How are early years math teaching books addressing financial education after the inclusion of this theme in the BNCC?
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e80093Abstract
This article has as purpose expose and discuss the results of an inquiry that has as general point analyze a work with financial education in a didactic books collection of mathematics in the early years of elementary school, after obligatoriness of discussions about this thematic in official forms. With a rampant consumption and a big influence of the middle, the financial education proposes to contribute for the social and economic development of the society, stimulating to look with a critical look for these questions. The research was based in the qualitative approach and in the methodology of documental analysis. On this case, was analyzed didactic mathematics books approved by the PNLD (2019), making sure the analysis of activities existing in the before mentioned didactic books, that are based in the content’s analysis. The results show us that, in comparison with the state of Santos (2017) that analyzed too the financial education in didactic books of mathematics in the early years of elementary school) the quantity of activities founded was bigger, and this is a big indicative that the space for this discussion increased (these results are from a research before the obligatoriness of these discussions). Meanwhile, we defend that the financial education isn’t still treated with a big and due attention and caution by the didactic books. We can prove it by the low variety of thematic about this subject, the necessity to consult the manual of the teacher to have a bigger reflection about this and the exact orientation of work with a financial education.
References
Aragão, A. B. B. Educação financeira de estudantes do ensino fundamental II: o que sabem sobre lucro? (Tese de doutorado em Psicologia Cognitiva). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (2018). Ministério da Educação. PNLD 2019: Matemática. – Guia de livros. Brasília: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Ferreira, V., &Trindade, L. (2016). A educação financeira nos anos finais do ensino fundamental: um olhar para o livro didático. Encontro Nacional de Educação Matemática. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/8408_4346_ID.pdf
Implementando a Estratégia Nacional de Educação Financeira. (2010). Brasil: ENEF. Recuperado de file:///C:/Implementando%20a%20ENEF_BRASIL%202010.pdf
Lüdke, M., & André, M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.
Nakata, P., & Rocha, A. G. (2017). Aprender Juntos: Matemática - 1º ano. São Paulo: Edições SM.
Nakata, P., & Rocha, A. G. (2017). Aprender Juntos: Matemática - 2º ano. São Paulo: Edições SM.
Nakata, P., & Rocha, A. G. (2017). Aprender Juntos: Matemática - 3º ano. São Paulo: Edições SM.
Nakata, P., & Rocha, A. G. (2017). Aprender Juntos: Matemática - 4º ano. São Paulo: Edições SM.
Nakata, P., & Rocha, A. G. (2017). Aprender Juntos: Matemática - 5º ano. São Paulo: Edições SM.
Pessoa, C. (2016). Educação Financeira: O que tem sido produzido em mestrados e doutorados defendidos entre 2013 e 2016 no Brasil? In: CARVALHÊDO, J.; CARVALHO, M. V.; ARAUJO, F. (orgs.). Produção de conhecimentos na Pósgraduação em educação no nordeste do Brasil: realidades e possibilidades. Recuperado de https://ufpi.br/arquivos_download/arquivos/ppged/arquivos/files/TRABALHOS%20ENCOMENDADOS_E-BOOK.pdf
Santos, L. (2017). Educação financeira em livros didáticos de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental: Quais as atividades sugeridas nos livros dos alunos e as orientações presentes nos manuais dos professores? (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Silva, A., & Powell, A. (2013) Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática – XI ENEM. Recuperado de http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/2675_2166_ID.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).