbols: Greek and Modern Mathematics or “On the need to rewrite the history of Greek Mathematics”. In: Classical Mathematics and Its Transformation. Annapolis: St. John’s College, Annapolis.

Published

2021-05-28

Issue

Section

Artigos