Learning in Teacher Education Initial Training: A look at the four basic mathematical operations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e79678

Abstract

This article presents an excerpt from a master's research that aims to examine the contributions of workshops that address mathematical content through the Problem Solving methodology and planned under the assumptions of meaningful learning, offered to students in the Pedagogy course. The study follows a qualitative approach, with an interpretative design and applied nature, and was developed in two stages, the first of which sought to recognize the main difficulties of students in the Pedagogy course. And, the second stage sought to overcome these difficulties through the realization of five workshops, developed at a public university in the state of Paraná, in the city of Ponta Grossa, in which nine academics participated. In this way, this article aims to describe and analyze the contributions of one of these workshops that focused on working on the main concepts of the four basic mathematical operations aimed at meaningful learning by the participants. The results show that the workshop brought as a contribution the modification of the participants' initial subunits as a result of the activities developed, thus enabling the progressive differentiation of the concepts and indications of significant derivative subordinate learning. In addition to contributing to the enrichment of future teaching practices involving the Problem Solving methodology.

 

Author Biographies

Samuel Francisco Huf, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduado em Licenciatura Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática PPGEN / UNICENTRO (2016). Doutorando em Ensino de Ciências e tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal da Paraná. Bolsista CAPES. Faz parte do corpo editorial da Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia da UTFPR. Atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Ensino e Aprendizagem de Matemática, Modelagem Matemática e Aprendizagem Significativa.

Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro , Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná e Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atualmente é professora titular do Departamento de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, atuando nas seguintes áreas: 1) Álgebra Linear, Geometria Analítica, no curso de Engenharia de Produção 2) Fundamentos de Matemática no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas; 3)Ensino de Matemática e Educação Científica e Tecnológica, junto ao Programa de Doutorado e Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia do qual foi coordenadora de 2007-2009. Faz parte do corpo editorial da RBECT (Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia) da UTFPR, bem como da comissão organizadora do evento SINECT. Tem contribuído com pareceres de artigo para as revistas Vidya, Ciência & Cognição, Alexandria, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências e Investigações em Ensino de Ciências, bem como para eventos como ENPEC e ENEM.

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Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática