Learning for and in teaching: genesis and development to becoming a teacher who teaches how to teach mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82377

Keywords:

Língua Espanhola, Língua em uso, Pragmática

Abstract

This article presents the genesis and development of the path to becoming a teacher who teaches Mathematics. Therefore it identifies how objective conditions and cultural mediations were decisive for teacher education. Through narrative writing, it aims to retrieve historical landmarks and, at the same time, to shed light on the constitution of the teaching activity as an activity that constitutes the human, under the historical-cultural perspective. In this path, it identifies experiences, during the initial training, that were presented as the first bricks of the foundation of this edifice-arduous-craft of being a teacher. From the study activity, learning for teaching, to the work activity, learning in teaching. Two activities united by learning to teach. Thus, this article seeks to show the reader how the organization of teaching promotes teaching learning, which is why teaching, as a work activity, constitutes the teacher. From the perspective of teacher training as learning, the use of narrative writing is considered as a theoretical generalization of practice in which it is possible to understand fundamental criteria for the training of teachers who teach Mathematics.

References

Araujo, E. S. (2003). Da formação e do formar-se. A atividade de aprendizagem docente em uma escola pública. (Tese Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Araujo, E.S (2009). Mediação e aprendizagem docente. In Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional, 9., São Paulo. Anais... São Paulo: ABRAPEE. 1-16. Recuperado de http://www.abrapee.psc.br/documentos/cd_ix_conpe/IXCONPE_arquivos/6.pdf

Canetti, E. (1977). A língua absolvida: história de uma juventude. São Paulo: Companhia das Letras, 1977.

Caraça, B. (1998). Conceitos fundamentais da Matemática. 2. ed. Lisboa: Gradiva.

Davidov, V. (1982). Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Davidov, V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Progresso.

Davidov, V. (2002). El aporte de A N. Leontiev al desarollo de la psicologia. Em M. Golder (Org.). Angustia por la utopía. Buenos Aires: Ateneo Vigotskiano de la Argentina, 2002.

Kopnin, P. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União - Seção 1 - 17/2/2017, p. 1 (Publicação Original). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm

Leontiev, A. (1983). Actividad, Consciencia, Personalidad. Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lettieri, A. (1996). A fábrica e a escola. Em A. Gorz, A. (Org.). Crítica da divisão do trabalho. São Paulo: Martins Fontes.

Makarenko, A. S. (2005). Poemas Pedagógicos. São Paulo: Editora 34.

Marx, K. (2006a). Manuscritos Econômicos-Filosóficos 1844. São Paulo: Martin Claret.

Marx, K. (2006b). O Capital. 24. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de http://www.historiadabncc.mec.gov.br/documentos/BNCC-APRESENTACAO.pdf

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Moura, M. O. (2001). A atividade de ensino como ação formadora. Em A.D. Castro, & A. M. P. Carvalho. (Orgs). Ensinar a ensinar - didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Moura, M. O. (2007). Matemática na Infância. Em M. R. Migueis, & M. G. Azevedo (Orgs.), Educação Matemática na Infância. Abordagens e Desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro.

Moura, M.O., Araujo, E.S., Souza, F. D.,Panossian, M.L & Moretti,V.D. Atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. Brasília:Liber.

Nascimento, C. P. (2014). A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. (Tese Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Oliveira, A. R. (1998). O problema da liberdade no pensamento de Karl Marx. Perspectiva, Florianópolis, v. 16, (n. 29), 175-195. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10638/10171

Patto, M. H. S. (1989). A produção do fracasso escolar. São Paulo: T. A. Queiroz.

Pino, A. (2005). As marcas do humano. São Paulo: Cortez.

Rodrigues, M.A. (1999) Metodologias de análise das necessidades de formação na formação contínua de professores. (Tese Doutorado em educação). Universidade de Lisboa: Lisboa, Portugal.

Rubinstein, S. (1960). Objeto, problemas y métodos de la psicologia. In A.A. Smirnov. et al. Psicologia. México, D.F.: Grijalbo.

Rubinstein, S. (1965). El ser y la consciencia. Havana: Editora Universitaria.

Rubinstein, S. (1973). Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa.

Rubinstein, S. (1979). El desarrolo de la psicologia. Principios e métodos. Habana: Editorial Pueblo Y Educación.

Sá-Chaves, I. (Org.) (2005). Os “Portfolios” Reflexivos (também) trazem gente dentro. Porto: Porto Editora.

Saviani, D. (1982). Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Editora; Autores Associados.

Saviani, N. (2010). Saber escolar, currículo e didática. 6. ed. Campinas: Autores Associados.

Serra, D. J. G. (2003). El concepto de personalidad. Em M.J.M. Castañeda, (Org.) Psicología de la personalidade. Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vygotski, L.S. (1995). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Aprendizaje/Visor.

Vigotski, L. S (2010). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Warde, M. J. (1986). A formação do magistério e outras questões. In G. N. et al Mello et al. Educação e transição democrática. 4. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados. 73-91.

Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática