Initial training of mathematics teachers
reflections on the approach with the school field
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82520Abstract
Social demands have changed at a rapid pace, so it is urgent to update pedagogical methodologies to rethink the training processes of teachers. In this sense, this research aims to understand how Mathematics undergraduates approach the school field. To this end, interviews were conducted with six graduates of the Mathematics undergraduate course. The interviews were analyzed using Collective Subject Discourse. From this analysis process, three discourses emerged, however, in this article only the discourse "Approaching the school field" will be analyzed, which addresses the reflection on the importance of the undergraduate student to experience the school context since the beginning of the undergraduate course, because when there is integration between university and school, more capable professionals are formed. The reflections raise that the dichotomy between theory and practice is still present and recurrent in mathematics teacher education courses, so the study points to the need to experience the insertion in the school space throughout the initial training, providing undergraduates with the opportunity to learn about professional knowledge of being a teacher.
References
Brasil. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. (2019) Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF. Resgatado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&Itemid=30192.
Frison, M. D.& Del Pino, J. C. (2013). A inserção no campo profissional e as aprendizagens sobre conhecimentos de professor nos espaços e tempos dos estágios de docência. Cadernos do Aplicação, 26(1), 25-34. https://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/43922
Fürkotter, M. & Morelatti, M. R. M. (2007). A articulação entre teoria e prática na formação inicial de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 9(2), 319-334. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/906/599
Gatti, B. A. & Barretto, E. S. S. & André M. E. D. A. & Almeida, P. C. A. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. UNESCO.
Leal, M. d. F. C. (2016). Teoria e Prática no Processo de Formação Profissional: O Caso de um Curso de Licenciatura em Matemática [Master's thesis, PUC-SP]. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18951
Lefèvre, F. & Lefèvre, A. M. C. (2010). Pesquisa de representação social: um enfoque qualiquantitativo: a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo. Líber Livro Editora.
Lima, M. S. L. & Pimenta, S. G. (2018). Estágio e docência. Cortez Editora.
Machado, K. T. & Rosa, M. C. & Souza, D. d. N. (2021). A formação inicial de professores de matemática como um espaço de mobilização e construção dos saberes docentes. REVEMAT, Florianópolis,16, (1), p. 01-19. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e78683
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como Professor, afirmar a profissão Docente. Cadernos de pesquisas, 47, (166), p. 1106 –1133. doi: https://doi.org/10.1590/198053144843
Tardif, M. & RAYMOND, D. (2000). Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade: revista quadrimestral de Ciência da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES), Campinas, 73, 209-244.
Universidade Federal do Rio Grande - FURG. (2011). Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática – Rio Grande do Sul.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).