Mathematical modeling in the pedagogical internship
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82491Abstract
This text induces reflections in the scope of teacher education based on the dissemination of some results of a doctoral research that had as a phenomenon, the Modeling in the Pedagogical Internship, moved by the following research question: What is this, the Mathematical Modeling in the Pedagogical Internship? Developed under the qualitative
paradigm according to the phenomenological-hermeneutic view, the question led to a gathering of testimonies from trainers responsible for the Internship component of public institutions in Paraná and manifestations of trainees who were invited to participate in training experiences with Modeling, in order to understand about this that manifested itself in space and time. The ideographic and nomothetic analyzes favored the constitution of four nuclei of ideas, namely: 1) About Mathematical Modeling in Internship: an exoticism in movement; 2) Mathematical Modeling in Internship: practices disjointed from the core curriculum of Teacher Education; 3) Mathematical Modeling in the Pedagogical Internship: a possibility of production of didactic-mathematical-pedagogical knowledge for the agents of the pedagogical practice; and 4) Mathematical Modeling in the Pedagogical Internship: a way to experience the Initial Teacher Education. In general, the articulation of these nuclei suggests as results of this investigation that, among other things, Modeling in the Pedagogical Internship, despite encountering some clashes, challenges and obstacles, shows itself as a distinct
possibility of and for teacher education, attributing to it its own way, in view of its specificities.
References
Almeida, L. M. W., & Silva, K. P., & Vertuan, R. E. (2013). Modelagem matemática na educação básica. São Paulo: Contexto.
Barbosa, J. C. (2001). Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema, Rio Claro, 14(15), 5-23.
Bicudo, M. A. V. (2020) Pesquisa fenomenológica em Educação: possibilidades e desafios. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), 41, 30-56.
Bicudo, M. A. V. (2011). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez.
Braz, B. C. (2017). Aprendizagens sobre Modelagem Matemática em uma Comunidade de Prática de futuros professores de Matemática. (Tese de Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Heidegger, M. (1992). O que é uma coisa?. Tradução Carlos Morujão. Rio de Janeiro: Edições 70.
Kato, L. A., & Oliveira, W. P. (2020) Um olhar aos núcleos temáticos em Modelagem Matemática que emergiram dos trabalhos do VII SIPEM. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), 5 (11), 300-318. doi: https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.566.
Mutti, G. de S. L., & Klüber, T. E. (2021). Adoção da Modelagem Matemática: o que se mostra na literatura produzida no âmbito da Educação Matemática. Bolema, 35(69), 129-157. doi: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a07.
Oliveira, W. P. (2016). Modelagem Matemática nas licenciaturas em Matemática das universidades estaduais do Paraná. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel.
Oliveira, W. P. (2017). Prática de Modelagem Matemática na Formação Inicial de Professores de Matemática: relato e reflexões. Rev. bras. Estud. Pedagog., Brasília, 98(249), 503-521. doi: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2630.
Oliveira, W. P., & Klüber, T. E. (2017). Formação de professores em Modelagem
Matemática: uma hermenêutica dos relatórios do GT 10 – Modelagem Matemática da SBEM. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, 19(2), 167-186. doi: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i2p167-186
Oliveira, W. P., & Kato, L. A. (2019). A Modelagem Matemática no contexto do estágio
supervisionado segundo as compreensões de futuros professores. Ciência & Educação, Bauru, 25(3), 725-743. doi: https://doi.org/10.1590/1516-731320190030005.
Oliveira, W. P. (2020). Modelagem Matemática no Estágio Pedagógico: uma investigação fenomenológica. (Tese de Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2004). Estágio e docência. 2 ed. São Paulo: Cortez.
Silva, D. K., & Dalto, J. O. (2011). Modelagem matemática na formação de professores: compartilhando uma experiência. In ALMEIDA, L. M. W., & ARAÚJO, J. L., & BISOGNIN, E. (Org.) Práticas de modelagem matemática na educação matemática: relatos de experiência e propostas pedagógicas. (pp.181-200) Londrina: Ed. da UEL.
Silveira, E. (2007). Modelagem Matemática em educação no Brasil: entendendo o universo de teses e dissertações. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Tambarussi, C. M., & Klüber, T. E. (2014). Focos da pesquisa stricto sensu em Modelagem Matemática na Educação Matemática brasileira: considerações e reflexões. Educ. Mat. Pesq., São Paulo, 16(1), 209-225.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).