Initial training of mathematics teachers

reflections on the approach with the school field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82520

Abstract

Social demands have changed at a rapid pace, so it is urgent to update pedagogical methodologies to rethink the training processes of teachers. In this sense, this research aims to understand how Mathematics undergraduates approach the school field. To this end, interviews were conducted with six graduates of the Mathematics undergraduate course. The interviews were analyzed using Collective Subject Discourse. From this analysis process, three discourses emerged, however, in this article only the discourse "Approaching the school field" will be analyzed, which addresses the reflection on the importance of the undergraduate student to experience the school context since the beginning of the undergraduate course, because when there is integration between university and school, more capable professionals are formed. The reflections raise that the dichotomy between theory and practice is still present and recurrent in mathematics teacher education courses, so the study points to the need to experience the insertion in the school space throughout the initial training, providing undergraduates with the opportunity to learn about professional knowledge of being a teacher.

References

Brasil. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. (2019) Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF. Resgatado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&Itemid=30192.

Frison, M. D.& Del Pino, J. C. (2013). A inserção no campo profissional e as aprendizagens sobre conhecimentos de professor nos espaços e tempos dos estágios de docência. Cadernos do Aplicação, 26(1), 25-34. https://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/43922

Fürkotter, M. & Morelatti, M. R. M. (2007). A articulação entre teoria e prática na formação inicial de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 9(2), 319-334. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/906/599

Gatti, B. A. & Barretto, E. S. S. & André M. E. D. A. & Almeida, P. C. A. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. UNESCO.

Leal, M. d. F. C. (2016). Teoria e Prática no Processo de Formação Profissional: O Caso de um Curso de Licenciatura em Matemática [Master's thesis, PUC-SP]. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18951

Lefèvre, F. & Lefèvre, A. M. C. (2010). Pesquisa de representação social: um enfoque qualiquantitativo: a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo. Líber Livro Editora.

Lima, M. S. L. & Pimenta, S. G. (2018). Estágio e docência. Cortez Editora.

Machado, K. T. & Rosa, M. C. & Souza, D. d. N. (2021). A formação inicial de professores de matemática como um espaço de mobilização e construção dos saberes docentes. REVEMAT, Florianópolis,16, (1), p. 01-19. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e78683

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como Professor, afirmar a profissão Docente. Cadernos de pesquisas, 47, (166), p. 1106 –1133. doi: https://doi.org/10.1590/198053144843

Tardif, M. & RAYMOND, D. (2000). Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade: revista quadrimestral de Ciência da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES), Campinas, 73, 209-244.

Universidade Federal do Rio Grande - FURG. (2011). Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática – Rio Grande do Sul.

Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática