Learning in Teacher Education Initial Training: A look at the four basic mathematical operations
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e79678Abstract
This article presents an excerpt from a master's research that aims to examine the contributions of workshops that address mathematical content through the Problem Solving methodology and planned under the assumptions of meaningful learning, offered to students in the Pedagogy course. The study follows a qualitative approach, with an interpretative design and applied nature, and was developed in two stages, the first of which sought to recognize the main difficulties of students in the Pedagogy course. And, the second stage sought to overcome these difficulties through the realization of five workshops, developed at a public university in the state of Paraná, in the city of Ponta Grossa, in which nine academics participated. In this way, this article aims to describe and analyze the contributions of one of these workshops that focused on working on the main concepts of the four basic mathematical operations aimed at meaningful learning by the participants. The results show that the workshop brought as a contribution the modification of the participants' initial subunits as a result of the activities developed, thus enabling the progressive differentiation of the concepts and indications of significant derivative subordinate learning. In addition to contributing to the enrichment of future teaching practices involving the Problem Solving methodology.
References
Ausubel, D.P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução do original The acquisition and retention of know ledge (2000).
BRASIL. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MECSEF.
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, DF.
Brasil. (2019). Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2/2019, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF.
Dante, L. R. (2011). Formulação e Resolução de Problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Atica.
Fiorentini, D. (2008). A pesquisa e as práticas de formação de professores de matemática em face das políticas públicas no Brasil. Bolema. Recuperado de: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1718/
Gatti, B.A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. & Soc. Recuperado de: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16
Gatti, B.A., Nunes, M.M.R. (Org.). (2009). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em Pedagogia, Língua Português, Matemática e Ciências Biológicas. Textos FCC, São Paulo, v. 29, 2009. 155p.
Huf, V. B. S. (2020). Resolução de problemas em matemática visando uma aprendizagem significativa na formação inicial de professores pedagogos: reconhecendo e superando dificuldades. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Julio, R. S., Silva, G. H. G. D. (2018). Compreendendo a formação matemática de futuros pedagogos por meio de narrativas. Bolema. Recuperado de: https://www.scielo.br/pdf/bolema/v32n62/1980-4415-bolema-32-62-1012.pdf
Libâneo, J.C. (2006). Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educação & Sociedade. Recuperado de:
https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010173302006000300011&script=sci_abstract &tlng=pt
Lima, G L., Maranhão, M. C. S. de A. (2014). O caso da memorização de tabuadas de multiplicação. Ensino da Matemática em Debate. Recuperado de: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/19792/14699
Nicholls, S. M. (2001). Aspectos pedagógicos e metodológicos do ensino de inglês. Maceió: Editora UFAL.
Onuchic, L. R., Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa Em Resolução de Problemas: Caminhos, Avanços e Novas Perspectivas. Bolema. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2912/291223514005.pdf
Pimenta, S.G., Anastasiou, L.G.C. (2008). Docência no Ensino Superior. 3ª ed. São Paulo: Cortez.
Polya, G. (1995). A arte de resolver problemas: Um novo aspecto do método matemático. Tradução e adaptação Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: interciência.
Silva, E. L., Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis.
Silva, V. da S. (2018). Modelagem Matemática na formação inicial de pedagogos. 189 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Pr.
Souza, K. NV. (2010). As operações de multiplicação e divisão nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Iniciação Científica da FFC. Recuperado de: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/ric/article/view/272
Tozetto, S. S; Martinez, F. W. M; da Luz Kailer, P. G. (2020). A formação inicial de professores: os cursos de Pedagogia nas universidades públicas do Paraná. Práxis Educativa. Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/894/89462860014/html/index.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).