Probability Teaching via Activities with the “Jogo do Máximo”
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79665Abstract
The Probability content is of great importance for decision making in our society, as it deals with the area of ??Mathematics that studies the chances of a certain event to happen. The teaching of this subject in schools presents itself as a content to be worked on from the initial grades of elementary school to high school, always deepening the mathematical notions involved in each stage of student formation. In view of this, in this article we describe, in a particular way, a qualitative research of an exploratory and descriptive character about the teaching of Probability, which aimed to understand the obstacles related to the understanding of this mathematical content. In this way, we present a brief discussion about research that portrays his teaching, and we developed a learning proposal through an appropriate exploration of a virtual game entitled "Jogo do Máximo". In addition, we indicate and structure problem situations that provide a better understanding of the content and help students to disconnect this subject to just an algorithmic mechanical nature.
References
Almould, A. S. (2007). Fundamentos da Didática da Matemática. São Paulo: Editora UFPR.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. (1998) Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: Ministério do Meio Ambiente; Secretaria de Educação Fundamental.
Campos, S. G. V. B, & Novais, E. S. (2010, julho) Jogos e brincadeiras para ensinar e aprender probabilidade e estatística nas séries iniciais do ensino fundamental. In Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática - Educação Matemática, Cultura e Diversidade (pp.1-9). Salvador, BA. Recuperado de https://www.matematicando.net.br/wp-content/uploads/2017/07/JOGOS-E-BRINCADEIRAS-PARA-ENSINAR-E-APRENDER-PROBABILIDADE-E-ESTATÍSTICA-NAS-SÉRIES-INICIAIS-DO-ENSINO-FUNDAMENTAL.pdf
Gil, A. C. (1999). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5ª ed. São Paulo: Atlas.
Grando, R. C. (2000). O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. (Tese de Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Hacking, I. (1999). The emergence of probability. Cambridge U. Press, London.
Hazzan, S. (2004). Fundamentos de Matemática Elementar – vol. 5. São Paulo: Editora Atual.
Lopes, C. E. (2008). O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cad. CEDES, Campinas, v. 28, n. 74, 57-73, Apr. 2008. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000100005&lng=en&nrm=iso
Moreira, M. F. et al. (2016, julho) Metodologias com o uso de jogos e suas contribuições para o processo de ensino e aprendizagem de Matemática. In Anais eletrônicos do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM - Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades (pp 1-12 ). São Paulo, SP. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7873_3940_ID.pdf
Morgado, A. C. de O. (1991) et al. Análise combinatória e probabilidade. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática Pura e Aplicada.
NERES, Raimundo Luna; CORREA, Venâncio Barros. Resolução de Problemas, segundo Pólya, para o ensino de probabilidade usando jogos de loteria Problem solving, According to Pólya, for the Probability Teaching, using lottery games. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 20, n. 2, 2018.
Ribeiro, C. E., & Goulart, A. (2013, julho) O ensino de probabilidade por meio de jogos na Educação de Jovens e Adultos. In Anais do X Encontro Nacional De Educação Matemática (pp. 1-15). Curitiba, PR. Recuperado de http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/298_733_ID.pdf
SANTOS, Tawana Telles Batista; DOS SANTOS, Lilian Gleisia Alves. Jogos no ensino de probabilidade e análise combinatória: relato de uma proposta metodológica no ensino médio. Encontro Nacional de Educação Matemática, X, 2016.
Soares, J. D. (2020) Probabilidade: uma proposta didática para se trabalhar no ensino médio (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal de Lavras. Lavras, MG.
Silva, F. M. N. (2013). Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, SP.
Soukeff, F. E. B. (2014). Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. São Paulo, SP.
Viali, L. (2008). Algumas considerações sobre a origem da teoria da probabilidade. Revista Brasileira de História da Matemática. Recuperado de https://www.rbhm.org.br/index.php/RBHM/article/view/177/163
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).