Teaching, research and extension in the initial and continuing education of professors who teach mathematics from the perspective of collaborative work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e81457

Abstract

The purpose of the article is to share the referrals and results of a "Curricular Activity of Integration between Teaching, Research and Extension", held at the Federal University of São Carlos, Campus São Carlos-SP, during 2020. The action was aimed at the initial and continuing training of teachers who teach Mathematics, with a view to promoting practices that promote positive attitudes towards mathematical knowledge in the Elementary School. In this context, we developed a training that was based on deepening theoretical studies in the field of Trends in Mathematics Education, through the perspective of Mathematics Education Psychology, for methodological referrals of possibilities for the development of favorable attitudes to Mathematics. Based on the collaborative work between the members of the group we constitute (future teachers and teachers), it is intended to reflect on teaching practice based on the analysis of teaching cases that enabled the mobilization of knowledge and teaching knowledge. For this purpose, this article takes as its object of discussion and analysis an episode involving a teaching case in which we explore some aspects of Mathematical Modeling. The dynamics of the meetings occurred synchronously (through Google Meet) in the dialogical assumptions of the collaborative work in which, in the sessions, we had the opportunity to debate the theoretical framework studied throughout the formative experience. Later, we elaborate tasks, validating them in the context of the group. We estimate that, with the end of the action, everyone was able to form more positive attitudes towards the discipline, given the excess of vision resulting from the collective dialogue in Mathematics Education. 

Author Biographies

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP).

Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas – DTPP – do Centro de Educação e Ciências Humanas – CECH – da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) - Linha de Pesquisa "Educação em Ciências e Matemática" - e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE) ambos da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Matemática, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – INMA/UFMS, Campo Grande, atuando na linha de pesquisa “Formação de Professores e Currículo”. Líder do “MANCALA – Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente” (UFSCar/CNPq). Pós-doutor em Psicologia da Educação Matemática pela Faculdade de Ciências da UNESP, Bauru-SP. Doutor e Mestre em Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia – FCT/UNESP, Presidente Prudente-SP. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS, Câmpus Três Lagoas.

Daniana de Costa, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Doutoranda em Educação (Linha de Pesquisa "Educação em Ciências e Matemática") pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos-SP. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Licenciada em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2008) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2018). Especialista em Matemática e Física pela Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas/Celer Faculdades-SC (2009) e em Educação Matemática: Dimensões Teórico Metodológicas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa-PR - UEPG (2013). É mestre em Desenvolvimento Regional (Linha de Pesquisa Educação e Desenvolvimento) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2017) .

João Vítor Dornelas Corrêa, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Licenciando em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos-SP. Integrante do "MANCALA – Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar). Foi bolsista de extensão da ACIEPE "Práticas Promotoras de Atitudes Positivas em Relação à Matemática Mediada pelo Trabalho Colaborativo na Formação de Professores" (ProEx/UFSCar).

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Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática