Learning for and in teaching: genesis and development to becoming a teacher who teaches how to teach mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82377Keywords:
Língua Espanhola, Língua em uso, PragmáticaAbstract
This article presents the genesis and development of the path to becoming a teacher who teaches Mathematics. Therefore it identifies how objective conditions and cultural mediations were decisive for teacher education. Through narrative writing, it aims to retrieve historical landmarks and, at the same time, to shed light on the constitution of the teaching activity as an activity that constitutes the human, under the historical-cultural perspective. In this path, it identifies experiences, during the initial training, that were presented as the first bricks of the foundation of this edifice-arduous-craft of being a teacher. From the study activity, learning for teaching, to the work activity, learning in teaching. Two activities united by learning to teach. Thus, this article seeks to show the reader how the organization of teaching promotes teaching learning, which is why teaching, as a work activity, constitutes the teacher. From the perspective of teacher training as learning, the use of narrative writing is considered as a theoretical generalization of practice in which it is possible to understand fundamental criteria for the training of teachers who teach Mathematics.
References
Araujo, E. S. (2003). Da formação e do formar-se. A atividade de aprendizagem docente em uma escola pública. (Tese Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.
Araujo, E.S (2009). Mediação e aprendizagem docente. In Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional, 9., São Paulo. Anais... São Paulo: ABRAPEE. 1-16. Recuperado de http://www.abrapee.psc.br/documentos/cd_ix_conpe/IXCONPE_arquivos/6.pdf
Canetti, E. (1977). A língua absolvida: história de uma juventude. São Paulo: Companhia das Letras, 1977.
Caraça, B. (1998). Conceitos fundamentais da Matemática. 2. ed. Lisboa: Gradiva.
Davidov, V. (1982). Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Davidov, V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Progresso.
Davidov, V. (2002). El aporte de A N. Leontiev al desarollo de la psicologia. Em M. Golder (Org.). Angustia por la utopía. Buenos Aires: Ateneo Vigotskiano de la Argentina, 2002.
Kopnin, P. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União - Seção 1 - 17/2/2017, p. 1 (Publicação Original). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm
Leontiev, A. (1983). Actividad, Consciencia, Personalidad. Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Lettieri, A. (1996). A fábrica e a escola. Em A. Gorz, A. (Org.). Crítica da divisão do trabalho. São Paulo: Martins Fontes.
Makarenko, A. S. (2005). Poemas Pedagógicos. São Paulo: Editora 34.
Marx, K. (2006a). Manuscritos Econômicos-Filosóficos 1844. São Paulo: Martin Claret.
Marx, K. (2006b). O Capital. 24. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de http://www.historiadabncc.mec.gov.br/documentos/BNCC-APRESENTACAO.pdf
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Moura, M. O. (2001). A atividade de ensino como ação formadora. Em A.D. Castro, & A. M. P. Carvalho. (Orgs). Ensinar a ensinar - didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Moura, M. O. (2007). Matemática na Infância. Em M. R. Migueis, & M. G. Azevedo (Orgs.), Educação Matemática na Infância. Abordagens e Desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro.
Moura, M.O., Araujo, E.S., Souza, F. D.,Panossian, M.L & Moretti,V.D. Atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. Brasília:Liber.
Nascimento, C. P. (2014). A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. (Tese Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.
Oliveira, A. R. (1998). O problema da liberdade no pensamento de Karl Marx. Perspectiva, Florianópolis, v. 16, (n. 29), 175-195. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10638/10171
Patto, M. H. S. (1989). A produção do fracasso escolar. São Paulo: T. A. Queiroz.
Pino, A. (2005). As marcas do humano. São Paulo: Cortez.
Rodrigues, M.A. (1999) Metodologias de análise das necessidades de formação na formação contínua de professores. (Tese Doutorado em educação). Universidade de Lisboa: Lisboa, Portugal.
Rubinstein, S. (1960). Objeto, problemas y métodos de la psicologia. In A.A. Smirnov. et al. Psicologia. México, D.F.: Grijalbo.
Rubinstein, S. (1965). El ser y la consciencia. Havana: Editora Universitaria.
Rubinstein, S. (1973). Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa.
Rubinstein, S. (1979). El desarrolo de la psicologia. Principios e métodos. Habana: Editorial Pueblo Y Educación.
Sá-Chaves, I. (Org.) (2005). Os “Portfolios” Reflexivos (também) trazem gente dentro. Porto: Porto Editora.
Saviani, D. (1982). Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Editora; Autores Associados.
Saviani, N. (2010). Saber escolar, currículo e didática. 6. ed. Campinas: Autores Associados.
Serra, D. J. G. (2003). El concepto de personalidad. Em M.J.M. Castañeda, (Org.) Psicología de la personalidade. Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Vygotski, L.S. (1995). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Aprendizaje/Visor.
Vigotski, L. S (2010). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Warde, M. J. (1986). A formação do magistério e outras questões. In G. N. et al Mello et al. Educação e transição democrática. 4. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados. 73-91.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).