Bachelor’s Degrees in Mathematics in the state of Rio Grande do Sul: a mapping of the current scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e80309

Abstract

Currently, almost all Brazilians, of adequate school age, are enrolled in Basic Education, despite the difficulty of reaching the goals established in High School. In this sense, the demand for licensed teachers in mathematics grows, whose problem in relation to the lack of training consistent with professional practice is historical in our country. The objective of this work is to present a current survey of the offer of places in the Mathematics Degree courses in the state of Rio Grande do Sul, bringing as reference some historical aspects that marked the constitution of the degrees in mathematics in Brazil. The research was carried out by collecting data on the Ministry of Education's e-MEC Platform, and quantitative analysis was used as a tool. We conclude that the annual vacancies for the Degrees courses in Mathematics in the state of Rio Grande do Sul, in their majority, are offered by private institutions and, mainly, in distance courses. In addition, it was found that there are in process the extinction of some courses in the face-to-face modality, all in private higher education institutions.

Author Biographies

Daniel Fernandes da Silva, Instituto Federal Farroupilha

Doutorando em Educação na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP)

Mestre em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Projetos Educacionais em Ciências na Escola de Engenharia de Lorena (USP)

Especialista em Matemática pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ)

Licenciado em Matemática na Universidade de Taubaté (UNITAU)

Professor de Educação Matemática do Instituto Federal Farroupilha, campi São Borja

Núria Hanglei Cacete, Universidade de São Paulo

Possui mestrado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1992) e doutorado em Geografia (Geografia Física) pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professor doutor do Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de educação, com ênfase em métodos de ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino superior, formação de professores, ensino e aprendizagem em geografia, políticas educacionais, currículo, multiculturalismo e educação.

References

Brasil. (2018). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior: divulgação dos principais resultados.

Brasil. (2019). Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação).

Cacete, N. H. (2014). Breve história do ensino superior brasileiro e da formação de professores para a escola secundária. Educação e Pesquisa, v. 40 (4),1061-1076.

Censo da Educação Superior 2017. (2018). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Divulgação dos principais resultados. Brasília, 2018. FAPESP, 2000. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf.

D’Ambrosio, U. (2001). Desafios da Educação Matemática no novo milênio. Educação Matemática em Revista, n. 11.

Fiorentini, D. (2005). A Formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da Licenciatura em Matemática. Revista de Educação (Campinas), Campinas, SP, v. 1, n. 18, p. 107-115.

Fiorentini, D. (2008). A Pesquisa e as Práticas de Formação de Professores de Matemática em face das Políticas Públicas no Brasil. Bolema, ano 21 (29), 43-70.

Fiorentini, D., & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 917-938.

Gomes, M. L. M. (2016). Os 80 Anos do Primeiro Curso de Matemática Brasileiro: sentidos possíveis de uma comemoração acerca da formação de professores no Brasil. Revista Bolema, v. 30 (55), 424 – 438. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a06

Martins, C. B. (2009). A Reforma Universitária de 1968 e a Abertura para o Ensino Superior Privado no Brasil. Revista Educação & Sociedade, v. 30 (106), 15-35. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/es/v30n106/v30n106a02.pdf

Plataforma e-MEC. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 21, de 21/12/2017, base de dados oficial dos cursos e Instituições de Educação Superior - IES, independentemente de Sistema de Ensino. Recuperado de https://emec.mec.gov.br/

Sampaio, H. (2000). Ensino Superior no Brasil: o setor privado. São Paulo, Hucitec.

Scheibe, L. (1983). A formação pedagógica do professor licenciado: contexto histórico. Perspectivas, Florianópolis, v. 01 (01), 31-45. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/8316/7647

Silva, C. M. S. (2002). Formação de professores e pesquisadores de Matemática na Faculdade Nacional de Filosofia. Cadernos de Pesquisa, n. 117, 103-126. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15554.pdf

Taitelbaum, A., & Brietzke, E. (2004). Um pouco da história do Instituto de Matemática da UFRGS: origens [manuscrito]. Porto Alegre: IME, 2004.

Published

2021-10-22

Issue

Section

Artigos