Systematic review of PROFMAT master’s theses: a dialogue between combinations and digital technologies
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82303Abstract
In this article, seeks to answer the following questions: How do the theses of the Professional Master’s Program in Mathematics in the National Network (PROFMAT) from 2016 to 2020 deal, in basic education, with the solving of combinatorial analysis problems mediated by digital technologies? What contributions can a systematic review of these theses offer to research on this topic in Brazil and to classroom practices? A series of analyzes resulting from a systematic bibliographic review (Botelho, Cunha & Macedo, 2011; Romanowski & Ens, 2006) of PROFMAT theses produced in the period from 2016 to 2020 is presented. Gravina and Santarosa (1998), Onuchic (1999), Alevatto (2005) and Zanon (2019) were used to study nine productions, in which the understanding of combinatorial analysis and problem solving, and the presence of digital technologies were analyzed. Furthermore, the methodological aspects of the investigations and the products that each author developed were investigated. The results of the analyzes allowed to affirm the existence of a conflict in the understanding of what would be the problem solving, as well as the presence of technologies as a support for the application of the elaborated products.
References
Aguiar, I. P. (2019). O uso de técnicas de gamificação como auxílio a resolução de problemas no campo da análise combinatória (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal de Roraima, Boa Vista.
Allevato, N. S. G. (2005). Associando computador a resolução de problemas fechados: análise de uma experiência (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
Biembengut, M. S. (2007). Mapeamento como princípio metodológico para a pesquisa educacional. In N. J. Machado, & M. O. Cunha (Org.). Linguagem, conhecimento, ação: ensaios de epistemologia e didática. (pp. 289-294). São Paulo: Escrituras Editora.
Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5 (11A), 121-136.
Campos, C. E., & Igliori, S. B. C. (2021). Teses e dissertações sobre o ensino e a aprendizagem da combinatória: perspectivas investigativas. Revemat, v. 16, 01-20. Recuperado de Teses e Dissertações sobre o Ensino e a Aprendizagem da Combinatória: Perspectivas Investigativas | Revista Eletrônica de Educação Matemática (ufsc.br)
Couto, M. A. C. (2019). Resolução de problemas de análise combinatória e aplicação na lousa digital (Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo.
Gravina, M. A., & Santarosa, L. M. (1998, outubro). A aprendizagem da matemática em ambientes informatizados. In Anais do IV Congresso RIBIE. Recuperado de http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/1998/pdf/com_pos_dem/117.pdf
Império, P. S. (2017). A utilização do GeoGebra na resolução de problemas de análise combinatória (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
Lós, D. E. S. (2019). CombEsq: uma proposta de objeto de aprendizagem para o ensino e aprendizagem de análise combinatória (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal de Alagoas, Maceió.
Ministério da Educação. (2018). Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Onuchic, L. R. (1999). Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In M. A. V. Bicudo (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. (pp. 199-218). São Paulo: Editora UNESP.
Pantoja, C. A. S. (2019). Um estudo de análise combinatória via teoria de conjuntos (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal do Amazonas, Manaus.
Pereira, E. R. M. (2018). Sobre análise combinatória no ensino médio: uma atividade de interpretação (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.
Pires, D. E. (2019). Uma proposta de interdisciplinaridade utilizando análise combinatória e o algoritmo de colônia de formigas no ensino médio (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal de Goiás, Jataí.
Polya, G. (1995). A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência.
Ponte, J. P. (2014). Tarefas no ensino e na aprendizagem de matemática. In J. P. Ponte (Org.). Práticas profissionais dos professores de matemática. (pp. 13-27). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Recuperado de http://www.ie.ulisboa.pt/publicacoes/ebooks/praticas-profissionais-dos-professores-de-matematica
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, v. 6 (19A), 37-50.
Santos, P. R. (2019). Introduzindo temas da análise combinatória por meio de sequência didática (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri, Teófilo Otoni.
Santos-Wagner, V. M. (2008). Resolução de problemas em matemática: uma abordagem no processo educativo. Boletim GEPEM, (53A), 43-74.
Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF.
Taveira, R. C. L. (2019). Ensino de matemática por meio de problemas clássicos de otimização combinatória (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba.
Teixeira, A. C., & Brandão, E. J. R. (2003). Software educacional: o difícil começo. Renote, v. 1 (1A), 1-7.
Zanon, T. X. D. (2011). Formação continuada de professores que ensinam matemática: o que pensam e sentem sobre ensino, aprendizagem e avaliação (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Zanon, T. X. D. (2019). Imagens conceituais de combinatória no ensino superior de matemática (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).