Personal praxeologies of 6th grade students relating to the area of plane figures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79763

Abstract

This paper aims to discuss the personal relationship of 6th grade students with the area of plane figures after the approach of this object of knowledge in the classroom by the teacher. That is a part of a master's research, which theoretical framework is the Anthropological Theory of Didactics, with emphasis on the notion of personal praxeology developed by Hamid Chaachoua and collaborators. To conduct this research were analyzed the students' answers to a test, elaborated by the teacher and applied at the end of the teaching process of the area, and interviews with the teacher and some students. The results point out that the division of tasks into types of tasks performed by most students does not correspond to that performed by the representative of the institution. Then there were personal praxeologies in accordance with institutional praxeology; personal praxeologies in which the type of task corresponded to the institutional one, but whose personal techniques and technologies were wrong, and personal praxeologies in which the personal task type did not correspond to the institutional task type and with the wrong personal technique and technology.

Author Biography

Paula Moreira Baltar Bellemain, Universidade Federal de Pernambuco

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco (1990) e doutora em Didática das Disciplinas Científicas - especialidade Didática da Matemática pela Universidade de Grenoble I - França (1996). Atualmente, é professora associada da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência em Educação Matemática com ênfase no campo teórico da Didática da Matemática e mais especificamente Teoria dos Campos Conceituais, Teoria Antropológica do Didático, Teoria das Situações Didáticas, Engenharia Didática e abordagem documental do didático. Tem dois focos principais de investigação: o primeiro diz respeito às questões de ensino, aprendizagem e formação de professores sobre conteúdos do campo das grandezas e suas medidas (análise de livros didáticos, diagnóstico dos conhecimentos dos alunos, análise de erros, construção e experimentação de sequências de aprendizagem) e o segundo é relativo à integração de tecnologias no ensino, na aprendizagem e na prática docente em matemática.

References

Barros, A. L.S. & Bellemain, P. M.B. (2018). Relações pessoais e relações institucionais com o teorema de Pitágoras. Educação Matemática Pesquisa. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/39862

Bosch, M.; Chevallard, Y. (1999). La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. Recherches en didactique des mathématiques. Recuperado de https://revue-rdm.com/1999/la-sensibilite-de-l-activite/

Chaachoua, H. (2011, maio). La praxéologie comme modèle didactique pour la problématique EIAH. Etude de cas: la modélisation des connaissances des élèves. In Anais Actes du séminaire national de didactique des mathématiques. Recuperado de https://irem.u-paris.fr/actes-du-seminaire-national-de-didactique-et-autres-actes

Chaachoua, H. & Bittar, M. (2019). A teoria antropológica do didático: paradigmas, avanços e perspectivas. Caminhos da Educação Matemática em Revista. Recuperado de https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/297

Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en didatique des mathématiques. Recuperado de https://revue-rdm.com/1999/l-analyse-des-pratiques/

Croset, M.C. (2009). Modélisation des connaissances des élèves au sein d’un logiciel d’algèbre : études des erreurs stables inter-élèves et intra-élève en termes de praxis-en-acte. Tese (Doutorado em Didactique des Mathématiques). Université Joseph-Fourier, Grenoble I, França.

Croset, M. C. & Chaachoua, H. (2016). Une réponse à la prise en compte de l’apprenant dans la TAD: la praxéologie personnelle. Recherches en Didactique des Mathématiques. Recuperado de https://revue-rdm.com/2016/une-reponse-a-la-prise-en-compte/

Moura, A. P. (2019). Áreas de figuras planas no 6º ano do ensino fundamental: aproximações e distanciamentos entre o saber ensinado e o saber aprendido. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Published

2021-10-22

Issue

Section

Artigos