Mathematical Modeling in the situation of a geometric garden construction: possibilities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82092

Abstract

This article aims to propose reflections of knowledge regarding the educational system of teaching, through practical activities developed in the school context of basic education. Based on this presupposition, it is presented the description of a teaching intervention in Programa Residência Pedagógica (PRP), subproject of the Mathematics course, at the Federal University (blind evaluation omitted). The work had as objective to present the possibilities and the challenges that the investigation of the proposal of Mathematical Modeling allows in the teaching and learning of mathematics. The theme was related to the community garden in order to understand the mathematical concepts of angles and polygons. Throughout the development of the intervention, the concept of Applied Modeling was fundamental as a means to guide the teaching and learning process, which was divided into stages that gradually increased the complexity and deepened the contents, implementing the union between the knowledge that is part of the students' daily life and scientific and mathematical knowledge. Based on a framework of Mathematical Modeling focusing on meaningful learning, it was possible to identify that the challenges are from a place to make the garden, previous knowledge about measures, recognizing the patterns to solve the problem-situation of modeling. However, developing different practices in the school environment favors expanding mathematics for everyone, for meaningful learning in different contexts. 

References

Anjos, I. B.; Miguel, J. R. (2020). Evasão e repetências escolares: desafios de consequências sociais imprevisíveis. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia 14(61), 895-907. Recuperado de: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2640/4100

Ausubel, D. P. (2002). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Paralelo Editora LDA.

Bassanezi, R. C.(2004). Ensino- aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 2ª ed. São Paulo: Editora Contexto.

Biembengut, M. S. (1999). Modelagem matemática & implicações no ensino- aprendizagem de matemática. Blumenau: Editora FURB.

Biembengut, M. S., & Hein, N.(2003). Modelagem matemática no ensino. 3ª ed. São Paulo: Ed. Contexto.

Bonotto, D., & Scheller, M. ( 20 jun. 2018). O agir modelagem. Revista Insignare Scientia - RIS. v. 1, n. 2.

Burak, D., Kluber, T. (2013). Considerações sobre a modelagem matemática em uma perspectiva de educação matemática. 7(8), 33 - 50 DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i8.2745

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME.

Costa Ribeiro, S. (1991). A pedagogia da repetência. Estudos Avançados, 5(12), 7-21. Recuperado: https://www.scielo.br/j/ea/a/JyfPSdxSCrxKHxV6H3whNNz/?lang=pt

D’Ambrósio, U. (1996). Da Realidade à Ação: Reflexões sobre Educação Matemática. Campinas/SP: Editora da UNICAMP.

D’ Ambrósio, U. (2005). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1.

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª ed. São Paulo: Editora Atlas.

Moreira, M. A. (2006). A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora UnB.

Moreira, M. A. (1999). Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UNB.

Patto, M.H.S. (1993). A produçăo do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia Săo Paulo: T.A. Queiroz.

Paula, G.M. C. de, Bida, G. L. (2008). A Importância da Aprendizagem Significativa. Recuperado de: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1779-

pdf

Pereira, R. S. G., & Júnior, G. S. (ago. 2013). Modelagem matemática e o ensino de ajuste de funções: um caderno pedagógico. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46.

Soares, M. R. (2019). As Atividades de Modelagem em Educação Matemática no Enfoque CTS: uma Abordagem a

Partir de Temas. Revista Areté (Revista Amazônica de ensino de ciências), Manaus, 12(26), 31 -46. Recuperado de: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/1655/1009.

Soares, M. R. (2017). O conceito de funções nas atividades de modelagem matemática. Revista Produção Discente Educação Matemática, São Paulo, 6(1), 85-97. Recuperado de: https://revistas.pucsp.br/index.php/pdemat/article/view/32578/22506

Trentin, E. S., & Pereira, L. B. C. (2014). Ensino de matemática na escola do campo: um processo de ensino e aprendizagem no contexto da horta geométrica. IV Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia. Ponta Grossa – PR. Nov. Recuperado de: http://sinect.com.br/anais2014/anais2014/artigos/ensino-de-matematica/01410135396.pdf.

Terigi, F.(2009). Carrera docente y políticas de desarrollo profesional. In: Medrano, C. V. de; Vaillant, D. Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: Santillana, 137- 147.

Weber, E., Marostega, J. ,Abitante, L., & Fuchs, M.( ago. 2018). Implementação do Laboratório de Ensino de Matemática em Escolas de Educação Básica: repensando o processo de ensino e aprendizagem. Revista Insignare Scientia – RIS. v. 1, n.2.

Published

2021-10-25

Issue

Section

Relatos de Experiências